Reklama

Reklama

Vrcholně poetický umělecký western? To si pište. A jaký. V případě tohoto snímku rozhodně nebyly dvě nominace na Oscara uděleny zbůhdarma. Právě naopak, film režiséra Andrewa Dominika patří mezi nejpozoruhodnější snímky tohoto žánru za posledních deset let. A rozhodně nejen proto, že v něm hlavní roli největšího desperáta Divokého západu sehrála mezinárodní superhvězda Brad Pitt a ve vedlejší roli se až neskutečně blýsknul Casey Affleck, bratr staršího, zatím známějšího Bena. Jaký vlastně byl lupič Jesse James? A proč došlo k tomu, že se devatenáctiletý idealista Robert Ford, Jesseho přítel a člen jeho gangu, postavil proti muži, jehož od dětství zbožňoval? (oficiální text distributora)

(více)

Videa (4)

Trailer 4

Recenze (735)

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Tak tohle byla mňamka, u které mi ty tři hodiny rychle utekly... Z Brada šel tentokrát opravdu místy stach a navození situací, kdy si nikdo nebyl jist jím a on si nebyl jist ostatními z bandy (a vlastně z rodiny) bylo provedeno fantasticky... Ať měl schopnost tušit dopředu věci jakoukoliv - z nervózního chování Charlieho a Roberta by i blbec vytušil, že kují nějakou habďůru a ty jejich nervózní úsměvy by jim nevěřil... Ano tohle je jiný western. Pomalý s důrazem na krásné záběry, s důrazem na detail... na ve větru se vlnící klasy ovsa, povlávající záclony v oknech farmy i lom světla od reflektoru nočního expresu ženoucího se lesem k zátarasu z pražců... S důrazem na jednotlivé postavy příběhu, kde každý dostal opravdu velký díl prostoru... K tomu všem fantastická hudba Nicka Cave a Warrena Ellise (hned jsem je poznal, ani jsem se moc nemusel přesvědčovat v titulcích) parádní minimalistická melodie něco jako v Proposition nebo The Road. Já tento příběh vždycky znal od skupiny Greenhorns, kde se zpívá : ,,Roberd Ford v nočních tmách, připlíží se jako vrah a von vám Jesse Jamese odpraví...'' Proto jsem stále čekal na tmu a ta poprava nebo snad sebevražda dopoledne mne překvapila :-). --- Tohle byla velká chuťovka a moje velká spokojenost! 4 náboje do coltu. * * * * ()

Ony 

všechny recenze uživatele

K westernu to má docela daleko. Atmosféra se pohybuje spíš někde mezi anglickou detektivkou a procházkou v KRNAPu. Když jsem shledala, že má oblíbená scéna z Fullerova I shot Jesse James (Jesseho koupel) je tu jen lehce naznačena, těšila jsem se, kdyže tedy tentokrát nastane ta velká chvíle. Ale bylo to čekání dlouhé a marné. Předání koltu proběhne tak, že by si ho člověk pomalu nevšiml. Sama vražda je na tom jen nepatrně lépe. Spíš než o silných momentech a žánrových kreacích je tento film o umění dlouhých záběrů a výborné hudbě (a Nick Cave je ve své miniaturní roli snad z celého filmu nejstylovější). (hodnocení zatím spíš 3 a půl) ()

Reklama

Marius 

všechny recenze uživatele

Kill your idols. Veľmi, veľmi zvláštny film, ktorý zaujme najmä prácou s postavami. Tie vám spočiatku sympatické nebudú, ale zrazu, akoby mávnutím povestného čarovného prútika, im budete dokonale rozumieť. Budete dokonale chápať prečo robia to, čo robia a ako sa cítia. Napriek prílišnej roztiahnutosti prvej polovice dávam tejto nenápadnej štúdii paranoje a herostratovského komplexu na pozadí dekonštrukcie desperádovského mýtu 10/10 P.S. pasáž 3.apríl 1882 je natočená na 11/10 ()

