Reklama

Reklama

Vrcholně poetický umělecký western? To si pište. A jaký. V případě tohoto snímku rozhodně nebyly dvě nominace na Oscara uděleny zbůhdarma. Právě naopak, film režiséra Andrewa Dominika patří mezi nejpozoruhodnější snímky tohoto žánru za posledních deset let. A rozhodně nejen proto, že v něm hlavní roli největšího desperáta Divokého západu sehrála mezinárodní superhvězda Brad Pitt a ve vedlejší roli se až neskutečně blýsknul Casey Affleck, bratr staršího, zatím známějšího Bena. Jaký vlastně byl lupič Jesse James? A proč došlo k tomu, že se devatenáctiletý idealista Robert Ford, Jesseho přítel a člen jeho gangu, postavil proti muži, jehož od dětství zbožňoval? (oficiální text distributora)

(více)

Videa (4)

Trailer 3

Recenze (735)

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Film neumí vyprávět, ani slovem, ani obrazem. Určitou dobu lze držet pozornost na tom, že je to poetický záměr, postup, jenže neúčelný, křečovitě rádoby umělecký obraz se omrzí velice brzy, protože nefunguje, a později začíná být jasné, že příběh nepůjde dostavět, a minuty se začnou jevit zbytečné. Téměř - téměř. ** K vyprávění - nevadilo by, že nelze poskládat soudržný vývoj a pospojovat scény, u filmové básně by to bylo v pořádku. Ale pokud u básně smí syntax chybět, protože stačí z náznaků vybudovaná atmosféra, pak i ta se zhroutí, jakmile vznikají logické rozpory. Tvrzení by mělo být buď méně, aby diváka nenutila zasazovat je do celistvého kontextu, anebo by si v daném množství neměla odporovat. ** Sám klimax budiž příkladem za všechny: klíčová scéna (bez ohledu na předchozí děj, v němž se sice dají najít silné podpůrné argumenty, ale zbývá i spousta nerozhodných a nadbytečných, nevřaditelných momentů) evidentně ukazuje, že Jesse si volí a vybírá svůj poetický konec sám, dokud je ještě při smyslech, slavný, šťastný s rodinou a na svobodě, a rozmyslně pověří Roberta Forda, aby ho zastřelil (věnuje mu nový kolt, aby se nemusel bát, že se ten starý rozpadne, až mladej příště zmáčkne spoušť, a v pravou chvíli sundá opasek s pistolemi, nahlas na to významně upozorní, přestože spolu mnohokrát mluvili o tom, že jej beze zbraně nelze přistihnout, pak pomalu přejde k obrazu, aby z něj setřel prach, jak oznamuje, stoupne si na židli, v odrazu skla se ujistí, že Robert Ford na něj míří, a čeká nehybně na ránu), a Robert Ford, do té doby vskutku zbabělec, pochopí velikost té chvíle, ke svému úkolu se postaví statečně a udělá to. A přitom se od toho momentu ve filmu na rovině vypravěčské i rovině postav řeší jedině to, že Robert Ford byl zbabělec, který zabíjel pro slávu a peníze a potlesk, ale nic z toho si nevysloužil, a patří mu to - a navíc sám litoval, že JJ zabil, protože mu chybí stejně jako zbytku Ameriky. Hm. ** Kamera je manýristická, chtěné umění různých triků (uprostřed scén beze střihu přechody z barevné na černobílou a naopak, rozostřené okraje, záběry proti světlu, významné nájezdy na detail atd.), jenomže se trýznivě míjí s účelem, je to vše na efekt, jako by si režisér losoval, jaký trik použije v dalším záběru... Jako by básně mohl psát každý, kdo zná klíčová slova a rýmy a umí je přibližně namíchat ve správné délce a pořadí. ** Jediné, co je skutečně fascinující, je vybudování postav Bradem Pittem a Caseyem Affleckem - a to neomrzí až do posledního záběru, a proto říkám, že minuty dívání jsou zbytečně utracené jen téměř. Film to není, na to snímek nedrží pohromadě, ale etudy či studie těch dvou jsou uhrančivé. Protože alogičnost, zborcenost příběhu tyhle dvě postavy nemůže rušit. Zatímco Brad Pitt svérázně a nonšalantně vystupuje jakožto westernový don Corleone, kterému se postupně rozpadá říše pod rukama (ale zde je ve filmu těžko dopátrat, zda se rozpadá, nebo je on sám jejím likvidátorem, a zda záměr sledujícím, nebo už ve vleku stihomamů a duševních poruch - ani jedna linka není ve filmu přesvědčivá, vždy toho hodně nesedí), avšak on neztrácí svou pózu (nikoli pozici, ta právě jasná není) - a mladý Casey Affleck při něm buduje postavu psychopatického, nesebevědomého a nakohoutěného páska, který si naopak není jistý ničím, bez ohledu na to, jestli se filmový příběh rozpadá nebo ne. A jeho uhlazený, chorobný vzhled, stejně jako každičký uhýbavý pohled, pomýlené gesto, z vody vařená věta i čin (až na ten poslední, který se nečekaně mění v triumf jeho prozření a odvahy, alespoň pro ten moment, zachovat se historicky, vytvořit legendu, nepokazit tragické spění k silnému vyústění) ve Vás vzbudí rozpaky a pocit trapnosti a strachu z chorobné mysli a uražené ješitnosti a přeskakujícího hlasu a utkvělé představy. A říkáte si trochu jízlivě, jak se patří vůči všem těm nefunkčním rovinám snímku, jestli tenhle hoch hrál jako bůh, a nebo se to v něm všechno prostě jenom přirozeně nasbíralo, protože to je závistí zelený, slávou posedlý mladší brácha Bena Afflecka. ** Každopádně sledovat tuto dvojstudii byl jedinečný zážitek a za pozornost rozhodně stál, bez ohledu na to, že film zůstává nesourodým, nepodařeným, ač usilovným pokusem o umění, křečovitě kořeněným několika dobrými, jenže tím spíše vlastní větev si podřezávajícími vtipy (Nick Cave). ** A také by se dalo se ctí vyváznout a alibisticky tvrdit, že svou rozpadlostí, kýčovitou kamerou a neumělým vyprávěním chtěl film chytře ukázat, z jakého prachu vznikají rozmazané pověsti kolující mezi obyčejným lidem, který vyprávět neumí - a opřít to o úvodní scénu tlachání lumpů před přepadnutím vlaku: "měla vlasy žlutý jako -- jako -- no jako nevímco" - "jako svit slunečního paprsku?" - "jo, přesně takový, panejo, ty to holt se slovama umíš... a fakt mě měla ráda, protože takový věci by neříkala každýmu, a taky mi udělala dobrou cenu". Ale to by bylo jako vytouženě hledat dokonalý záměr Velkého bratra tam, kde bolest působí jen chaos myslí malých lidí, takže film je spíše ukázkovým příkladem, že síla legend se udržuje a roste na podhoubí neumětelsky, podbízivě, ale nadšeně či vyděšeně vykládaných příběhů. ** () (méně) (více)

