Režie:
Harujasu NogučiObsahy(1)
Vědecká expedice objeví na jednom z tropických ostrovů v jižním Pacifiku ještěra, kterého místní domorodci uctívají jako božstvo. Zemětřesení jednoho dne odkryje sluj a v ní ještěří mláďata. Domorodci varují vetřelce, aby je nechali tam, kde jsou. Ti však nedbají rad a odvážejí je do zoo v Japonsku. Rozzuřená matka mláďat se vydá hledat své potomky a ničí při tom vše, co jí stojí v cestě... (Levné knihy)
(více)Videa (1)
Recenze (153)
Gappa je dnes skôr humornou "podívanou", než serióznym filmom. Aj keď chcela byť (a vo svojej dobe asi bola) hororom o monštrách s morálnym ponaučením. Pozrela som si Gappu znova asi po 20-tich rokoch, ale okrem pobavených komentárov mi pri nej nič svetoborné nenapadlo. Priepasť rokov sa v tomto prípade nedá prekonať. Heslo znie: "Nezabíjajte monštrá, veď sú to tiež len ľudia". Tešia sa na svoje dieťa, pri stretnutí ho potľapkávajú, túlia si ho k hrudi a dokonca plačú. Od efektov, cez scenár, dialógy, hercov, až po "domorodého" chlapca namazaného boxom na topánky je to jedna veľká bieda. Ale v roku 1967 to v Japonsku mohla byť senzácia - kto vie, či sa úvodná pieseň (Gappaaa, Gappaaa:-) či záverečná (Sayonara Gappa:-) neumiestnili v rebríčkoch hitparád. Pikoška na záver - videla som Gappu ako malé dieťa na amfiteátri a asi ma dosť vzrušila, pretože viem, že v škole na výtvarnej výchove som potom nakreslila loď a dve veľké svetlá vynorujúce sa vedľa nej :-) To bola zároveň po celé tie roky jediná spomienka, ktorá mi z filmu zostala. ()
Film nelze srovnávat s dnešními filmy. Jde o úplně jiné měřítko hodnocení, jelikož v daném roce nemohli být efekty a triky jako dnes. Jinak nějak obzvášt' neoslní příběh, ale jako celek to fungovalo dobře a jako malý jsem to hltal stejně jako Godzillu, i když ta mi přirostla k srdci více. 60% ()
Ale jó, dobrý je to. GappaFamily sice není tak charismatická jako Godzilla, Mothra atd., ale jinak je to regulérní, funkční a technicky relativně kvalitní oldschool kaijumůvíčko. Děj je taková klasické poučení o lidské blbosti, chamtivosti a pozoruhodnému talentu dělat věci složitě, když mají jednoduché řešení. Kdo má nakoukno, jistě si vzpomene na britského Gorga od kterého si Gappa vypůjčila základní dějovou kostru. = Solidní průměr a palec nahoru. ()
I po letech se dívám na Gappu dávnýma očima, kdy mi japonské monstrfilmy učarovaly. Pravda, triky jsou děsivé, herci v kostýmech ještěrů rovněž (takhle ale prostě Japonci své filmy točili). Zatímco v amerických a britských filmech kraloval Ray Harryhausen se stop-motion a u nás vdechoval život pradávným obyvatelům Karel Zeman, Japonci usoudili, že nejlepší varianta je převlečený herec, což jim vydrželo hodně dlouho. Pokaždé obdivuji práci modelářů, stavby musely dát hodně práce a zabraly jistě spousty času. Scény na ostrově mají své zvláštní poetické kouzlo, které ještě podtrhují bubny domorodců. Dnes úsměvné a do jisté míry zábavné dobrodrodružství. ()
Studio Nikkatsu prostě udělalo to, co se ve filmu děje normálně. Je něco oblíbeného, tak natočím něco podobného a třeba na tom také trochu trhnu. Kaiju snímek „Gappa“ se však rozhodně nestal něčím, čím by studio oslnilo, a tak zůstalo u toho, že kaiju bylo primárně ponecháno studiu Toho a případně Daiei. Bohužel ani samotné monstrum příliš nevyniká mezi tím, co bylo v 60. letech vytvořeno. ()
Zajímavosti (2)
- Několik převážně destrukčních scén z Gappy bylo použito v epizodě "Meltdown" (Roztavení) kultovního britského seriálu Červený Trpaslík. (Shaqualyck)
Reklama