Morien 

všechny recenze uživatele

Bůh mi odpusť, ale zdá se, že je pro mě velmi lehké napsat negativní komentář a nad pochvalnými si lámu hlavu dlouhé měsíce, nebo jako v tomto případě, i roky. Poprvé jsem tento film viděla těsně po premiéře, kdy mi bylo nějakých šestnáct, a tehdy jsem při promítání a. nedávala pozor a za b. nechápala zobrazovaný konflikt. Uplynulo několik let a další promítání jsem si dala v rámci maratonu akutního zamilování do Jeremyho Rennera, neboť jsem si ani nepamatovala, že tam vůbec hrál. A dávala jsem pozor a film se mi před očima proměnil v oltář, který uctívá a také je sám hoden uctívání. Považuji za velmi obdivuhodné, jak si film vybere velmi úzké téma a potom ho podrobně a detailně prozkoumá. Každé gesto má přesný význam a přiměřenou míru pozornosti, aby se při seřazení do celkového sledu všech těchto gest objevil ucelený nenarušený smysl. Často různým filmům vyčítám, že s emocemi zacházejí lehkovážně a nepřiměřeně - takové ty filmy, kde se zrazují/a nebo umírají rodinní příslušníci a dávní přátelé i neznámí lidé a nikdo na to adekvátně nereaguje, například. Tak Zabití Jesseho Jamese to nedělá a je to nesmírně blažené. A teď už bych jenom ráda řekla, že Andrew Dominik, Roger Deakins, Brad Pitt, Casey Affleck, Nick Cave a Warren Ellis jsou všichni kouzelníci - alchymisté. ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Film neumí vyprávět, ani slovem, ani obrazem. Určitou dobu lze držet pozornost na tom, že je to poetický záměr, postup, jenže neúčelný, křečovitě rádoby umělecký obraz se omrzí velice brzy, protože nefunguje, a později začíná být jasné, že příběh nepůjde dostavět, a minuty se začnou jevit zbytečné. Téměř - téměř. ** K vyprávění - nevadilo by, že nelze poskládat soudržný vývoj a pospojovat scény, u filmové básně by to bylo v pořádku. Ale pokud u básně smí syntax chybět, protože stačí z náznaků vybudovaná atmosféra, pak i ta se zhroutí, jakmile vznikají logické rozpory. Tvrzení by mělo být buď méně, aby diváka nenutila zasazovat je do celistvého kontextu, anebo by si v daném množství neměla odporovat. ** Sám klimax budiž příkladem za všechny: klíčová scéna (bez ohledu na předchozí děj, v němž se sice dají najít silné podpůrné argumenty, ale zbývá i spousta nerozhodných a nadbytečných, nevřaditelných momentů) evidentně ukazuje, že Jesse si volí a vybírá svůj poetický konec sám, dokud je ještě při smyslech, slavný, šťastný s rodinou a na svobodě, a rozmyslně pověří Roberta Forda, aby ho zastřelil (věnuje mu nový kolt, aby se nemusel bát, že se ten starý rozpadne, až mladej příště zmáčkne spoušť, a v pravou chvíli sundá opasek s pistolemi, nahlas na to významně upozorní, přestože spolu mnohokrát mluvili o tom, že jej beze zbraně nelze přistihnout, pak pomalu přejde k obrazu, aby z něj setřel prach, jak oznamuje, stoupne si na židli, v odrazu skla se ujistí, že Robert Ford na něj míří, a čeká nehybně na ránu), a Robert Ford, do té doby vskutku zbabělec, pochopí velikost té chvíle, ke svému úkolu se postaví statečně a udělá to. A přitom se od toho momentu ve filmu na rovině vypravěčské i rovině postav řeší jedině to, že Robert Ford byl zbabělec, který zabíjel pro slávu a peníze a potlesk, ale nic z toho si nevysloužil, a patří mu to - a navíc sám litoval, že JJ zabil, protože mu chybí stejně jako zbytku Ameriky. Hm. ** Kamera je manýristická, chtěné umění různých triků (uprostřed scén beze střihu přechody z barevné na černobílou a naopak, rozostřené okraje, záběry proti světlu, významné nájezdy na detail atd.), jenomže se trýznivě míjí s účelem, je to vše na efekt, jako by si režisér losoval, jaký trik použije v dalším záběru... Jako by básně mohl psát každý, kdo zná klíčová slova a rýmy a umí je přibližně namíchat ve správné délce a pořadí. ** Jediné, co je skutečně fascinující, je vybudování postav Bradem Pittem a Caseyem Affleckem - a to neomrzí až do posledního záběru, a proto říkám, že minuty dívání jsou zbytečně utracené jen téměř. Film to není, na to snímek nedrží pohromadě, ale etudy či studie těch dvou jsou uhrančivé. Protože alogičnost, zborcenost příběhu tyhle dvě postavy nemůže rušit. Zatímco Brad Pitt svérázně a nonšalantně vystupuje jakožto westernový don Corleone, kterému se postupně rozpadá říše pod rukama (ale zde je ve filmu těžko dopátrat, zda se rozpadá, nebo je on sám jejím likvidátorem, a zda záměr sledujícím, nebo už ve vleku stihomamů a duševních poruch - ani jedna linka není ve filmu přesvědčivá, vždy toho hodně nesedí), avšak on neztrácí svou pózu (nikoli pozici, ta právě jasná není) - a mladý Casey Affleck při něm buduje postavu psychopatického, nesebevědomého a nakohoutěného páska, který si naopak není jistý ničím, bez ohledu na to, jestli se filmový příběh rozpadá nebo ne. A jeho uhlazený, chorobný vzhled, stejně jako každičký uhýbavý pohled, pomýlené gesto, z vody vařená věta i čin (až na ten poslední, který se nečekaně mění v triumf jeho prozření a odvahy, alespoň pro ten moment, zachovat se historicky, vytvořit legendu, nepokazit tragické spění k silnému vyústění) ve Vás vzbudí rozpaky a pocit trapnosti a strachu z chorobné mysli a uražené ješitnosti a přeskakujícího hlasu a utkvělé představy. A říkáte si trochu jízlivě, jak se patří vůči všem těm nefunkčním rovinám snímku, jestli tenhle hoch hrál jako bůh, a nebo se to v něm všechno prostě jenom přirozeně nasbíralo, protože to je závistí zelený, slávou posedlý mladší brácha Bena Afflecka. ** Každopádně sledovat tuto dvojstudii byl jedinečný zážitek a za pozornost rozhodně stál, bez ohledu na to, že film zůstává nesourodým, nepodařeným, ač usilovným pokusem o umění, křečovitě kořeněným několika dobrými, jenže tím spíše vlastní větev si podřezávajícími vtipy (Nick Cave). ** A také by se dalo se ctí vyváznout a alibisticky tvrdit, že svou rozpadlostí, kýčovitou kamerou a neumělým vyprávěním chtěl film chytře ukázat, z jakého prachu vznikají rozmazané pověsti kolující mezi obyčejným lidem, který vyprávět neumí - a opřít to o úvodní scénu tlachání lumpů před přepadnutím vlaku: "měla vlasy žlutý jako -- jako -- no jako nevímco" - "jako svit slunečního paprsku?" - "jo, přesně takový, panejo, ty to holt se slovama umíš... a fakt mě měla ráda, protože takový věci by neříkala každýmu, a taky mi udělala dobrou cenu". Ale to by bylo jako vytouženě hledat dokonalý záměr Velkého bratra tam, kde bolest působí jen chaos myslí malých lidí, takže film je spíše ukázkovým příkladem, že síla legend se udržuje a roste na podhoubí neumětelsky, podbízivě, ale nadšeně či vyděšeně vykládaných příběhů. ** () (méně) (více)