B!shop 

všechny recenze uživatele

Neskutecnej vopruz, ze sem mel co delat, abych to dokoukal. Vypravet o jedny z nejvetsich postav divokyho zapadu a dat do filmu jedno mizerny prepadeni vlaku na uvod, to fakt nemohli tvurci myslet vazne. Ve filmu se totiz celejch tech silenejch 160 minut jen keca, absolutne nic se nedeje a dej by se klidne vesel do pulhodinovyho kratasu, navic kolikrat jsou ty dialogy dost stupidni, chybi tu jakakoliv silnejsi scena, neni tu zadna sympaticka postava nebo nekdo, komu by clovek fandil, takze mi v podstate bylo uplne jedno, co se s kym stane a to jediny zajimavy je prokecly uz nazvem filmu. Navic sem ani moc nepochopil, kdy se z nejvetsiho obdivovatele Jesseho - Roberta Forda, kterej se tvari, jak kdyz by mu nejradsi vykouril, stal jeho vrah. Pulku filmu ho neskutecne obdivuje a najednou prask a je najmutej nakejma flojdama a chce ho zabit. Navic se toho i pres tu desnou hromadu kecu clovek moc o postavach nedozvi. Brad Pitt se vetsinou tvari zadumane a kdyby clovek nevedel, kdo ze to je ten Jesse James, tak by to z jeho chovani moc nepochopil. Nicmene kdyz se tu a tam nasere, tak je paradni. Co se tyce Afflecka, ten vypada jak uchylak a hovadko od pohledu a tvari se tak celou dobu filmu. Aspon, ze je film celkem slusne natocenej, i kdyz takovy ty divne zamlzeny zabery se po case okoukaj. ()

