Reklama

Reklama

Plivu na tvůj hrob

(festivalový název)
  • USA I Spit on Your Grave (více)
Trailer
USA, 1978, 101 min (Director's Cut: 96 min)

Obsahy(1)

Mladá atraktivní spisovatelka Jennifer Hills (Camille Keaton) přijíždí na venkovskou usedlost u řeky dopsat svůj román. Namísto vytouženého klidu na práci a inspirace tu ale nalezne pouze bolest a ponížení z rukou čtveřice brutálních buranů, kteří ji opakovaně znásilní a zničí její knihu. Zdrcená umělkyně se jim rozhodne krutě pomstít - a vytvoří tak mistrovské dílo!

Nechvalně známá klasika žánru exploitation filmů, který prožíval konjunkturu v 70. letech. Ještě donedávna byl tento film v řadě zemí zakázán, protože měl podle cenzorů glorifikovat násilí páchané na ženách a přední americký filmový kritik Roger Ebert jej označil za nejhorší film, jaký kdy viděl. Camille Keaton za svůj výkon obdržela v témže roce kdy byl film natočen cenu na Katalánském mezinárodním filmovém festivalu ve Španělsku. (choze)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (196)

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Tři nadržení vidláci, kterým by sláma čouhala z bot, kdyby věděli, jak si je obout + jeden retardovaný Felix Holzmann dostali zálusk na z jejich úhlu pohledu vyzývavé děvče z města a tak jej v duchu svých svérázných praktik tokání brutálně znásilnili. A pak? Pak se už jen Michael Madsen zadívá do dálky ze dveří svého karavanu a vyrovnaným, jakoby s osudem smířeným tónem, pronese: „That woman deserves her revenge and they deserve to die..“ Jeden ze základních kamenů subžánru Rape & Revenge, který trpí na katastrofální herecké etudy a hlavně nepochopení Zarchiho tvůrčího záměru. Není se co divit, v jeho ryze amatérském podání je to jako by si šly děti hrát se sirkami do stohu, nicméně ostříhat nějakých dvacet minut dějové vaty + klín Camille Keaton a hned by se na ten zvrat submisivity dívalo veseleji.. ()

korbitch22 

všechny recenze uživatele

Nudný Exploitation, který se kdysi minul účinkem.Měl poukázat na hrubé násilí vůči ženám, nakonec to byl pro většinu lidí jen zvrhlý film, který byl skoro všude zakázanej.Banda křáčů přefikne jednu zarostlou měšťandu a ta je pak všelijak vykuchá, je to bohužel neskutečná nuda bez špetky atmosféry, na kterou sem se podíval čistě ze zvědavosti a kvůli novým verzím.Vůbec se nedivím, že film nenabyl nijaký úspěch, čistý, nudný a nechutný trash, který je k tomu ještě příšerně amatérský. 10% ()

