Reklama

Reklama

Pán prstenů: Prsteny moci - Série 1

(série)
Trailer 3
USA, 2022, 9 h 17 min (Minutáž: 65–72 min)

Epizody(8)

Videa (9)

Trailer 3

Recenze (153)

Blackhand47 

všechny recenze uživatele

Bohužel žijeme v době, kdy ziskuchtivost studií nezná mezí a nebojí se k tomu využít všech populárních franšíz. Amazon tak sáhl po Pánovi prstenů, kdy se jej snaží předat více mainsteamovým divákům, aby uspokojili jakože všechny. Původní fanoušci, znalci předlohy a Jacksonových filmů tak musí trpět, jelikož je zde nejen protlačena globalizace, ale také nesmyslné dějové linky, které Tolkienem nikdy zmíněny nebyly. I u filmových adaptací knih toho Jackson pochopitelně hodně změnil, ale snažil se zachovat ducha předlohy. Ten zde není. Vizuál je sice z filmů okopírovaný, ale za CGI se skrývá lacinost, jíž si můžete všimnout například na kostýmech. Herecké výkony jsou prkenné, casting příšerný a scénář hloupý s frázemi, které si na Tolkiena občas jen hrají. Postava Galadriel je totálně vyhozená do koše a Celebrimbor se Sauronem si také absolutně nejsou podobní. Tohle není Pán prstenů, ale fraška používající známé jméno. Hodnocení: 25 % ()

BROKEN_ 

všechny recenze uživatele

Jedna zásadní chyba seriálu je, že je zbytečně natahovaný. Má to dobrý příběh, všechny dějové linky mají co nabídnout a každá má svoje momenty. Jen to pomalejší tempo a především některé epizody mají trochu vatu budou pro mnohé diváky tím největším kamenem úrazu. Prsteny moci jsou nejdražším seriálem všech dob a jde to vidět na každém záběru, každém kostýmu, na detailech, efektech. Krásně se na seriál v tomto směru dívá. Hudební podkres skladatele Bear McCrearyho je velice povedený a nebýt jeho, tak by seriál to kouzlo Středozemě na jaký jsme z filmů zvyklí nemělo.  Potěší fakt, že se v první sérii dozvíte věci na které první série staví. Odpovědi divák dostane a ke konci vás seriál překvapí zajímavým zvratem díky kterému první série ke konci chytne vítr do plachet a divák bude zaháčkován do sedačky a zvědav, co bude dál. Jen je škoda, že se seriálu nepodařilo více přidat na plyn, protože tam, kde se tři-čtyři díly něco řeší, by mohlo být vyřešeno za pouhé dvě epizody. Ale na druhou stranu je čas vykreslit postavy a o to více má divák možnost se do nich vžít a některé si oblíbit. Prsteny moci mohly ve výsledku dopadnout mnohem hůře, ale nakonec jsme dostali pěkně vystavěný svět, sympatické postavy, chytře napsané dialogy, krásný vizuál, pěknou hudbu a ke konci slušný náběh na druhou sérii. Jen to tempo a zbytečné natahování tomu škodí. Nakonec ale musím dát palec nahoru a těším se na další sérii. Jen doufám, že se z chyb tvůrci poučili a v další sérii se do toho pořádně opřou. Tento svět si nic jiného nezaslouží! 7/10 ()

Reklama

M.i.k.e 

všechny recenze uživatele

jakkoliv nepatřím mezi Tolkienovské ultras, kteří řeší každý detail a nesouhlasící časový údaj, mám Tolkiena a jeho dílo moc rád a od prvních veskrze průměrných trailerů sem byl k amazoňáckému LOTRovi poměrně skeptický a moje očekávání byla prakticky nulová. Je tak vlastně celkem potěšující, že nakonec tahle Bezosova  hračka za miliardy dopadla vlastně celkem dobře. Je tu každopádně strašně moc ale, která by nejspíš prošla u standardní fantasy ale u nejdražšího seriálu všech dob, navíc s takovým názvem už to bude podstatně složitější. To platí prakticky o všech aspektech první série. Vizuálně je fajn, ale že by vyloženě válcovala jiné fantasy se říct nedá. To stejně příběh, který je také fajn a potěší známá jména, ale jsou tu lnky, které působí lehce zbytečně nebo alespoň zbytečně natahovaně. Lehce úsměvná je i ta prapodivná komornost, kdy to budí dojem, že už tvůrcům nezbylo na pořádný kompars (nebo lepší CGI) a v žádné scéně (krom prologu) není nikdy víc jak 20 lidí.Když to srovnám třeba se Hrou o trůny je to docela znát. Buď jak buď, půda pro druhou řadu je připravena slušně a nezbývá než doufat, že se tvůrci poučí a po lehčí dietě nám nabídnou plnotučný zážitek...70% ()