Galerie (52)

Zajímavosti (31)

  • Při jedné z večeří zmiňuje Robert (Casey Affleck) podobnosti mezi sebou a Jessem (Brad Pitt). Zmíní také, že jsou oba vysocí 5 stop a 8 palců, avšak následně dodá, že seznam podobností byl z jeho 12 let. Mezitím museli určitě vyrůst, takže zmíněná podobnost už neodpovídala skutečnosti. (orkadimenza)
  • Jelikož bylo pro gang Jesseho Jamese ježdění na koni přirozené jako chůze, musel každý herec absolvovat dvoutýdení jezdecký výcvik. (formelin)
  • Hudbu k filmu složil Nick Cave, který si ve filmu zahrál malou roli barového zpěváka. (Witta)

Související novinky

Brad Pitt versus lupiči a gangsteři

Brad Pitt versus lupiči a gangsteři

04.11.2010

Vypadá to, jako by se Brad Pitt pokoušel na vlastní pěst natočit Dannyho parťáky 4. V kriminálce Cogan´s Trade si zahraje titulního Jackieho Cogana, drsného mafiánského bijce, který dostane za úkol… (více)

Oscaroví nominanti na vzestupu

Oscaroví nominanti na vzestupu

21.02.2010

Nic vám tak nenakopne kariéru jako nominace na Oscara. Jeremy Renner a Christoph Waltz by mohli vyprávět. A oni vyprávějí. Renner prozradil, že si zahraje po boku Ewana McGregora v dobovém thrilleru… (více)

Brad Pitt opět sahá po koltu

Brad Pitt opět sahá po koltu

07.02.2010

Je totiž hlavním kandidátem na ústřední roli v celovečerním filmu inspirovaném slavným westernovým seriálem Gunsmoke. Pokud nabídku přijme, na rozdíl od psance v Zabití Jesseho Jamese atd. si zahraje… (více)

Nej filmy roku 2008

Nej filmy roku 2008

25.12.2008

Mezi ČSFD uživateli s nejvíce body jsme udělali malý průzkum, které filmy se jim v roce 2008 líbily nejvíce a které nejméně. Nejedná se o žádné „ČSFD Oskary“ ani žádnou oficiální statistiku, jde… (více)

Reklama

Reklama