Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Na nádraží Florenc v Praze nastupují do autobusu cestující do Karlových Varů. Je mezi nimi i dívka dobráckého řidiče Honzy Chalupy, dispečerka Barborka alias Pusinka. Dámská část cestujících na půvabnou mladou ženu pochopitelně žárlí, zatímco někteří muži se jí hned začnou dvořit. Po cestě však řidič zastaví jiné krásné dívce, a tak má Barbora dojem, že se sama ocitla na vedlejší koleji. Cesta do Varů je dlouhá a během ní dojde na mnohá drobná nedorozumění. Jak mezi Honzou a Barborkou, tak mezi ostatními cestujícími… Ve vtipně koncipovaném příběhu, který je založen na konfliktech mezi cestujícími v rychlíkovém autobusu, se režisérovi Josefu Machovi podařilo s laskavým humorem ukázat některé stránky lidských povah. Z jednoduché látky autor vytěžil maximum, přičemž se v jeho díle doplňují prvky humorné, až vyloženě groteskní, s prvky hudebně lyrickými i fantastickými. Výsledek představuje kvalitní, divácky vděčnou a zároveň vkusnou zábavu. Píseň "Šoférská" Ludvíka Podéště na slova Josefa Kainara v podání Josefa Beka se ve své době stala hitem. Theodor Pištěk a Eman Fiala v rolích fotbalových nadšenců Mandy a Jeníčka upomínají na své postavy z úspěšného staršího filmu Muži v offsidu (1931). (Česká televize)

(více)

Recenze (138)

Vesecký 

všechny recenze uživatele

Klasická česká satira, která se mi jako malému klukovi ohromně líbila, zvlášť když se Pepíček Bek vznesl svým ertéočkem nad krajinu. Označení komedie je skutečně nepřesné a nedivím se, že po takřka šedesáti letech je pro mnohé diváky jen nudnou podívanou; pro nás, kteří jsme tehdy žili, to však byl skutečně pichlavý pohled do charakterů malého českého človíčka; Josef Mach si skutečně vybral všechny možné typy - od nesmělého mládence (Karel Effa), přes cynika (Jiří Sovák) a pštrosa (Lubomír Lipský), až po povedeného zlodějíčka (Jaroslav Mareš). Dnes by se nic takového nenatočilo, satira na špatné lidské povahové vlastnosti je bohužel minulostí - a je to něco, co současné české kinematografii chybí. Sešla se tu řada stárnoucích hvězd (Pištěk, Fiala, Vojta, Rovenská, Princ) s těmi tehdy současnými (Lipský, Zázvorková, Bek, krásná Sylva Daníčková, Effa i Medřická), a tak dávám zodpovědné čtyři hvězdičky. ()

antragus 

všechny recenze uživatele

Taková podivná veselohra. Podivná proto, že vás s trochou štěstí neurazí, ale ani příliš nerozveselí. Celkově i vzhledem k několika více či méně skrytým budovatelským agitkám asi odpovídá době vzniku, ale ať se na to dívám jak chci, víceméně mě to nechává chladným, a tudíž volím zlatý střed… Ale pozor. Jeden z mých přátel jasně citoval někoho ze svých přátel – poetů v tom smyslu, že v hodnocení poezie není nic horšího než zlatý střed. U tohohle filmu mi to přijde podobné. Nenasr**, nenadchl… vlastně nezanechal vůbec nic. ()

Reklama

Tiiso 

všechny recenze uživatele

Kdyby v ději nebyl ten politický podtext co by v něm zůstalo? Fantaskní cesta autobusem? Nevím co by pak ve filmu stálo toho k dívání. Politickým filmům se nevyhla žádná země. Bohužel. Mě osobně, a to teď mluvím čistě z filmového hlediska snímek neříkal moho ani tehdy když jsem jej viděl jako kluk a pak ještě několikrát, ani teď jako doufám, že už dospělému. ()

Nach 

všechny recenze uživatele

Když přivřu obě oči, tak ty tři slunce udělím. Nenáročná, budovatelsky okořeněná komedie s excelentním hereckým obsazením. Komediální road movie, kde se sejde plejáda všelijakých existencí, které musí spolu vzájemně přežít cestu do Karlových Varů. Snímek tu a tam - což je příjemné - sklouzává k surrealismu, ovšem častěji budeme přikurtovaní k některým postavám nadávajícím, kritizujícím či ošetřujícím druhé. A tu a tam uvidíme i něco z okolní krajiny, éry konce padesátých let. Na jedno dopoledne dobré, ale opakované zhlédnutí prosím ne. 60% ()

UncleG 

všechny recenze uživatele

"Slečna Barbora byla stvořena, aby vnášela neklid do společnosti." Ano, to je jedna z vtipných úvodních replik, v nichž se humorem ani poetikou nešetřilo. Zbytek filmu se už bohužel nese v nablblém duchu kolektivizačního optimismu, budovatelských výlevů a do očí bijícího (takzvaně umně maskovaného) psychologického podsouvání. Jako agitka otřesné, jako komedie podprůměrné. Počáteční nápaditost se velmi záhy vytrácí do nenávratna a ve chvíli, kdy dochází i špatné nápady, přijde na řadu notně ulepená komunistická fantasy-utopie s létajícím a mluvícím autobusem (kam se hrabe pes Falko z Nekonečnýho příběhu). Přece jen jsem si ale něco odnesl... Kdybych teď jako náhodou spadnul z Marsu a viděl film bez předchozích souvislostí, věděl bych ihned po Florenci 13:30, že na znárodňování není nic špatného a že blahu jednotlivce nejvíce prospěje, pokud se podřídí většině. Že když všichni táhnou za jeden provaz/autobus, pak se dílo podaří a nejlépe je svěřit se moudrým mužům u volantu. A teď promiňte, jdu vyzvracet všechnu tu červenou limonádu... ()

Galerie (7)

Zajímavosti (15)

  • Zábery z autobusu boli natáčané v ateliéri, ktorý bol rozpolený na dve časti a technici s nimi triasli, aby bol vytvorený dojem z jazdy. Okolo behali ďalší technici z vetvami od stromov a vytvárali tak dojem skutočného pohybu autobusu a nakoniec za autobusom bola snímaná zadná projekcia. (Raccoon.city)
  • Vďaka ČSD vznikla na mieste pôvodného uhoľného skladiska nová autobusová stanica na Florencii. V roku 1948 novú stanicu slávnostne otváral vtedajší riaditeľ štátnych dráh a dobová tlač nezabudla spomenúť, že jednotlivé odchody vozidiel ohlasoval miestny rozhlas. (Raccoon.city)
  • Autobus ve filmu je Škoda 706 RTO. (Terva)

Reklama

Reklama