dO_od 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

// Poslední díl velkej dojáček, až jsem měl chuť dát pět, ale první půlka a především odhalení čaroděje mi na jazyku zanechalo až příliš velkou pachuť. K celé řadě asi tolik: Vizuální epičnost a dialogová lyričnost Středozemě se tu neustále mísí s plochostí postav i zápletek a měřítkem, které je místy až šokujícím způsobem miniaturní. Což je u takového díla trochu problém, ještě navíc znásobený faktem, že tvůrci měli prakticky neomezený rozpočet. Těžko říct, do jaké míry to je způsobeno absencí práv, talentu za kamerou, nebo jen nápaditosti, rozhodně je to ale znát. Přesto se povedlo na konci završit mnohé linky daleko lépe, než bych čekal, a finále 1. série tak působí jako opravdové finále. Navíc nemůžu říct, že bych se prostě povětšinu série nebavil. Chybami se zkrátka člověk učí, tak snad si z první řady odnesli všichni co nejvíc, a za pár let dorazí o řád lepší pokračování. Věřit můžu, ne? 6,5/10 ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Svět Pána prstenů po právu zůstává jedním z nejmilovanějších světů v dějinách popkultury, skvostnosti literárních děl J. R. R. Tolkiena se poté dokázala vyrovnat i filmová trilogie Petera Jacksona. Navazující trilogie Hobit poté sice v součtu na úspěch jedné z nejuznávanějších filmových trilogií všech dob nenavázala, přesto si trilogie Hobit našla dostatek fanoušků, kteří tou dobou žili v tom, že na další adaptace Tolkienových děl i díky přísnému dohledu Tolkienových dědiců jen tak nedojde. Jenže časy se mění, dědic střídá dědice a s ním i přístup k rodinnému zlatu. Netflix měl sice zájem o novou adaptaci známé trilogie, Tolkienovým dědicům se ovšem více zamlouval nápad Amazon Prime o seriálu, který se odehrává v 2. věku Středozemě, tisíce let před události Pána prstenů. Neskutečné produkční náklady, které v rámci 1. série vyšli na 715 milionů dolarů, zároveň ovšem i kontroverze spojená s castingem Afroameričana do role elfa, náznaky o tom, že si seriál na rozdíl od zdrojových materiálů půjde krapet svou vlastní cestou a především obavy ze stran věrných Tolkienovců. Look How They Massacred My Boy? Zas tak lehké to není. Především díky neskutečným nákladům by byl hřích, kdyby Prsteny moci nevypadali epicky. Síla Prstenů moci tak tkví ve fantastickém vizuálu, nadstandartní audiovizuální formě a především ve správně velkolepém soundtracku. Tvůrce hudby k trilogiím Pán prstenů a Hobit Howard Shore sice vytvořil hlavní melodii seriálu, o zbytek soundtracku se ovšem postaral Bear McCreary. Každou další z osmi epizod to poté působí dojmem, že McCreary si váží své pozice a nejen, že výtečně kráčí ve stopách Shorea, ale dodává parádní hudební melodie, které se skutečně díl od dílu zlepšují a zlepšují. McCreary ještě není ve světě filmových skladatelů tolik profláknutý a Prsteny moci dokazují, že je to hřích. Tvůrcům se kouzlo a poutavost světa Středozemě daří bravurně zachytit, Středozem se představuje v období, které několik sérií bez problému utáhne. I když má tedy 1. série seriálu především problém v tempu, kdy se toho v součtu vlastně tolik nestane. Některé postavy se alespoň prozatím dokážou nějak prokreslit, jiné s tím ovšem mají závažný problém. Na stejném principu fungují paralelní linky, kdy jsou některé o poznání záživnější, některé naopak tolik ne. Linku s Hobity (nebo spíše jejich plemenem Chluponohými) nahoru tahá záhadná identita cizince z oblak v podání Daniela Weymana, kdy je ovšem paradoxně linka s Chluponohými časem méně nesnesitelná a více zajímavá. Samotní Chluponozí totiž po čase přestanou být tak děsně nesnesitelní, člověk by ovšem stejně radši v ten moment trávil čas třeba se skvěle vyobrazenými trpaslíky či linku s Númenorejci. J. A. Bayona, Wayne Che Yip a Charlotte Brändström jako režiséři přinejmenším odvedli slušnou práci. Charlotte Brändström si (nejlepší) šestou epizodou ihned vyslouží pozornost, aby jí hned ztratila následující (nejhorší sedmou epizodou), J. A. Bayona nadále dokazuje, že dokáže z audiovizuálu vymlátit maximum a Yip působí