Režie:
Dušan KleinScénář:
Václav NývltKamera:
Josef VanišHudba:
Petr HapkaHrají:
Josef Abrhám, Viktor Preiss, Pavel Zedníček, Pavel Kříž, Zlata Adamovská, Markéta Hrubešová, Miloš Kopecký, Jiří Lábus, Marián Labuda st. (více)Obsahy(1)
Filmové zpracování novely Bohumila Hrabala vypráví o skupině sympatických podvodníčků a jedněch krásných nevinných očích. Bizarní příběh se odehrává v létě 1947, kdy narůstala hrozba likvidace drobných živností. Této dobové atmosféry využije parta falešných pojišťováků a začne ustrašeným řezníkům, holičům, drogistům či ševcům nabízet ve své „Opoře ve stáří“ jakousi pomyslnou ochranu před neodvratitelnou společenskou katastrofou. A přestože se parádně a s patřičnou nadřazeností baví na účet důvěřivé slepoty svých klientů, nakonec sami nedopadnou nejlépe… Režisér Dušan Klein obsadil do rolí drobných živnostníků i falešných pojišťováků a dalších postav z léta roku 1947 Josefa Abrháma, Pavla Zedníčka, Viktora Preisse, Pavla Kříže, Zlatu Adamovskou, Markétu Hrubešovou a další známé herce. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (99)
Andělské oči jsou asi nejhorší filmovou adaptací literárního textu Bohumila Hrabala (když nepočítám francouzské extempore převodu Příliš hlučné samoty) zcela bez typické Hrabalovské poetiky, okleštěny o půvab pábitelství, nemajíce skoro nic společného s původní předlohou vyjma dějové kostry. Režisér Klein akcentuje především nostalgii po zlatých časech a dobovou nadsázku, celý snímek je takové příjemné retro, jehož vykastrovaný obsah zachraňuje výborné herecké obsazení. Dobová česká herecká elita (snad mimo pánů Zedníčka a Kříže) předvádí docela slušný koncert... ()
Zajímalo by mě, jak to tenkrát bylo. Zdali tohle Hrabal osobně nějak dovolil. Musel přece vědět, že Klein a Nývlt to zmastí, že nemají vkus. Vezměme si jen obsazení - je vkusné doplnit Abrháma, Preisse, Postráneckého a Kopeckého takovými typy, jako jsou Zedníček, Adamovská a Kříž? Je zřejmé, že Klein obsazoval ne podle uměleckých kvalit, nýbrž podle popularity. A který slušný člověk by k Hrabalovi přilepil Hapkovy příšerné cajdáky? Zase jedině šmírák. No budiž, i takoví se uživí, ale proč, proboha, se musejí pouštět do Hrabala? ()
Viděl jsem báječnou inscenaci v divadle Na zábradlí, ve druhém vrcholu jeho úrovně a to byla krása. Tohle je shit, bohužel pan režisér Klein opravdu nemá pro Hrabala pochopení. Skvělé herecké výkony, nad kterými se zde rozplývá mnoho hodnotitelů, mi až na vyjímky unikly, ano, ńadra Markéty Hrubešové mi neunikla a je za ně ona hvězdička. Pavel Zedníček hrál i v onom divadle, ale tady je to taková televizně bakalářská limoška s umělým sladidlem a chemickou ovocnou příchutí, značně vyčpělá - bez bublinek. Pavel Kříž musel v Kanadě nebo kde to byl projít snad lobotomií, protože po Zámku nekonečno a konec konců i Básnících už po návratu do vlasti nezahrál podle mého nic. Poulení očí (andělských) to nevytrhne. Ano, Příliš hlučná samota je ještě horší Hrabal, ale to není moc velká útěcha. ()
Docela podivení nad nízkým hodnocením. Podvodníčci, vychcánci a hochštapleři bývají většinou v kraji vezdejším oblíbení. Pravděpodobně nekomplementárnost autora a režiséra. Díky tomu film, který sice není špatně natočen, přesto působí poněkud ploše a nudně. Jakou v tom hraje i vrchol porevoluční krize českého filmu už je teď těžko říct. Svoji roli hraje i to, že příběh nepůsobí příliš věrohodně. Ne že by v naší zemi kdy chyběli naivní hlupáci, kteří by na Oporu ve stáří skočili, ale lze vážně pochybovat, že by jich bylo tolik a zvláště ze stavu živnostnického. ()
Tohle že mělo něco společného s Hrabalem? Všechno zcela čitelné, od počátku jasné, všichni herci vybraní naprosto důsledně podle svých typů (zase žádný protiúkol, co, pane režisére? Proč riskovat?), takže jediné osvěžení snad představuje Václav Postránecký a jeho drogistická etuda. Nuda. Ale hrozná. ()
Galerie (18)
Zajímavosti (5)
- Film navštívilo v kinech 288 762 diváků a vydělal 7 297 814 Kč. (Pumiiix)
- Pavel Kříž (Bucifal) sa pri ponúkaní poistenia pýta Václava Postráneckého (Drogista) otázku "Budete platit šekem nebo hotově?" Na práve takúto otázku musel Pavel Kříž odpovedať v rok predtým točenom filme Konec básníkú v Čechách (1993). (Gareth_Jones)
- Film se točil v Kutné hoře a Praze - Dejvicích. (M.B)
Reklama