Režie:
Paul McGuiganScénář:
Mark MillsKamera:
Milan Peter SovaHrají:
Paul Bettany, Willem Dafoe, Brian Cox, Tom Hardy, Gina McKee, Ewen Bremner, James Cosmo, Vincent Cassel, Luke de Woolfson, Simon Pegg, Elvira Mínguez (více)Obsahy(1)
Píše se rok 1380 a Anglií zmítají mocenské boje mezi církví a světskou vrchností. Mladý kněz Niccolas de Valans je nucen uprchnout poté, co se dopustil cizoložství. Na své cestě narazí na potulnou hereckou společnost, v čele s Martinem (WILLEM DAFOE), a protože je schopný, přidá se k nim. Putují do města Daremu, kde mají hrát místnímu lennímu pánovi k narozeninám. Stržený most přes řeku je však donutí, aby prošli panstvím lorda de Guse a zastavili se u jeho hradu. Přicházejí zrovna ve chvíli, kdy je město vzrušeno vraždou malého chlapce, z níž byla obviněna hluchoněmá žena. Niccolas brzy pozná, že něco zde není v pořádku. Společně s Martinem se zapletou de temné sítě zločinu a nenávisti (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (149)
Středověkou dobu temna ve spojení s žánrem mysteriózního krimi bezmezně miluju a je škoda, že podobných filmů zas až tak moc není. Obsahově Il nome della rosa sice překonáno nebylo, ale takové ambice The Reckoning snad ani od začátku neměl. Přesto se jedná o chytlavě ponurej film plný špíny a bláta. Přesně taková ta středověká mrazivá bída, která vyzařovala i ze zmiňované adaptace knihy Umberta Eca. A i přes umírněnou, spíše televizně působící režii, The Reckoning baví, protože je kvalitně napsaný, dobře zahraný a navíc zasazený do stále ne až tak okoukaného prostředí. ()
Silná atmosféra, výrazná hudba, a hlavně vynikající herci. Na nich film stojí a padá. Willem Dafoe, Vincent Cassel, Tom Hardy, všichni jsou naprosto vynikající. Celý film, námět, ale i způsob hraní herců mi připomínal některé filmy od Ingmara Bergmana, což u Britsko-Španělského filmu vidím docela ráda. Ale nebudu dlouho chodit kolem horký kaše, a přiznám že na celém filmu je to NEJ Paul Bettany. Není sice zrovna kaše, natož horká, ale hraje neuvěřitelně dobře. Užívám si všechny jeho výrazy ve tváři, a s každým dalším filmem který s ním vidím, se posouvá výš a výš v mém žebříčku nejoblíbenějších herců. ()
Zběhlý kněz se dá do služeb kočovné divadelní společnosti a mimoděk se stává spoluzakladatelem realistického divadla, investigativní žurnalistiky a forenzních věd poté, co začne pátrat po skutečném vrahovi uškrceného mladíka. Snímek s originálním střihem (jakoby rozfázovaným pohledem na jednu a tu samou akci), dokonalými hereckými výkony, atmosférou stísněnosti, dramatickými zvraty a naprosto démonickou postavou Vincenta Cassela, který promluví až v samém závěru filmu, když před tím jen přecházel v hradní věži jako tygr v kleci. ____ S lítostí dávám filmu jen dvě hvězdy a to za otřesný scénář, který se kolem středověku jen lehce otřel a předložil spíš nějakou jeho fantazy verzi než realistickou historii. Vzájemné vztahy mezi poddanými a pány jsou nesmyslně rovnostářské jakoby se příběh odehrával dnes. Pominu takovou drobnost, že ve 14. století se nepsalo na papír a zdobným středověkým písmem se nezanechávaly vzkazy naškrábané v rychlosti. ____ KOUSEK DĚJE Historické nepřesnosti by nebyly tolik na překážku, kdyby samotný příběh (dejme tomu odehrávající se v alternativním středověku) neobsahoval nesmyslnosti jako deus ex machina v podobě králových vyšetřovatelů, kterých si v podhradí čítajícím max. sto obyvatel nikdo nevšímá, vykopávání mrtvol na hřbitově v centru vesnice, prudkých hnutí mysli, které nenadále přimějí kočovníky pomoc knězi, zatímco rychlý úprk z nebezpečných míst by byl pro jejich racionální povahu jediné možné řešení. Dorozumívání se s dívkou, která je hluchoněmá, nedělá nikomu žádné potíže a všichni pochopí i abstraktní pojmy, které posunkuje. Celá vesnice léta ví, kdo je vrahem, ale náhle se vzchopí a zakročí až po divadelním představení ... atd. Scénář je špatný a můj obdiv má režisér, herci i kameraman, kterým se dlouho daří zakrývat jeho chatrnost svoji dovedností. Vyplýtvat talent na tak mizernou osnovu je až nešťastné. ____ Ještě by mě zajímalo, jestli kněz Niccolas (sexy Paul Bettany) svým pátráním nerozpoutal další vlnu morové nákazy - to by filmu dodalo další rozměr. /28. 1. 15./ ()
Ach ne! Těšil jsem se na dobrý příběh ze středověku... Mám středověk moc rád a je tak málo knih a ještě méně filmů, které mu trošku rozumějí. --- Tenhle film je možno nazírat jednak jako detektivku, dále jako moralistní drama, a konečně jako obraz středověku. V prvních dvou ohledech je strašně prostinký. Což by mohlo i sedět, pokud by skutečně šlo o středověký příběh. Tenkrát cesty spravedlnosti nebyly příliš sofistikované, přinejmenším podle dnešních měřítek. Problém je v tom, že jde jen o prostoduchou projekci dnešních principů na dobu, do které nepatří. Není to středověký příběh, lidé tenkrát takto nemysleli, nemluvili a nejednali. Prostě ne. Škoda. ()
V skutočnosti mám veľmi rád ak ma niečo príjemné prekvapí. Keď napr. očakávam dlhý deň v práci a ten prejde rýchlo alebo možno slabší obed, ktorý ale chutí perfektne. Presne sem patrí aj Zúčtovanie. Nečakal som nič extra, ale dostal som baječne chutný tanier. Zoskupenie výborných britských hercov a k ich prerazeniu možno pomohol aj tento film. Williem Dafoe má už od začiatku silnú charazmi a tento znak ho prevádza celým filmom. Bettany v roly kňaza-herca zase predstavuje morálnu časť našej hereckej ekipy. Do toho mladý Tom Hardy, Simon Pegg a na záver aj Vincent Cassel ako zlý predstaviteľ mesta. Z tohto komanda skvelých hercov vzniká krásny kriminálno-historický film. Dalo by sa povedať, že mi to prišlo vzhľadom na obdobie ako surové zobrazenie detektívky s prvkami thrilleru. ()
Galerie (29)
Zajímavosti (6)
- V závěrečné scény zúčtování, jsou scény, kde Lord De Guise mluví, i když ústa má zavřená, to kvůli vytvoření efektu dezorientace. (akisha)
- Psát levačkou byl ve středověku hřích. Bratr Simon Damiens se to naučil, když se na něj zrovna nikdo nedíval. (akisha)
- Jednu z "kľúčových" postáv vo filme mal stvárniť britský herec Jared Harris. (MikaelSVK)
Reklama