Reklama

Reklama

Regina (Hepburn) se vrací do Paříže z lyžovačky ve Švýcarsku. Čeká ji ovšem nemilé překvapení. Její manžel je nezvěstný a spolu s ním i všechny peníze, které měli. Do toho se o ni začnou zajímat agenti CIA a další podivíni, kterým jde všem jen o jedinou věc. Dozvědět se, kde jsou peníze. Manžel je totiž za války zpronevěřil. Napětí, žánrové schválnosti, product placement a další komponenty tento film učinily nesmrtelným. Především muzikálový režisér Donen napíná diváky od začátku do konce. Audrey Hepburnové v roztomilém kožíšku a špercích za několik desítek tisíc dolarů jde totiž permanentně o život. (Magic Box)

(více)

Recenze (240)

junxi91 

všechny recenze uživatele

Napínavý film, ve kterém krásnou Reginu pronásledují neznámí muži, kteří po ní chtějí 250 000 dolarů, a ochránit se jí naopak snaží agent CIA a jeden šarmantní chlapík, který neustále mění jména a prý se rozvádí. Na začátku je Regina "Reggie" Lampertová, tlumočnice, na dovolené v Alpách, kde po ní střílí z vodní pistolky malý kluk. Zde oznámí své kamarádce Sylvii, že se rozvádí se svým manželem Charlesem (jak nečekané). Také ji zde osloví šarmantní Američan jménem Joshua, který se jí snaží očividně sbalit. Reggie se vrátí do Paříže a najde svůj byt vybydlený. A tak zavolá na policii a policejní inspektor jí oznamuje, že její manžel Charles prodal věci a poté byl při odjezdu vlakem z Paříže zastřelen. Rovněž se ztratily jejich peníze. Reggie dostane od policie Charlesovu cestovní tašku, ve které je dopis pro ni, lístek na loď do Venezuely, čtyři pasy na různá jména a národnosti a další osobní věci. Na Charlesově pohřbu jsou pouze tři neznámí muži, kteří si prohlížejí jeho tělo a jeden z nich do něj dokonce zapíchne špendlík, aby se přesvědčil, že Charles je skutečně mrtvý. Agent nebo špion CIA jménem Hamilton Bartholomew si povolá Reggie, která ani neví, co to je CIA a co to bylo OSS, na americké velvyslanectví. Od něj se dozví, že tři muži z pohřbu byli Herman Scobie, Leopold W. Gideon a Tex Panthollow. Během druhé světové války byli oni tři + Charles + Carslon Dyle pověřeni OSS (Office of Strategic Services) úkolem dodat 250 000 $ ve zlatě francouzskému hnutí odporu, ale povedená pětka zlato místo toho ukradla. Carlson byl smrtelně zraněn při německém přepadení a Charles je všechny přelstil a zlato ukradnul. Po penězích jdou tři přeživší a také americká vláda. Hamilton je přesvědčen, že Reggie peníze má, ale neví o nich, a hlavně - je ve smrtelném nebezpečí. Peter opět vyhledá Reggie a pomůže jí se stěhováním do hotelu. Zde jí navštíví trojice mužů - zločinců, všichni jí nemilosrdně vyhrožují a jsou přesvědčeni, že ona ví, kde ty prachy jsou. Herman jí pak oznámí po telefonu, že Peter je jejich společník, a Peter se pak hájí, že je bratr Carlsona Dylea jménem Alexander. Chce prý ostatní předvést před soud, protože věří, že oni zabili Carsona. Honba za penězi pokračuje a Herman s Leopoldem jsou zavražděni, zatímco Tex málem spadne ze střechy při potyčce s Peterem. Hamilton pak řekne Reggie, že Carson Dyle žádného bratra neměl. Peter se pak vymlouvá, že je ve skutečnosti Adam Canfield, profesionální zloděj, který jde po penězích. Reggie je na něj sice nasraná, ale stále mu věří. Reggie s Adamem jdou na venkovní trh, kde měl Charles poslední schůzku podle dopisu. Adam zahlédne Texe a začne jej pronásledovat. Jsou zde také prodejní stánky a Reggie s Adamem si uvědomí, že Charles koupil extrémně cenné známky a nalepil je na obálku, která byla v jeho cestovní tašce. Oba běží do Regginého pokoje a zde zjistí, že známky na obálce chybí. Reggie totiž dala známku Sylviinu mladému synovi Jean-Louisovi. Adam s Reggie pak zjistí, že Jean-Louis vyměnil známky s dealerem, ten je však naštěstí vrátí. Reggie se vrací do hotelu a najde Texovo tělo, u kterého je jméno "Dyle". Nyní je přesvědčená, že vrahem je Adam a telefonuje Hamiltonovi, který se s ní sejde na Kolonádě. Adam jí zahládne a začne ji pronásledovat. Reggie se ocitá mezi oběma muži a musí se rozhodnout, kterému z nich může věřit...Reggie se utíká schovat do divadla, kde následuje přestřelka a hrátky s padacími dveřmi na jevišti. Nakonec tedy zjistíme, kdo je ve skutečnosti Adam a samozřejmě to skončí láskou, svatbou a bla bla bla. Nebylo to zlé, ale bavilo by mě to více, kdyby se mi nepředbíhal zvuk a kdyby Peter neustále neměnil identity a Reggie se ho nesnažila lacině sbalit, tohle prostě na filmu nikdy neocením. Ale musím uznat, že Audrey měla neskutečně nádherný obličej. () (méně) (více)

