Režie:
Ladislav SmoljakHudba:
Pavel VondruškaHrají:
Zdeněk Svěrák, Petr Brukner, Jaroslav Weigel, Genadij Rumlena, Jan Kašpar, Marek Šimon, Robert Bárta, Michal WeigelObsahy(1)
V pořadí objevů čtrnáctá Cimrmanova hra nás zavede do nitra kontinentu téměř nedotčeného civilizací. Čeští cestovatelé se tu setkají s podivným kmenem lidojedů a málem skončí na jejich jídelním lístku. Příslušníci tohoto kmene jsou zvláštní ve dvou směrech: svým vzhledem a svou neobyčejnou učenlivostí. Tyto vlastnosti umožnily Cimrmanovi vyřešit jazykové a inscenační problémy s elegancí, jakou mu ostatní světoví dramatikové mohou jen závidět. Kdyby takové téma zpracoval dejme tomu G. B. Shaw, strávili by diváci v hledišti 5 až 7 hodin. Cimrman tu vystačil (nepočítáme-li úvodní vědecký seminář) s pouhou hodinou. Poprvé v historii Divadla Járy Cimrmana vystupuje na jevišti i živé zvíře. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (217)
Na Afriku jsem četl i slyšel samé rozporuplné reakce, tak jsem si ji vybral jako další hru z DJC, abych sám mohl posoudit... a bohužel se budu muset řadit k těm, kteří jsou spíš zklamaní. Pár slovních vtipů a Jmelí mě pobavilo, ale jinak mi přišlo, že je to celé jaksi unylé a vtipů obecně jako by ubylo. Dost ubylo. Seminář byl rychlý, sem tam vtipný, sem tam vůbec, ale hodinová hra s tím poměrem vtipných scén na celou stopáž na tom byla hůř, byť je zajímavé, že i přesto mi přijde, že hra i seminář byly na stejné úrovni. Většina toho, co mě pobavilo, se totiž objevuje až ve hře, jen jsou mezi tím dlouhé prodlevy nevtipných gagů. A bohužel i ta třetí hvězda mi vychází jen tak tak, jelikož to byl těžký průměr a to dokonce obecně, ne jen na úrovni DJC (to by pak dopadl o moc líp). Je to pro mě dokonce slabší. než Ztráta třídní knihy a to už je co říct, jelikož ta se mi taky nikdy zrovna nelíbila. Přitom celá cesta do Afriky skýtá větší potenciál než to, co z ní nakonec vzejde... Slabé 3* ()
Musel jsem hodnocení zvednout na plný počet. Čím víc to vidim tím víc se směju. Jmelí je geniální, ale naprosto nelogické. Protože je nasazené, když hercům vypadne text a nápověda usne. Jenže když nápověda spí a pak jí oním jmelím vzbudí, tak přece nemůže vědět kde se zrovna ve hře nachází a jakou repliku má nahodit. ()
Pro mě bohužel zjevně nejslabší věc z Divadla Járy Cimrmana. Kromě geniálního "Jmelí" většinou pouze recyklace starších fórku (Jmelí se ve hře "zacyklí" podobným způsobem jako kdysi jevištní flashbacky v Němém Bobši) a překvapivé množství jednoduchých prvoplánových vtipů. Ale aby nedošlo k omylu. Pořád špička současného českého humoru, které většina ostatních nesahá ani po kotníky! ()
Upřímně tato hra je možná slabší, co se týče všech her, ale já osobně ji miluji. Přiznám se, že v tomto případně mi snad až na Barona a Lidožravce sedí opačné obsazení. Smoljak, Čepelka, Hraběta (zde to mám tak 50:50, protože i Rumlena je skvělý) a hlavně Pavel Vondruška. Ale já jsem rád, že i toto obsazení je zaznamenané, a že diváci, tady nejsou mrtví, jako na většině video záznamů DJC. Jen se bojím, jestli tuto hru kvůli některým hláškám v dnešní době někdo neodsoudí :) ()
Albínští černoši, Josef Václav Sládek Ch., ale copak je to proti jmelí! Další parádní dílko od Cimrmanovců, nicméně se nemůžu zbavit dojmu, že nejslabší z těch, která jsem viděl... Bohužel jednotlivé díly nesleduji chronologicky a jsem tedy zvědav, jestli bude platit, že nejstarší díly jsou nejlepší... Zatím to tak platilo. 76% - 17.1.2010 ()
Galerie (7)
Photo © Divadlo Járy Cimrmana
Zajímavosti (9)
- Úryvky ze hry jsou použity v dokumentu o Zdeňkovi Svěrákovi Tatínek (2004). (mnaucz)
- Turecký zpěv, který můžeme slyšet při cestě do Afriky, nazpíval Petr Brukner. (mnaucz)
- Miloň Čepelka v této hře nikdy rád nehrál (hrál roli Cyrila Metoděje), a proto se brzy role v této hře vzdal. (mnaucz)
Reklama