Režie:
Spike LeeScénář:
Spike LeeKamera:
Ernest R. DickersonHudba:
Bill LeeHrají:
Danny Aiello, Ossie Davis, Ruby Dee, Richard Edson, Giancarlo Esposito, Spike Lee, Bill Nunn, John Turturro, Paul Benjamin, Frankie Faison, Robin Harris (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Děj se točí okolo roznašeče pizzy Mookieho (Spike Lee), který si v převážně černošské čtvrti paradoxně našel práci u Italoameričana Sala (Danny Aiello). Celkem poklidný průběh všedních letních dní plný pohodové muziky a nezávazného klábosení začne zprvu sotva postřehnutelně, postupně však stále patrněji, narušovat jeden ze Salových synků - rasistický Pino (John Turturo). Vše neodvratně směřuje k nepříjemnému střetu dvou odlišných kultur. (Matty)
(více)Videa (2)
Recenze (185)
Dost sa divim tomu extra vysokemu hodnoteniu. Na môj vkus tam bolo prilis vela postav a hlavna dejova linka tam bola prilis povrchna. Skôr to bol film o atmosfere ako o deji a kedze ma atmosfera filmu prilis nezaujala, tak som sa miestami dost nudil. Podobny problem som mal aj s ostatnymi filmami Spikea Lee, takze mi pravdepodobne jeho styl nesedi. Co ma dost mrzi, lebo sa mu vzdy darí do svojich filmov dostat fantasticke herecke obsadenie. 6/10. ()
Musím se přiznat, že mě brzo přestalo bavit se koukat na nepracující černochy, jak všechno jen negujou a mluvěj a chovaj se jak jedna nejmonovaná menšina u nás, ovšem to co nastalo v posledních 15 minutách bylo fakt nekompromisní, drsný, ale zákonitý, ale já problém rasismu nevidím ani tak v černejch, hnědejch, bílejch, žlutejch nebo třeba zelenejch, ale ve státních institucích. To co tady předváděla policie je typický, liknavá k prevenci, agilní pokud jde o nasílí a to už vůbec nemluvím o odpovědných, který o těhle problémech ví až tehdy, stane-li se něco podobnýho co tady na konci filmu, pak, ale hned otevíraj svoje držky a mluví jako ti nejzasvěcenější odoborníci na téma rasismus. Sala mě bylo na konci jak tam seděl fakt líto. Vysírá mě, že kolikrát stačí jeden krypl a my ostatní mu na to skočíme a je jedno jestli je ten krypl černej, bílej nebo bleděmodrej. ()
Jeden z vrcholov americkej nezávislej kinematografie a nepochybne dosiaľ jeden z najdôležitejších afroamerických filmov. V poradí tretia snímka Spikea Leeho Do the Right Thing je štylizovaným, provokatívnym obrazom rasového napätia v newyorskom Brooklyne pred koncom 20. storočia. Výrazné, presýtené farby a hlučná rapová hudba (vyniká skupina Public Enemy s piesňou „Fight the Power“) nabíjajú film elektrizujúcou energiou a dávajú mu zmysel. Lee, inšpirovaný pouličnou komédiou, sa stavia tvárou v tvár rasistickým postojom; napätie prerastie do morálne nejednoznačného záveru, ktorý odráža kontroverznosť brutálnych policajných zásahov. Hoci niektorí tento film označujú za provokatívny, musia uznať, že mu nechýba energia a snaha o výpoveď. 80% ()
Je s podivem jak samozřejmě začínají fungovat mezi sebou postavy ve filmech starých třeba 30 a více let a jak moc jim to nejde v těch novodobých. Spike Lee dokázal svůj papiňák naplnit všemi možnými etniky a pak pomalu začal přitápět. Závěrečný brajgl byl nakonec jediným logickým vyvrcholením, kterému předcházela série menších nedorozumění. 80% ()
Jeden z kľúčových momentov afroamerickej, resp. všeobecne americkej nezávislej scény. Spike Lee je navyše aj výrazný predstaviteľ autorského filmu, takže jeho vrcholné dielo je veľmi svojské a ľahko rozpoznateľné. Komplexný obrázok rasizmu a xenofóbie na svojráznych (zato uveriteľných) multikultúrnych postavičkách, obývajúcich pokope jednu štvrť. Mix komédie a sociálnej drámy, ktorá sa končí nevyhnutne tragicky. Film z dnešného pohľadu poskytuje pohľad na rap, akú mal funkciu pri svojom vzniku a kam to rokmi dopracoval, keď už stratil svôj pôvodný zmysel (to ale vieme až dnes). Na prvý krát som videl v pôvodnom znení, na druhý krát s českým dabingom, ktorý zážitok vôbec neskazil, len film pôsobí vďaka "českým" hláškam predsa len trochu inak. ()
Galerie (53)
Zajímavosti (33)
- Filmový debut Martina Lawrence. (CliffLee)
- Tento film je inspirovaný skutečnými událostmi, které se odehrály v New Yorku v části Howard Beach. Ve skutečnisti ale byli černí mladíci vyhozeni z pizzerie a honěni bílými. (CliffLee)
- Úvodní slova filmu ''Wake up'' byla stejná jako závěrečná slova předchozího filmu Spike Leeho Blázinec ve škole (1988). (CliffLee)
Reklama