Matty 

všechny recenze uživatele

Film, v němž věcí, nejsou tím, čím se zdají být (nebezpečně vypadající pistole může být vodní) a který sám nikdy dlouho není tím, čím se jeví. Protagonisté romantické komedie o souboji pohlaví se ocitají ve světě špionážního thrilleru a kromě dvojsmyslných kousavých poznámek si začínají vyměňovat také přísně tajné informace, kvůli kterým umírají lidé a jsou unášeny otravné děti. Cary Grant je pohodlně usazen v roli elegána zorientovaného ve světě zločinu a v zásadě jen rekapituluje svou spolupráci s Hitchem (odkazy k Na sever severozápadní linkou, Chyťte zloděje a dalším jejich filmům). Audrey Hepburn mezitím jako na běžícím pásu střídá šaty od Givenchyho a snaží se alespoň malinko vykročit z přidělené škatulky naivní a křehké krásky, která potřebuje muže, aby jí zachránili život, případně vysvětlili, že CIA opravdu není letecká společnost. V hlavních rolích jiného typu ale ženy dobrodružné „klučičí“ žánry dříve infiltrovaly jen ojediněle. Společné scény obou hvězd fungují zejména díky charismatu a půvabu každého z nich, ne zásluhou kdovíjaké sehranosti, natož přesvědčivosti jejich romantického vztahu (který vůbec přesvědčivý není, naopak působí dost nuceně). Nesladěnost jejich hereckých stylů a velký, skoro třicetiletý věkový rozdíl, na druhou stranu dobře slouží (tonální) proměnlivosti filmu, který odmítá setrvat v jedné poloze a neustále nás důmyslně dávkovanými informacemi vyvádí z konceptu a drží v pochybnostech ohledně postav a jejich pravých záměrů. Dle potřeb vyprávění a podle toho, zda se máme bavit, nebo být napjatí, chvílemi tápeme stejně jako hlavní hrdinka, jindy jsme o krok napřed. Zejména v pohrávání si s divákem jde o hitchcockovský film. Donen ke špionážním intrikám ovšem přistupuje lehkovážněji a víc si hraje s barvami. Škoda, že komediálních thrillerů nenatočil víc, neboť jeho balancování na laně mezi dvěma žánry je obdivuhodně zdatné, chytré a zábavné. 85% Zajímavé komentáře: sportovec, Oskar ()

Faye 

všechny recenze uživatele

Američanka Regina Lambert se při odpočinku na horách rozhodne, že se dá rozvést. Po návratu do Paříže zjišťuje, že ji někdo sice ušetřil papírování s rozvodem a manžela zabil, ale ta horší zpráva je, že nebožtík jí po sobě zanechal jen prázdný byt a na policii ji předali ještě poloprázdnou tašku a v ní pár drobností, např. hřeben, kartáček na zuby a několik jeho pasů. „Ještě před dvěma dny jsem si byla u Charlieho jistá jedině jeho jménem. Teď si nejsem jistá ani tím.“ Ještě ke všemu se kolem ní začíná motat skupinka mužů a přitom ona o společnost vůbec nestojí. „Znám už tak dost lidí a dokud některý z nic neumře, nemůžu se seznamovat s nikým dalším“ (a přesně při téhle větě jsem si vzpomněla, že Charade jsem už kdysi dávno viděla). I když u jednoho by snad mohla udělat výjimku, ačkoliv . „Vy jste podvodník a mě by zajímalo proč. - Tak, to je jednoduché. Líbí se mi to co dělám. Baví mě moje práce. Není mnoho lidí, kteří svoji práci milují jako já.“ Skvělé a ještě jednou skvělé dialogy v zapeklité špionážní „Šarádě“ hemžící se hledači pokladu, CIA, mužem mnoha identit, ale hlavně vtipem, trochou napětí , špetkou té romantiky, báječnými herci a především okouzlující Andrey Hepburn. ()

woody 

všechny recenze uživatele

Walter Matthau je jako ukrajinský Cary Grant nepřekonatelný a Audrey je velice roztomilá.Jen ten konec byl trochu natáhnutý. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Typický Hitchcock a přitom to není Hitchcock. Šaráda již názvem, námětem a obsazením slibuje jistou hravost a kvalitu. A vysoká očekávání hravě předčí již v úvodu. Úžasná směska žánrů. Ty jsou vzácně vyvážené a nijak se vzájemně "nebijí". Je to napínavé, stále se něco děje, má to překvapivé i čitelné dějové zvraty, mezi ústřední dvojící to jiskří na vše strany a navíc vás Šaráda ještě spolehlivě rozesměje skvostně napsanými dialogy a příjemným nadhledem. O výkonu či půvabu Audrey Hepburn se netřeba zmiňovat, Cary Grant je klasicky charismatický a i ostatní jsou prostě skvělí. Tímto ukolébaný divák poté nemá sebemenší problém snímku odpustit, a rád, i těch pár nezáživných momentů v druhé polovině stopáže. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Už to zestárlo. Audrey Hebpurn je roztomilá, ale té romanci s důchodeckym Cary Grantem jsem moc nevěřil. A ani ta pointa nebyla věru šokující. ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

Čerstvě ovdovělá Reggie (Audrey Hepburnová) se dozvídá, že měl její nebožtík prsty v nějaké černotě a čelí pěti záhadným mužům, z nichž kždý doufá, že ho přivede k ukrývané kořisti... Pokud byste od Audrey čekali další plachou naivku, tak na to rychle zapomeňte. Reggie je realistická žena, o manželovi si dávno nedělá iluze a na každou zmínku o něm reaguje se sarkasmem hodným Jiřiny Jiráskové. Stanleymu Donenovi se podařilo s nevídanou bravurou skloubit konverzační švih nejlepších komedií Billyho Wildera s dramaturgickými postupy thrillerů Alfreda Hitchcocka (vychází se z mylných předpokladů, divák je vždy o krok před hrdinkou v ohrožení, nelze se spoléhat na policii atd.). Jediné, co na mě působilo malinko rušivě, byl neortodoxní dabing, kde Cary Grant duní basem Bohumila Švarce a Audrey Hepburnovou nakejhala Veronika Freimannová. Jde ale spíš o nezvyk, jinak je to slušná práce. (Na DVD má dabing lepší technickou kvalitu než originální zvuková stopa). 100% ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

Výborná směsice žánrů! Chvíli Vám příde, že se koukáte na romantickou komedie, aby jste v dalším okamžiku zjistili, že jde vynikající špionážní thriller. Škoda, že takovéhle filmy se už v dnešní době netočí :-(. Cary Grant dlouhá léta odmítl vstanout po boku Audrey Hepburn, ale nakonec nabídku přijal a mě nezbývá, než-li mu poděkovat, že se tak rozhodl. Opět jsem se přesvědčil jaká Audrey Hepburn byla jedinečná herečka. Nádherná, charismatická a s nekonečným hereckým talentem. Ale mluvit o herectví Granta a Hepburnové je nošení dříví do lesa. Jak jsem již jendou napsal, škoda, že takovéhle filmy už dnes nikdo nenatočí. Na závěr mi nezbývá než se ztotožnit s názorem, že po celou dobu sledování jsem měl neodbytný pocit, že se jedná o Hitchcockův snímek :)....... ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Šaráda je dokonalou směsicí všech možných žánrů a všechny jsou na té nejvyšší úrovni. Počínaje černým humorem na počátku filmu a také značně vtipnou konverzační smrští podobně jako v Grantových filmech Jeho dívka Pátek či Jezinky a Bezinky. Stejně tak je hitchcockovským thrilerem, aniž by jej však Mistr režíroval. Nakonec je však i romancí mezi sice stárnoucím Grantem a o generaci mladší Audrey Hepburn, avšak sluší jim to mnohem více než třeba Audrey s Bogartem ve Wilderově Sabrině. V jejich vztahu se zde netlačí tolik na pilu a Cary Grant nechá naplno, i když naposledy, rozvinout své charisma, s nímž často vyhrává ankety největší hereckou legendu všech dob. Přes rozmanitost žánrů působí film jako pevný svazek, který nám na konec zanechá nejedno překvapení a nepřijdeme ani o pořádnou dávku napětí. ... Jak tak čtu, spousta lidí film vidělo s dabingem. Nebuďte barbaři, originál je originál! ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Jaké je pro nejbližší dny Vaše křestní jméno." No přece Brian, Peter, Alexander případně Adam. To dá rozum. Musím se přiznat, že týpek s těmito aliasy, kterej se umí v poklidu osprchovat i v obleku, je mi vzorem. On mě prostě neustále bavil a lepila se na něj v mých očích neodolatelná Reggie, takže chci bejt jako on. Ono to tedy má i drsnější stránku příběhu, která se zase docela slušně zamotala a já jsem si chvílemi připadal jako v legendární Cimrmanově hře Hodina pravdy. Ono se skutečně mohlo stát, že Reggii s Adamem jsou otec a dcera, matka a syn nebo sourozenci. Na to naštěstí neměl autor Mistrovu genialitu, takže se nám to nakonec rozmotalo celkem přijatelně, ale Šaráda to byla opravdu slušná. A ještě nyní mě jímá hrůza z toho, že bych se utopil v posteli. Takže z toho plyne poučení o nebezpečnosti pyžama a já radši budu spát nahej. Dobrou noc. ()