Reklama

Flipnic 

všechny recenze uživatele

„I SPIT ON YOUR GRAVE“ !! … je prostě kultovní legenda pro otřelé okrajové publikum. Základem k náchylnosti k tomuto brutálnímu „exploitation dramatu“ je otázka, proč jej tvůrce Meir Zarchi natočil. První možností je jednodušší verze, a to že chtěl šokovat, vydělat levně peníze, kopírovat pár před tím již vzniklých „exploitation“ titulů, zejména Last House on The Left (1972), kterému je film v určitých ohledech až překvapivě podobný… Druhou možností je skutečnost, že chtěl filmem varovat a jasně ukázat, jak může vypadat a fungovat běžné násilí na nevinné ženě a poukázat na otázku, jestli pak mají běžné metody právního postupu, dostatečnou sílu nápravy a trestu … Ale tím se „Poslední dům vlevo“ také „zabýval“, jen trest nepřišel z rukou oběti, ale z rukou rodičů oběti…Takže opět určitá podobnost… Pravdu se asi již nikdy nedozvíme, každopádně, Meir Zarchi natočil údajně tento nízkorozpočtový film jako reakci na událost, která se mu přihodila pár let před tím. Když jel autem, u nějakého parku nabral zmlácenou a znásilněnou dívku. Odvezl ji na policejní stanici, kde byl šokován reakcí a metodami policistů a tak ji proti vůli policie znovu vzal do auta a odvezl do nemocnice. I Spit on Your Grave měl být následně film jasně vykreslující možnou brutalitu, sadismus, ponižování a veškeré praktiky, které jsou schopni muži spáchat na slabé osamělé dívce. Tím i ospravedlňoval veškerou brutalitu a násilí ve filmu, údajně bylo třeba divákovi jasně ukázat, jak může znásilnění a týrání vypadat a probíhat. A v tom s ním naprosto „souhlasím“. Podal to … výstižně, naprosto přesně. První polovina filmu. Hlavní herečka Camille Keaton byla údajně v té době milenkou Zarchiho a svoji roli zahrála dokonale. Snad jen jeden jediný film o spoustu let později vykreslil „znásilnění“ jako takové natolik skutečně, opravdově a reálně – Irreversible a v něm „nebohá“ Monica Bellucci. Film v první polovině obsahuje 3 scény znásilnění a ponižování na mladé spisovatelce přijiždějící z města na venkov. Čtyři místní burani si ji vyhlédnou a spáchají to, na co mají prostě chuť … Jeden z „party“ těchto „dobrodruhů“ je mentálně retardovaný a opět je jeho role a pozice dosti podobná postavě z „Last House on The Left“ … Než aby ji zabil, jak je mu řečeno, nechá ji žít, hrdinka se dá do kupy a následně se začně mstít … Od pomsty jsem nečekal nic již extra, ale byl sem dvakrát přímo přibit do křesla… Scéna oběšení retarda vypadá až příliš realisticky a nejde z ní dobrý pocit, člověk jako by cítil, že to je až příliš autentické. Údajně kolovaly fámy o tom, že jej Zarchi nechal skutečně oběsit a že jde o snuff, blabla … Skutečnost byla údajně taková, že herec, který hrál retarda se při této scéně jaksi povolil na lanech a dostal záchvat paniky, že se skutečně oběsí… Nakonec to dohrál, ale byl z toho chvíli v šoku a Zarchimu se tato scéna pak velmi hodila. Scéna ve vaně, je dle mého jedna z vůbec nejbrutálnějších scén v dějinách filmu … Sám jsem se kroutil s nohama staženýma při sledování této scény a musím uznat, že tohle je opravdu síla. Pak ale jaksi scénář povolí a zbytek pomsty se odehraje již jaksi moc narychlo a připadne mi, jako by to z nějakého důvodu chtěl štáb rychle zabalit a mít za sebou. Při scéně s motorovým člunem ještě přimhouřím oko, ale týpek se sekerou v zádech mě tedy opravdu „neuspokojil“ … Jednoznačně odfláklé, snad z lenosti …málo času, to už nikdo nezjistí. Nehledě na to, že tomuhle jsem přál taky něco extra, protože to byl hlavní aktér druhého znásilnění v lese do análního otvoru dívky… Spousta lidí tvrdí, řekl bych, že chce tvrdit, že je to špatný film. Osobně si nemyslím, že je to špatný film. Amatérské herecké výkony? Hrdinka hraje super, retard hraje super, „šéf“ party je super (opět neuvěřitelně podobný vůdčímu šmejdovi z Last House Davidu Hessovi…), zbylí dva hrají o něco hůř… Ve filmu se odehrává jen to, co se odehrávat má. Žádné složité dialogy, výměny názorů atd. Lidská brutalita je jednoduchá a tak jednoduchý je i film. Krásná příroda v protikladu těm šílenostem, které se ve filmu odehrávají, je úžasný prvek, podobně jako hudební motiv v Cannibal Holocaust. Že film postrádá hudební doprovod? Ale to je čistě účel, hudba hraje pouze z magnetofonu po scéně ve vaně a to ještě k tomu vážná skvělá melodie. Takže Zarchi nebyl neschopný diletant, který by neuměl doprovodit film hudbou, on to udělal jen v místě, kde myslel, že je to důležité. To že ve filmu hudba není, dodává filmu, podobně jako spousta dalších prvků, na realističnosti a vážnosti. Takže „poselství“ nebo „provokace“ ? Chtěl tvůrce pouze šokovat a vydělat? Vydělat asi nechtěl, vzhledem k tomu, že již potom ani před tím, žádný film nenatočil… Každopádně film se dá brát jako určité poselství, protože jestli je někdo, kdo si myslí, že násilí na ženách a znásilňování probíhá nějak „uhlazeně a v rukavičkách“, tak o světě a životě nic neví … Provokace ? Jistě … Zarchi kopíruje nekompromisně „Last House ..“, Camille Keaton je snad 85% času ve filmu nahá, v podstatě někdy již trochu zbytečně … „Useknutí“ závěrečné části pomsty hovoří jistě o nedotažení filmu do konce … Ale každopádně, jedná se o naprostý kult v oblasti „exploitation“. Po vzoru Straw Dogs, Last House on The Left, Deliverance a snad trochu i Texass Chainsaw ... zasahuje Zarchi jak běžného diváka, tak dnes již širší okruh nadšenců tohoto typu filmů, přímo na komoru!!! A i když nenese ani náhodou známky kvality ze zmíněných majstrštyků, má svůj vlastní směr a pachuť po tomto filmu vám zůstane na patře ještě hodně dlouho, stejně jako po stejně kontroverzním Cannibal Holocaust … Tyto filmy prostě buď milujete nebo nenávidíte … Já osobně jsem prostě povahy první … Mimochodem, existuje údajně druhý díl tohoto filmu, který pochází z roku 1993, nese název SAVAGE VENGEANCE a má něco přes 60 minut. A opět je v něm znásilňována Camille Keaton ... ovšem kvalita celého filmu je údajně něco tak příšerného, že původní "I Spit ... " je proti tomu Oscarové dílo! (Film byl snad natáčen na vhs kazetu nebo tak něco ...). () (méně) (více)

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Je to brutálne, extrémne drsné a divácky nepríjemné, ale. Ale je to neskutočne plytké, rozvláčne a niekoho to môže poriadne nudiť. Poloamatérske, formálne minimalistické a v skutočnosti by filmu vôbec neuškodilo, keby bol o takých 20 minút, možno aj polhodinu kratší. Našťastie to trochu zachraňuje výdatná porcia násilia a sexi Camille Keaton. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Z genderového hlediska se jedná o naprosto geniální a revoluční dílo. Zatímco v "Posledním domu nalevo" (1972) zneuctěnou dívku mstili na popud otce její rodiče a v "Thriller - drsný film" (1974) hrdinka zanevřela na svou ženskost, aby se stala vraždícím strojem, zde sledujeme přerod dámičky z New Yorku píšící ženské romány v ženu, která dojde pomsty skrze vědomé uchopení genderu. V sledu sugestivních sekvencí znásilnění se žena stává ryzím objektem (muži ji přenášejí z místa na místo jako věc), ale v nadcházejících sekvencích pomsty je to naopak ona, kdo je aktivní a muži ztrácejí svou dominanci. Cesta k pomstě vede přes podmanění mužů "ženskými zbraněmi", které fungují díky mužským slabostem - od chtíče a orgasmu po po iluzi dominance. Amatérská forma film dotváří k jeho dokonalosti, neboť podvracením norem klasického hladkého stylu neumožňuje empatii a imerzi, ale naopak upřednostňuje myšlenkovou rovinu díla - jednotlivé sekvence i záběry jsou pojaté jako znaky obsahující určitý význam a ne jako části dramatu (což je důvod proč se obávat hollywoodsky vyleštěného remaku, který evidentně sází na hladký styl a povrchní znechucení). - více v recenzi pro A2 ()

Galerie (31)

Zajímavosti (19)

  • Zerchi prodal v roce 2008 práva na film a na rok 2012 se chystá remake. (Flipnic)
  • Při scéně oběšení jednoho z násilníků na stromě se při natáčení scény údajně povolily popruhy, kterými byl jistěn, a herec dostal psychický šok. Jeho výraz v obličeji tak naprosto přesně odpovídal Zerchiho představám a schválně použil tuto původně nepovedenou scénu, která působí na diváka velmi reálným a znepokojujícím dojmem. (Flipnic)
  • Celosvětová premiéra filmu proběhla 23. května 1978 na filmovém festivalu v Cannes. (ČSFD)

Reklama

Reklama