jako tvůrce, který umí vést jednotlivé scény, především ty dialogové. Na druhou stranu je to ovšem pořád většinu času jen solidně odvedená práce, kdyby tomuto seriálu přeci jen prospěl trochu zajímavější a výraznější uchopení. Takový Miguel Sapochnik by se po chopení těch nejlepších epizod Hry o trůny a Rodu Draka mohl aspoň na chvíli stavit. Právě při srovnávání s aktuálním Rodem Draka mají poté Prsteny moci ten problém, že Prsteny moci sice mají výhodu ve větší velkoleposti, v rámci práci se scénářem a jednotlivý postavami Rod Draka vyhrává na plné čáře. Všechna ta vizuální velkolepost je přeci jen krapet k ničemu, když člověka u Prstenů moci po 8 epizodách ze zhruba 20 hlavních postav zajímá tak jedna čtvrtina. V těch nejzásadnějších momentech ovšem přeci jen emoce fungují, některé postavy se skutečně zdárně a zajímavě vykreslují a minimálně potenciál do budoucna tam jednoduše je. Tempo je do budoucna velký problém, o tom není sporu. Výhoda ovšem je v tom, že tvůrci již dopředu dle svých slov tuší směr, kterým se tento seriál vydá a skončí, dá se tudíž snadno věřit tomu, že tvůrci přesně vědí, co dělají a že rozpočet bude časem vidět víc a víc. Prsteny moci sice vypadají velkolepě jako průměrný blockbuster s 200-milionovým rozpočtem, za tak šílenou částku by ovšem člověk pořád přeci jen čekal krapet víc. Samotní Tolkienovci ovšem budou mít nejspíš problém i nadále. I kdyby se tvůrci chtěli věrně držet materiálů od Tolkiena, například na takový Silmarillion jako takový práva nemají. I proto se tudíž musejí vydat vlastní cestou, která v kdekom vyvolá nádech podivné fanfikce. Je to ovšem automaticky špatně? Už obě trilogie Petera Jacksona nebyli Tolkienovým materiálům úplně věrně (těžko se dá věřit tomu, že by pana profesora Jacksonovy filmy uspokojili), tady se ovšem jde o kus dál. A leckomu jen prostě stačí, že je zpátky ve Středozemi, tvůrci zatím nedělají tak velké přešlapy, které by mohli zničit odkaz původního světa a problém je tak například v tom, že je těžké se bát o postavy, které se dožijí minimálně Posledního spojenectví elfů a lidí. Spousta lidí poté nemůže strpět fakt, že elfa Arondira hraje portorikánský herec Ismael Enrique Cruz Córdova. Backlash ohledně tohoto rozhodnutí nešlo nezaznamenat a v mnoha případech šlo o ten moment, kdy lidé nad seriálem předčasně zlomili hůl. Minimálně je Arondir ovšem jednou z nejzajímavějších postav, které seriál představil. A ano, casting se dá zpochybňovat dle zdrojového materiálu od Tolkiena. Jenže v době, kdy psychopatický šotek se zásobou atomovek má neustále potřebu si něco dokazovat a v době, kdy musíme trpět Petra Fialu na pozici premiéra, je mi osobně jeden černý elf úplně u prdele. Xenofobové všech zemí, vyližte si prdel. Důležitější je přeci jen fakt, že se Tolkienovu poetiku alespoň částečně podařilo přesunout i sem.  Prsteny moci zatím nepatří mezi nejlepší seriály současnosti a pořád se tak úplně nechytá na seriálovou konkurenci v žánru moderních fantasy seriálů, ten seriál má ovšem přesto dost pozitivních aspektů a především není tou tragédií, kterou mnozí předem predikovali. Nyní jen stačí doufat, že až do pár let dorazí 2. série, dosavadní nedostatky zmizí a seriál naplno využije svůj potenciál. Zatím je to pořád jen velmi fajn.... () (méně) (více)

Galerie (805)

Zajímavosti (31)

  • Adar (Joseph Mawle) tvrdí, že pochází ze zemí Beleriandu. Tuto oblast na mapě v prologu epizody Stín minulosti (2022) nenajdeme, protože se na konci Prvního věku propadla do moře jako důsledek Války hněvu. Jejím jediným pozůstatkem je Lindon. (spacemaster)
  • Gil-galad (Benjamin Walker) oslovuje Elronda (Robert Aramayo) „Peredhel“. Znamená to „Půlelf“ v sindarinštině, což je nářečí elfů, které vzniklo až ve Středozemi z jejich původní řeči, která se nazývá Quenya. (spacemaster)
  • Arondir (Ismael Cruz Córdova) zmíní Valar, který se stará o rostoucí věci. Tato Valar je Yavanna, manželka Auleho, který vytvořil trpaslíky. Yavanna mimo jiné stojí za vznikem entů. (spacemaster)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno