Režie:
Wolfgang PetersenScénář:
David BenioffKamera:
Roger PrattHudba:
James HornerHrají:
Brad Pitt, Eric Bana, Orlando Bloom, Diane Kruger, Brian Cox, Sean Bean, Peter O'Toole, Julie Christie, Saffron Burrows, Brendan Gleeson, Julian Glover (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Roku 1193 před naším letopočtem sjednotil mykénský král Agamemnón řecká království. Když však jeho bratr, spartský král Meneláos, oslavoval mír s trójskými princi Hektorem a Paridem, jeho krásná, mladá žena Helena a pohledný Paris se do sebe zamilovali. Když Hektor zjistí, že si bratr veze domů Helenu, která utekla od nenáviděného manžela, je mu jasné, že to znamená válku. Agamemnón využije situace a začne chystat tažení pod záminkou Meneláovy urážky. Nedbá varování svého rádce, že Trója nikdy nebyla dobyta a Hektor je velmi dobrý vojevůdce. Spoléhá na svou armádu a nezranitelného válečníka Achillea. Ten skutečně do boje vyrazí, přestože Agamemnóna nesnáší a jeho matka, bohyně Thetis, mu prorokuje, že pokud odjede bojovat proti Tróji, zemře. Trójané překvapivě v boji zvítězí, protože na straně Řeků nebojuje Achilleus, kterého král urazil, když mu sebral válečnou kořist v podobě krásné Hektorovy sestřenice. Vítězstvím opojení obránci města se přes varování Hektora rozhodnou pro další útok. Když v souboji s Achillem padne Hektor, slíbí bojovník trojskému králi Priamovi, že po dvanáct dnů, kdy budou probíhat smuteční slavnosti, Řekové město nenapadnou. O dva týdny později najdou Trójané řecký tábor prázdný. Jen na břehu stojí obrovská socha koně. Podle kněze je to dar. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (1 131)
Na film za sto osmdesát milionů to je dost málo. Výprava dobrá, ale příběh klasicky přehnaně patetický, příliš mnoho vznešených vět a málo děje. Orlando Bloom a Diane Krugerová jsou naprostá prkna, jinak ostatní herci ucházející, hlavně můj oblíbenec Sean Bean a B. Pitt ( dobrá role ). Jinak film moc nenabízí právě to, co měl - velké emoce a strhující bitvy. Hrdinové mi byli téměř ukradení a scény, které měly být dojemné, na mě moc nezapůsobily. Závěr nemá žádnou gradaci ( stejně jako tu není žádný pořádný prolog, který by tomu dodal nádech legendy ). Nejdéle si asi zapamatuji souboj Achilla s Hektorem. Slabé; viva Pán Prstenů. ()
Hrozně moc jsem se těšil, takže jsem teď docela dost zklamaný. Potvrdily se mi obavy z výběru režiséra. Petersen tápe hlavně při velkolepých bitevních scénách, které jsou značně nepřehledné a často to vypadá, jakoby po sobě vojáci pouze šlapali. Žádná vizuální lahůdka, nečkaná vychytávka ani strhující akční moment. Nejednou jsem si vzpomněl na Statečné srdce nebo Gladiátora, protože dynamický střih, adrenalin a cit pro vizuálno Petersenovi výrazně chybí. Navíc jsme prakticky všechny cool záběry už viděli v trailerech, což je na dvou a půl hodinový kolos docela problém. Tenhle fakt však přesně odpovídá upovídanosti Tróje a vcelku nudné výstavbě příběhu. Benioff sice napsal velmi zajímavé, nejednoznačné postavy, ale nedokázal je stejně fajnově rozestavět na šachovnici a vdechnout jim život i bez několika křečovitých dialogů. Pořád jsem v rozpacích, i když vzpomínka na nadupanýho fracka Achilla a jeho mistrovsky natočený souboj s Hektorem mě hřeje u srdce. Ale jedna dobrá bitka a dva výborní herci (Pitt - Bana) na takový hit nestačí. PS: Výborné triky a hrozná Hornerova hudba. ()
Předně, v titulcích filmu stojí "inspired by Homer´s Illiad, za což mu mnohé odpouštím. S Homérovým veledílem to totiž nemá téměř nic společného, pokud tedy nepočítám částečně obšlehnutý příběh. Petersenův film je pokusem o pohled za mýtus "oživením" prvotní události. Nejsou bohové, nejsou hrdinové mimo čas a prostor, je jen velký lidský příběh o vášni, lásce, zradě, válce a hrdinství. Jsou kladní a záporní hrdinové (kladný je jednoznačně Hektor, záporný - překvapivě - dobyvačný Agamemnon), jsou však i hrdinové rozeklaní mezi dobrem a zlem (Paris a Achilles). Je spousta vrstev, ve kterých se dá tenhle působivý a strhující příběh rozehrát, je však jen jedna vrstva, ve které to tvůrci skutečně činí – vrstva hollywoodského špektáklu. Trója není ničím víc, chybí ji čisté emoce bez kalkulu, chybí ji skutečné kouzlo a monumentalita (triky jsou ji prd platné, když není nic "za" nimi). Petersen dělá přesně to, čím v továrně na sny proslul: řemeslně dobrý výrobek. Bojové scény jsou výborné ve velkých celcích i detailech (souboj Achilles vs. Hektor je bezchybný), žel jeho režii po čertech schází ta empatie a imaginace, jakou dodnes září Ponorka či Nekonečný příběh. Nic víc než technická dovednost. Tuto dovednost podsekává ostudný Hornerův soundtrack bez jediného vzruchu, výrazné melodie a kapky energie. Naopak, pomáhá mu brilantní duo Pitt-Banna. zejména první vysekl svou roli s obdivuhodnou přesvědčivostí a je-li něco, co by mohlo tenhle bombónek na jedno použití přetrvat, je to právě Achilles, hrdina na pomezí bezmezné arogance a křehké zranitelnosti. Ostatní tváře? Bloom tradičně příšerný a novinkově i nesympatický. O´Toole jaksi křečovitý, ale v klíčových chvílích přeci jen přesvědčivý, Bean utopený v mizerném a tezovitém scénáři atd. Závěr filmu je tak ukrutná prasečina, že se mi otevírala kudla v kapse. Inspired by Illias and endless stupidity. Homérovï Danajci obléhali Tróju deset let, Petersenovi komparzisté jsou s ní hotoví za 14 dní. Homérovo dílo přetrvalo tisíce let, Petersenův opus nepřežije letošní sezónu.Je mi líto, ale patří mu to. --- marginálie: fórky s Aeneem a Achillovou patou jsou opravdu dobré. Zmiňovat, že tahle verze nefunguje v komplexu řeckých mýtů a mnohé z nich nelogicky popírá (Agamemnon je toho zářným příkladem, stejně jako věštec Laookón) je zřejmě zbytečné... ()
Za prvé v Illiadě se o deseti letech ani nemukne, až v Odyssei je o tom zmínka. Za druhé líbila se mi fyzická absence bohů. Za třetí celkové pojetí mi na hollywoodský velkofilm překvapivě sedlo. Za čtvrté postavy jsou dobře napsané (a jeden z mála případů kdy mi je klaďas opravdu sympatický - samozřejmě Hektor). Za páté vadil mi Orlando. Za šesté souboj Hektor vs. Achilles je vedle souboje v Robu Royovi nejlepší filmový souboj vůbec. ()
Tak tohle si Homér vážně nezasloužil. A nezasloužili si to ani olympští bohové, které scenárista úplně vynechal a připravil tak slavný příběh o to pravé koření, o prvek kouzla a mystiky, která tak sluší antickým eposům. Bohové a kouzla se nekonají, co tedy zbylo? Scenáristicky hodně poslepovaný a Iliadou VELMI VZDÁLENĚ inspirovaný příběh plný klišé, patetického žvanění a rádobyhlubokomyslných úvah, příběh který nudí, nechytne za srdce a je nemotorně vyprávěný. Ani pastva pro oči se nekoná. Petersenovým řečem o "nebývale přehledných bojových scénách" se musím jenom smát, je to přesně naopak a jeden vydařený souboj Hector vs. Achilleus to nespasí. Nemile překvapí, že všechny podstatné bojové scény jsou vidět v pouhém traileru. Kdybych měl srovnávat, Scottův Gladiator s téměř dvojnásobně nižším rozpočtem vypadá mnohem výpravněji a ačkoliv scenáristicky byl podobně přihlouplý, byl opravdovou vizuální lahůdkou, což se o Troje říct nedá. Pár počítačově vygenerovaných záběrů na město a připlouvající lodě....Petersenova nevýrazná režie postrádá až na vzácné vyjímky nějaký nápad. Ani hudba se moc nepovedla a k hercům pár slov - Pittovi arogantního Achillea věřím. Bana je neskutečně charismatický, O´Toole stále veliký herec, jenom Bloom se svým nepříliš širokým hereckým rejstříkem to kazí a pravidelně střídá dvě herecké polohy - pohled plaché laně a pohled zarputilý.___Šéf Warnerů prý při projekci proplakal pět kapesníků. Říkám si, jestli to náhodou nebylo za zoufalství z toho, kam vrazil svých 200 melounů. Chudák...... ()
Galerie (137)
Zajímavosti (74)
- Když ve 28. minutě přijíždějí Paris (Orlando Bloom), Hektor (Eric Bana) a Helena (Diane Kruger) do Tróje, vítají je davy na náměstí, nad kterým se tyčí královský palác. Na konci filmu (ve 152. minutě) však nad náměstím žádný palác není. (Terva)
- Ve scéně okolo 29. minuty, kdy se Hektor (Eric Bana) vítá s otcem (Peter O'Toole) po příjezdu do Tróji, má ve vlasech zlaté ozdoby. Když se po chvíli vítá s Bríseovnou (Rose Byrne), už je nemá. (Marrty3)
Reklama