Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Rok 1948. Drsná a syrová šumavská příroda je kulisou napínavého příběhu o lidech, kteří se po druhé světové válce stali nekorunovanými králi části našeho pohraničí. Jednotka pohraničníků vedená fanatickým poručíkem Kotem se spolu s novým členem strážmistrem Zemanem snaží zlikvidovat převaděče, kteří výborně znají svůj kraj a převádějí lidi na obě strany hranice... (Filmexport)

(více)

Recenze (310)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Z žánrového hlediska velmi dobře natočený, vysoce profesionální snímek s problematickým politickým podtextem. Fakticky propagandistický film o odvážných strážcích hranic, kteří čelí diverzi ze Západu. Atmosféru ani po letech filmu nelze upřít, stejně jako řadu pozoruhodných hereckých výkonů a profesionální režii. Zajímalo by mě, do jaké míry Kachyňa v době natáčení tomu příběhu věřil. Celkový dojem: s výrazným ohledem na řemeslnou stránku 70 %. Jedna z nejvýraznějších rolí Radovana Lukavského, ke které se on sám jen nerad hlásil. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Ano, souhlasím, že film je neskutečně kvalitně natočen. Zejména atmosféra neuvěřitelným způsobem pomáhá snímku na napětí a dramatičnosti. Skvělým způsobem zde zahrál zejména Radovan Lukavský a jeho pes. Po filmové stránce nemám naprosto žádný problém. Bohužel zcela jasně zde nejde jen o filmovou stránku. Ano, je pravda, že Král Šumavy pašoval do naší země agenty, ale když se řekne A, musí se říct i B. Tentýž Král Šumavy, totiž také pomohl mnoha českým občanům v cestě za svobodou při útěku z totalitního státu. A byla to právě pohraniční stráž, která střílela občany své vlastní země jako králíky, jen proto, že už dál nechtěli snášet komunistický teror, který neumožňoval lidem v Československu ani svobodně opustit vlastní zem. Z tohoto důvodu mě napínavá a dobrodružná óda na naše baječné a statečné pohraničníky na západní hranici Československa hoří jak papír politý benzinem. ()

Reklama

Radek99 

všechny recenze uživatele

Obdobný případ jako 30 případů Majora Zemana, řemeslně skvěle natočený, herecky hvězdně obsazený, scénaristicky výborně napsaný, napínavý, se skvělou atmosferou, ovšem z ,,hlediska vyššího principu mravního" rudý komunistický svinstvo, ideologický škvár... Jasně, Kachyňa byl (a musel být) poplatný době, ovšem oslavovat vrahy, kteří na hranicích popravovali slušné lidi, je hnus... ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

V Králi Šumavy se střetávají dvě etapy ve vývoji české kultury (kinematografie). Etapa "umění" prodchnutého ideologií, onoho až mýticky/metafyzicky černobílého světa, v němž je jasná hranice světla/stínu – dobra/zla a pozvolna se rodící nová vlna českého filmu. Povšimněme si, jak smrt krále Šumavy mysteriózně změní klimatickou situaci. Lze právem předpokládat, že inkriminovaný živel ve služnách imperialismu nejen že pomáhá převádět nepřítele lidu do bašty západu (odporné mlhavé nicoty na obzoru jménem Bavorsko), ale zároveň je zodpovědný za nelidsky hnusné počasí. Jeho zabitím dojde k hydrometereologickému zázraku... Dokonce i sloupy elektrického vedení hučí jinak. To je ideologie ve filmu... plíživá, nenápadná, odporně sugestivní. Dokonale podprahová. Patří k ní i kresba atmosféry pohraniční stráže, místa čirého kamarádství, správného chlapáctví (jehož archetyp, věrně kráčející ve stopách soreláckého románu alá Režáčův Nástup, ztělesňuje ostře řezaná Radovana Lukavského), doznívající harmonie ze staveb / dolů rodícího se socialismu... K heroizujícím tendencím přispívá i kamera, která často hrdiny zbožně snímá z podhledů a v kompozicích, připomínajících dobové výtvarné umění. Přesto si Krále Šumavy netroufám prohlásit za stejný balast, jakým je např. normalizační patlanina Major Zeman. Narozdíl od něj je totiž tohle dílko velmi kvalitním kouskem filmařiny a dokonalou ukázkou zvládnutí základních mechanismů manipulace a sugesce. Atmosféra prostě a jednoduše utkví, už proto, že je účelově vybičovaná do děsivé až horrorové ponurosti, ze které pak těží celá generace detektivek. Přesvědčivá práce s (polo)detailem, subjektivní "ich" kamerou, střihem a hudbou připomíná skutečně záblesk principů rodící se "nové" kinematografie, která se od neosobnosti stahovala do úzce subjektivní sféry postav. Je to zvrhlé, ale podle mého na místě. Nehodlám z těchto řádek vyvozovat nějaké důsledky. Král Šumavy je výtečně natočený "thriller" s bizarní ideologickou kostrou, kterou jsem nastínil. Pokud však nad touto úmyslnou manipulací necítíte alespoň malé zhnusení, není s vámi všechno v pořádku. A ještě marginálie: Denny, prosím tě, četl jsi o 50. letech někdy něco? Z tvého komentáře se mi protáčejí oči v důlcích... ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Nesústredene som si pripomenul tento významný film, s ktorým má väčšina užívateľov seriózny problém. Po filmovej stránke, atmosférou, exteriérmi, kamerou je to vynikajúce dielo, a to nielen na svoju dobu. Kachyňa sa do konca života nenaučil nakrúcať mizerné filmy. Ale je tam aj druhá stránka, ideologicko-propagandistická. Na priemyslovke sme sa učili o semipermeabilnej (polopriepustnej) blane. Takí by mali byť pohraničiari. Von áno - dnu nie. Lenže oni po "kopečkároch" strieľali s rovnakým zaujatím, ako po zlých imperialistických agentoch. A tam sa už musím brzdiť, aj keby išlo o filmársky geniálne dielo.Takže horko ťažko tri hviezdičky, lebo Karla Kachyňu mám rád a neviem sa rozhodnúť, či by bolo lepšie, ak by Kráľa Šumavu nenakrútil. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (28)

  • Močál, ve kterém se topí Jiřina Švorcová, byl uměle vytvořen pro samotnou scénu. (M.B)
  • V čase 52:07 si lze všimnout, že mrtvá postava v záběru, kdy jí padá hlava na bok, hýbe očima. (annasosanna)
  • Při pohřbu pohraničníka „Mařenky“ Cigánka (Rudolf Jelínek) míjí smuteční průvod kostel sv. Štěpána na Kvildě. (Robbi)

Reklama

Reklama