EdaS 

všechny recenze uživatele

Na Hitche to prostě nemá, ale Grant s Hepburn jsou boží i tak. Digitální projekce v kině je povinnost! ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Jednotlivé dialogy jsou skutečně vybroušené, jak to jen jde, ale celku přebývá pár minut. Audrey navíc zaručuje, že přečkám i Granta, kterého skutečně nemusím. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Paní Lampertová, víte co to je CIA?“ - „Předpokládám, že to asi není letecká společnost, že?“ Romantický film, kriminálka a černohumorná komedie; tím vším je Šaráda, a nutno dodat, že nabízí více než funkční mix těchto 3 žánrů (humor vládne hlavně ze začátku, ovšem i v průběhu na nějakou tu povedenou hlášku místy dojde, přestože větší prostor dostává úsměvná romantika s přídavkem v podobě napínavého krimi, u kterého divák dlouho tápe podobně jako hlavní hrdinka). A co se týče právě postav, obsazení dua Hepburn-Grant bylo mistrovským tahem, působí maximálně sehraně, příjemně to mezi nimi jiskří a jejich dialogové výměny je radost poslouchat. Do očí bijící zadní projekce (alespoň po zvukové stránce nejsou odfláknuté) spolu s nějakým tím místem, kdy filmu lehce docházel dech, jsou jedinými kaňkami na této velmi zábavné podívané, u které po opakovaném zhlédnutí zvyšuju hodnocení na slabší plný počet. „Miluji tě, Adame.“ - „Ano, to už jsi mi řekla.“ - „Ne, posledně to bylo: Miluji tě, Alexi." ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Žánr, který je dnes už klasický sám o sobě, se představuje filmem, který se nezávisle na tom sám o sobě stal rovněž nadčasovým. Zhlédneme-li ho, pochopíme proč. Brilantní výkony obou protagonistů jsou páteří, která činí děj tohoto díla, tažený brilantními dialogy staré školy, zvlášť přitažlivým. V tomto pojetí zaniknou některá méně silná místa (zejména návrat muže s železnou rukou po rvačce na střeše budovy), ale i některé další zvraty včetně poněkud klopotné a tak trochu úmorným opakováním vymleté samoúčelné záměny jmen Grantovy role. Naopak scény mezi oběma protagonisty se vyznačují poměrně slušnou a relativně dobře zvládnutou psychologií obou postav; v některých momentech se přitom více do popředí oproti Grantovi dostává Hepburnová (připomíná to první "ženské" filmy továrny na sny z konce třicátých a počátku čtyřicátých let). Dalším pozitivem je dobře zvládnuté prolínání žánrů starého filmu a výborné humorné komediální scény (výstup s pomeranči). Ve výčtu kladů tohoto pozdního klasického amerického filmu by bylo možné dále pokračovat. Jisté je jedno: divák, který si jeho zhlédnutí dopřeje, rozhodně neprohloupí; v hladivé patině starých časů to na něj nejednou dýchne modernitou "předrockových" raných šedesátých let. A svěžím půvabem mladé a krásné a současně i talentované i již vyzrálé skvělé americké herečky i nestárnoucím Grantovým šarmem. Rozhodně se je na co těšit. ()

Madison 

všechny recenze uživatele

Vynikajúca romantická kriminálka, na ktorej som si pochutnala všetkymi desiatimi. Máte radi prekvapivé konce? Tak vás čaká príjemné prekvapenie, pretože do poslednej minúty bude všetko naopak, než ste očakávali. Prepracovaný scenár so štedrou dávkou príjemného granto-hepburnovského humoru, napínavých situácií či roztomilou atmosférou. PS: Buďte si istí, že pravé meno prešpekulovaného podvodníčka Granta sa nedozviete, ani keby ste boli najlepším agentom CIA. Aj rozkošná Audrey tápala v hmle až do záverečných titulkov :-) ()

Lavran 

všechny recenze uživatele

Film, jehož MacGuffinem je 250 000 ostře hledaných "babek", kolem nichž se strhne kolotoč hitchcockovsky černohumorné... ehm šarády. Stanley Donen ze sebe vymačkal opravdu to nejlepší a přinesl snímek, který je nejen efektivně natočený, plný zvratů, překvapení a falešných identit, scenáristicky vybroušený, božsky obsazený i nebývale hudebně zvládnutý, ale hlavně umně pendlující mezi konverzačně-situační komikou s nádechem romantiky a mrazivým thrillerem temných spodních proudů. Že je vám to povědomé? Ano, onen výše utroušený příměr ke géniu mistra Hitche opravdu není jen slepým konstruktem, i když Hitche samotného by námět asi zaujal pramálo. Poklona, pane Donen! ()

Související novinky

Film Sokolov

Film Sokolov

06.10.2007

Ve dnech 12. - 14. 10. proběhne v Sokolově již 7. ročník festivalu Film Sokolov. Téma letošního ročníku zní - Podraz. V rámci festivalu budete moci v sokolovském Městském domě kultury shlédnout např.… (více)

Reklama

Reklama