Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Animovaný
  • Akční
  • Dokumentární

Recenze (1 742)

plakát

Elmer Elephant (1936) 

Dumbův přímý předchůdce se jmenuje Elmer, nesmějí se mu kvůli velkým uším, nýbrž kvůli velkému nosu, a nesní o růžových slonech, nýbrž je sám slonem činu. Svižné, veselé, výchovné – inu, proč ne.

plakát

Adaptace (2002) 

Na tematizaci filmařských tvůrčích krizí obyčejně moc neslyším, ale tahle hříčka s filmem, který „píše sám sebe“, je opravdu líbezně vystavěná; trochu mi bylo líto, že ve finále scenáristická ekvilibristika zabíjí předchozí lehké filosofično (ovšem ta důslednost jdoucí až do několika ocenění udělených za scénář Donaldu Kaufmanovi v reálném světě, to je mimořádně následováníhodný případ hravosti lidstva). Cage by měl upocené připlešlé skorotlouštíky hrát častěji.

plakát

Drsný Harry (1971) 

Prapředek nejen Smrtonosných pastí/zbraní, ale tak trochu i Seven či Nebezpečných rychlostí a nic bych za to nedal, že Heath Ledger se při přípravách na svého Jokera taky lehce inspiroval. Figurka komiksově nereálného psychopatického padoucha je ovšem pro mě zároveň jistou slabinou – tedy byla by v daném žánru naprosto v pořádku, kdyby zároveň nesloužila jako vehikl k demonstrování pomatených ultrapravičáckých představ o „nedokonalostech“ soudního systému. Jinak čirá rozkoš, sedmdesátky jak poleno – výborná syrová muzika, městská krajinomalba, tuny atmosféry.

plakát

Odtud až na věčnost (1953) 

Čistě shodou okolností mi těsně po Kmotrovi přistál v přehrávači právě tenhle film, ke kterému se Sinatra dostal za podobné kariérní situace jako kmotrovská postava Johnnyho Fontanea k tomu svému, byť v Sinatrově případě se to podle všeho obešlo bez uřezané koňské hlavy v producentově posteli. Každopádně je v něm moc milej, stejně jako Burt Lancaster, který tu vypadá a hraje jak George Clooney model '50. K dalším highlightům téhle nejslavnější kasárenské agitky všech dob (nebýt řemeslného mistrovství všech zúčastněných a stínu Pearl Harboru, skoro by se u ní člověku připomnělo Kachlíkovo Bylo nás deset) patří určitě Reenlistment Blues a vůbec veškeré polnicové/nátrubkové řádění Montgomeryho Clifta, tedy vlastně Mannyho Kleina, a pro mě i pár momentů opravdového ustrnutí spojených se shazováním rezervovaných fasád obou hlavních ženských postav, pod kterými chvílemi prokouknou pocity a tužby mnohem skutečnější a všelidštější, než nacházím v rituálech kamarádství a hrdosti u jejich pánských protějšků.

plakát

Kmotr (1972) 

V knížce 1001 filmů, které musíte vidět, než umřete je u Kmotra roztomilý, nejspíš překladatelský, přehmat: Nino Rota prý byl na Oscara nominován „neprávem, jelikož použil hudbu skladatele Fortunelly“. Ve skutečnosti jen recykloval svůj vlastní motiv z filmu Fortunella – taky bych recykloval, vymyslet někdy v životě takovou nádheru, ale podle akademiků už to holt nebyla původní hudba. A co tam máme dál? Úžasného Marlona, úžasně mladého Ala, úžasně stylovou Diane a stádo dalších výborně obsazených typů, jako vždy perfektní kameru Gordona Willise… a dál už moc nevím, ono mě to romantizující přelakovávání hrdlořezů na hrdlořezbáře nějak nebere za srdce (ne že bych knížku kdysi nehltal, ale to mi mohlo být tak čtrnáct). Z raně sedmdesátkového Coppoly si zdaleka nejvíc cením komorního, lidského Rozhovoru.

plakát

Hotel pro psy (2009) 

Všecko bych tomu odpustil, protože dětem se to ve své době vážně líbilo, ale dvě věci odpustit nelze: zjednodušení světa na krásnou, chytrou, politicky korektní polovinu, která je s hrdiny, a odpudivé hloupé křupany, kteří jsou proti nim a dojdou za to ponížení – nic mezi tím –, a pak tu závěrečnou svazácko-institucionální idylku.

plakát

Wallace a Gromit: Otázka chleba a smrti (2008) (TV film) 

Píšu to pokaždé, ale nemůžu si pomoct: Všecky ty povedené popkulturní vtípky bych s chutí vyměnil za trochu víc pomalé neakční poezie staré dobré Cesty na Měsíc. Animace je zas o kus vybroušenější, po všech ostatních stránkách (zábavnost, napětí, specifická nadsázka etc.) W&G standard, který by u kohokoli jiného znamenal nadšené ovace, ale u mistra Parka začíná trochu připomínat stagnaci. ***1/2

plakát

Muž bez minulosti (2002) 

Málem jsem v pokušení přihodit i pátou. Jako starého zmlsaného kocoura mě nesmírně těší, když někdo umí vést film nečekanými cestami, aniž by přitom dělal divákovi naschvály. Jemný „prkenný“ humor též dokonale sedl, zvlášť dialogy s hlídačem kontejnerů jsou neodolatelné (hlavně na to prosím vás nekoukejte s dabingem). Hodně si cením i toho, že je tu Aki pořád svůj a přitom zase jinej, což je schopnost, která možná trochu chybí bráchovi Mikovi. Jo a Mattiho fotka na zdi v hospodě mě normálně dojala.

plakát

Zapomenutý ostrov (2008) 

Jak má zvíře víc než jednu buňku, táta ztrácí zájem. Neklame-li mě paměť, první hraný film, který potomstvo vidělo v kině – a hned s takovými fintami pro pokročilé diváky, jako je dvojrole tatínka ztraceného na moři, co hraje zároveň oživlou literární postavu koučující svou vlastní autorku ve stylu Zahraj to znovu, Same. Děti z toho byly trochu zmatené a nám dospělým zase přišlo, že Jodie Foster by vážně neměla hrát role, v kterých ji scénář nutí (třeba) „komicky“ padat z běžeckého pásu a v jednom kuse se „srandovně“ bát. Tím ale končí výčet záporů, zbytek je sympatické dobrodrůžo se slušnou dávkou fantazie, snesitelným množstvím roztomilých zvířátek, charismatickou dětskou hrdinkou a nenablblými dialogy.

plakát

Rodinný krb (1970) 

Tak to je poprvé, co jsme si s Antoinem trochu padli do noty, co mi pohled do jeho světa nepřipadal nezúčastněně zlehčující, ale sympaticky odlehčený, co mi jeho drobné sviňárničky nezkazily potěšení z drobných poetických radostí, jako jsou klukovská zaměstnání barviče květin a lodičkového kapitána, sousedský cvrkot činžáku nebo cameo pana Hulota. Co já vím, možná je to tím, že má ten syčák tentokrát vedle sebe rovnocennou postavu, na které mu dokonce snad i malounko záleží, možná jsem k tomu jen sedl v té správné náladě. Úplně jsem dostal chuť vrátit se příležitostně na začátek k Les quatre cents coups, třeba už bych tentokrát věděl, jak se na ně koukat.