Režie:
Robert WiseKamera:
Joseph C. BrunHudba:
John LewisHrají:
Harry Belafonte, Robert Ryan, Shelley Winters, Ed Begley, Gloria Grahame, Will Kuluva, Mae Barnes, Richard Bright, Carmen De Lavallade, Lois Thorne (více)Obsahy(1)
Policista ve výslužbě, zkrachovalý sázkař a někdejší recidivista jsou třemi smutnými hrdiny příběhu odehrávajícího se v New Yorku a jeho blízkém okolí.
Bývalý zkompromitovaný policajt Dave Burke má tip na fajn výdělek. Potřebuje k tomu jen dva gentlemany, kteří už nemají kam uhnout. Johnny Ingram je zpěvákem v jazzovém baru, platí alimenty a ze svých nepovedených sázek dluží hodně peněz. Earle Slater má dost těch věčných otázek, jaké to je, někoho zabít. Tihle dva zoufalci se zdají být ideálními partnery k malé bankovní akcičce. Až na to, že Johnny je černoch a Earle rasista.
(dopitak)
Videa (1)
Recenze (14)
Oblíbený kousek Jeana-Pierra Melvilla je obsahem spíš konvenční, formou nadprůměrné černodrama o loupeži, přitažlivě natočené a sestříhané, s mírně prohloubenou povahokresbou (včetně klíčového motivu rasové nesnášenlivosti), spoustou záběrů New Yorku a okolí a nervním jazzovým doprovodem. Jedním z dvou scénáristů byl Abraham Polonsky, přikrytý jménem spřáteleného Johna O. Killense. ()
Harry Belafonte jako barový zpěvák, jehož láska ke koním mu rozbila manželství i finanční situaci. Robert Ryan jako bývalý boxer, jenž se chce konečně domoci peněz, ženat s Shelley Winters a zapleten s Glorií Grahame - s nejstrašnější ženou filmu noir. Ed Begley jako bývalý policista, jejž připravily ilegální kšefty o práci. Tito tři muži se hotoví k velké loupeži, jež je již od začátku znemožňována Ryanovým rasismem - svého rasistu si Ryan zahrál s takovou chutí a přesvědčivě, že měl posléze velké problémy ujistit společnost, že je hodným liberálem. Ve tradicích filmů noir s nezvyklými problémy rasismu a homosexuality a skvělým jazzovým doprovodem Johna Lewise. ()
Další zapadlý noir kousek a opět za 5*. Tři hlavní protagonisté s plnotučnými charaktery, plánování, realizace loupeže a třaskavě hutné, napínavé finále. Víc nebylo třeba. Jeden z těch noirů, ke kterému se budu zcela jistě opakovaně vracet. Zdá, že tzv. "béčkové" noiry mi sedí daleko více, než top fláky se zvučnými jmény. ()
Film-noir nám zdá se na konci 50. let pořádně zmutoval, jak můžu soudit podle snímků Dotek zla a právě Odds Against Tomorrow. V jedné z hlavních rolí černoch, velká záliba v exteriérech a nahrazení klasicky hutného hudebního doprovodu nervnějším podmazem. Vznikla tak nevypočitatelná a ne příliš vstřícná divácká podívaná, které kralují Robert Ryan a Harry Belafonte v rolích dvou neústupných a nejezdnoznačných charakterů, jejichž vzájemné soupeření dosáhne v závěru až apokalyptických rozměrů. A navíc ta neustálá zima a vítr... ()
Krásný noirový dovětek se stárnoucími hereckými ikonami tohoto ne/žánru (nechci se o tom hádat, všichni víme, co mám na mysli) a v režii schopného Roberta Wise, který také přispěl svého času "do kasičky" minimálně dvěma výbornými kousky. Řekl bych, že pro fanoušky má sledování Roberta Ryana a Glorie Grahame ještě něco jako "přidanou hodnotu." ()
Galerie (28)
Zajímavosti (1)
- Apokalyptický výbuch nádrží s palivom, na ktorých sa vzájomne postrieľajú povadení komplici, je symbolom vrcholu egoizmu a chamtivosti všetkých zločincov z filmov noir, keďže táto snímka je istým mostíkom medzi klasickým filmom noir a neo-noirom. (Biopler)
Reklama