Reklama

kinej 

všechny recenze uživatele

Co mi u tohohle snímku s opravdu dlouhým názvem, který nehodlám přepisovat, protože by to jen zabíralo místo a nikdo by to pak nechtěl číst líbilo především, bylo to jak svoji postavu ztvárnil Brad Pitt. Zase jednou totiž dokázal, že krom toho jak vypadá tak taky umí. Jeho Jesse James je toho dalším silným důkazem. A není k tomu ani třeba žádného expresivního projevu, naopak když tenhle psanec na někoho ve filmu upře zrak, budete rádi že nejste na jeho místě. Samozřejmě by ale Pitt tolik nevyniknul bez sekudnování ostatních herců, jenomže on má tu nejzajímavější roli a také s ní podle toho naložil. Úplně mi ale nesednul režijní styl Dominica Andrewa, snažícího se vše vykreslit tak moc poeticky až to někdy hodně ubírá filmu na tempu. Očividně to není takový filmový básník jako třeba Mallick. Ale zase kdo ví jak bude vypadat jeho další film, který si určitě nenechám ujít. ()

betelgeuse 

všechny recenze uživatele

Strhující charakterové drama nebo artistní předehra k vraždě, uchylující se k dnes už zoufale klišovitým časosběrným záběrům zamračených nebes? Něco z obojího – ovšem už jenom ze shovívavosti nad tím, že film jak umělecky, tak zéjmena komerčně zaspal dobu, si zaslouží spíš obdiv než odpis. Dost možná platí, že co se dnes jeví jako artový, výběrový film, by před nějakými čtyřiceti lety mohl být v Americe mainstream a před dvaceti lety nikoliv nemožný kandidát na Oscara z kategorie NESMIŘITELNÝCH… ()

Hakha 

všechny recenze uživatele

Komorní film vyprávěn pomalým tempem, který sází na psychologii postav a na herectví hlavních zúčastněných a musím říci, že se vše až na vyjímky povedlo. Nejisté chování Jesseiho Jamese zvládl Brad Pitt dobře, ale největším tahounem byl samotný Casey Affleck, který zbabělce zahrál fantasticky, opravdu se mě jeho postava příčila (nominace na oskara zasloužená). Hlas vyprávěče příjemný a úhly kamery a osvícení se mě těž velice líbilo. Největším nepřítelem tohoto filmu je dlouhá stopáž, jež ze začátku se film táhne velice pomalým tempem, ale k závěru film rychleji a rychleji nabírá na tempu a rázem je konec. Mé hodnocení 4 hvězdičky… ()

Galerie (52)

Zajímavosti (31)

  • Brad Pitt (Jesse James) v souvislosti s filmem vzpomínal na roli, jakou zbraně hráli v jeho dětství a mládí: "Když jsem vyrůstal, zbraně patřily ke každodennímu životu a táta mě často bral s sebou, když šel střílet. Když jsem byl ve školce, měl jsem vzduchovku a svou první brokovnici jsem dostal v první třídě. Ve druhé jsem si konečně mohl poprvé vystřelit z kalibru dvaadvacet. Naštěstí mi ale táta zároveň s tím vštípil pocit zodpovědnosti, takže jsem zbraně nikdy nevnímal jako nějaké hračky. Dneska už mě tyhle věci ale moc neberou." (NIRO)
  • Hudbu k filmu složil Nick Cave, který si ve filmu zahrál malou roli barového zpěváka. (Witta)
  • Ľudia v salóne si spievajú pieseň "A Bird in a Gilded Cage", ktorá bola napísaná v roku 1900, no dej filmu sa odohráva v roku 1892. (Fejpof)

Související novinky

Brad Pitt versus lupiči a gangsteři

Brad Pitt versus lupiči a gangsteři

04.11.2010

Vypadá to, jako by se Brad Pitt pokoušel na vlastní pěst natočit Dannyho parťáky 4. V kriminálce Cogan´s Trade si zahraje titulního Jackieho Cogana, drsného mafiánského bijce, který dostane za úkol… (více)

Oscaroví nominanti na vzestupu

Oscaroví nominanti na vzestupu

21.02.2010

Nic vám tak nenakopne kariéru jako nominace na Oscara. Jeremy Renner a Christoph Waltz by mohli vyprávět. A oni vyprávějí. Renner prozradil, že si zahraje po boku Ewana McGregora v dobovém thrilleru… (více)

Brad Pitt opět sahá po koltu

Brad Pitt opět sahá po koltu

07.02.2010

Je totiž hlavním kandidátem na ústřední roli v celovečerním filmu inspirovaném slavným westernovým seriálem Gunsmoke. Pokud nabídku přijme, na rozdíl od psance v Zabití Jesseho Jamese atd. si zahraje… (více)

Nej filmy roku 2008

Nej filmy roku 2008

25.12.2008

Mezi ČSFD uživateli s nejvíce body jsme udělali malý průzkum, které filmy se jim v roce 2008 líbily nejvíce a které nejméně. Nejedná se o žádné „ČSFD Oskary“ ani žádnou oficiální statistiku, jde… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno