Režie:
Martin ScorseseScénář:
John LoganKamera:
Robert RichardsonHudba:
Howard ShoreHrají:
Leonardo DiCaprio, Cate Blanchett, Kate Beckinsale, John C. Reilly, Alec Baldwin, Alan Alda, Ian Holm, Danny Huston, Gwen Stefani, Jude Law, Adam Scott (více)Obsahy(1)
Postava legendárního průkopníka letectví, podnikatele a filmového režiséra Howarda Hughese (1905–1976) už mnohokrát posloužila literárnímu i filmovému zpracování. Neúnavný dobrodruh, který miloval rychlost a nebezpečí, jeden z nejbohatších Američanů své doby, ale také nenapravitelný sukničkář a psychicky nemocný člověk posedlý nejrůznějšími fobiemi – tato komplikovaná osobnost dvacátého století se v roce 2004 stala předmětem nákladné filmové biografie Letec. Režisér Martin Scorsese je známý svojí zálibou v hollywoodské historii a také patří k jejím největším znalcům, takže jeho volba byla víceméně logická (původní režisér Michael Mann si ho vybral jako náhradu, když se mu nechtělo dělat třetí biografii po sobě). Scénář Letce, jehož autorem je chicagský dramatik John Logan, se soustředil na bouřlivé dvacetiletí (1927–47), ohraničené počátkem natáčení ambiciózního leteckého snímku z první světové války Pekelní andělé a zkušebním letem Hughesova legendárního letadla Herkules. Značné prostředky byly věnovány vystižení dobové atmosféry (scény ve známém nočním podniku Cocoanut Grove) i angažování předních hereckých představitelů. Vedle Leonarda DiCapria v titulní úloze se tu objevují např. Cate Blanchettová v roli Hughesovy přítelkyně Katharine Hepburnové, Kate Beckinsaleová jako jiná filmová hvězda Ava Gardnerová a Jude Law jako bouřlivák Errol Flynn. Ve spolupráci se svým stálým kameramanem Robertem Richardsonem zvolil Scorsese pro jednotlivá období odlišné barevné ladění, např. na začátku se zcela obešel bez červené, přesně ve stylu dvoupásového technicoloru používaného na přelomu dvacátých a třicátých let, a postupně barevnou škálu doplňoval. Snímek nakonec získal z jedenácti nominací pět Oscarů, za kameru, výpravu, kostýmy, střih a ženský herecký výkon ve vedlejší roli (Cate Blanchettová). Režisér Scorsese znovu vyšel naprázdno a sošku si odnesl až za svůj následující film, gangsterské drama Skrytá identita (2007). (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (811)
Nedávám toto hodnocení proto, abych film, který jistě svou hodnotu, minimálně v míře poctivosti, s jakou byl natočen, má, pro vnitřní uspokojení zdusila, ale nemůžu se zbavit určitého neidentifikovatelného pocitu mírného chladu, který jsem z něj cítila a to bych asi, pokud jde o ztvárnění fragmentu života exemplárního snílka a k tomu takovým umělcem přes režii, jakým je Martin Scorsese, neměla. Bombastická výprava neni totiž vždy to, co u mě táhne a tak si ze všech možných dojmů podržím ty optimistické a to za prvé výkon Cate Blanchett a za druhé, že na vrcholný okamžik své kariery Leonardo DiCaprio teprve čeká a že se určitě dočká. ()
Dramatický příběh dobrodruha, filmaře a svůdce těch nejkrásnějších žen předválečného Hollywoodu nepostrádá výborné herecké výkony v čele s působivým DiCapriem. Scorsese má energie na rozdávání a šperkuje film působivými detaily. Jedinou slabou stránkou filmu je jeho délka, zvláště několik konců působí rušivě. Celkově velmi silný film, který možná budete mít při opakovaném shlédnutí ještě radši. ()
Když snít svůj americký sen, tak jedině v oblacích.. Řemeslně letmý dotek filmařského nebe na křídlech okázalé výpravy, obsahově však jen uměle působící nuda - co naplat, že by se životní příběh Howarda Robarda Hughese těžko vměstnal i do desetkrát delší stopáže. A božský babyface Leo? Výstředního muže spousta profesí jsem mu začal věřit, až si nalepil jizvu zakrývající knír a když se tak člověk zpětně zamyslí nad jeho posledními deseti filmy o hodnocení v červené barvě, režisérských kapacitách a délce zásadně nad dvě hodiny, uvědomí si, že jeho výrazové prostředky se hodně opakují a ten "mám rudé oči a léky na sennou rýmu jsem si zapomněl doma" by měl už rovnou vyřadit z repertoáru. Mimochodem, vsadím se, že kdyby při rekordním letu kolem světa pouštěli Aviatora v nepřetržité smyčce místním pětihvězdičkářům, všichni už vystoupí v Paříži během prvního mezipřistání.. ()
Vzestup Howarda Hughese je vykreslen naprosto skvěle. Jeho vize, tvrdohlavé odhodlání, konfrontace s okolím, první známky přepracovanosti ústící v krach osobního života a rozvoj (paranoidní) poruchy osobnosti - Scorsese opět vypráví film stylem připomínajícím malování velkolepé fresky. Sám jsem byl nadšen z technických aspektů filmu typu kamera a střih, což jinak zaregistruju jen málokdy, nicméně 163 minut je přeci jen dlouhá doba a Letec rozhodně nelétá na výši celou dobu... 7/10 ()
Po "Rayovi" jsem šel hned do dalšího nominovaného a také životopisného "Aviatora". Tentokrát bylo očekávání větší .... a o to větší bylo zklamání. HH asi v Americe něco znamenal, takže tamní diváci si možná hlavního hrdinu víc užijí. U nás je pro někoho "nezapomenutelný", ale pro mě třeba úplně neznámý. S takovou variantou asi scénárista nepočítal. Možná i proto jsem se v průběhu těch skoro tří hodin několikrát přistihl, že se nudím ... Já mám ale tenhle problém s posledními Scorseseho filmy ... Moc jsem se těšil (jako na "Gangy") a byl jsem zklamán (tak jako z "Gangů" :) ()
Galerie (120)
Zajímavosti (62)
- Leonardo DiCaprio (Howard Hughes) vzpomínal, že při práci na Letci zažíval vzácné pocity naprosté identifikace se svou postavou: „Prožil jsem chvíle, kdy jsem se v Howardu Hughesovi úplně ztratil. To přestanou existovat kamera i štáb a člověk doopravdy je tím, koho hraje. Vycházejí z vás věty, které máte napsané ve scénáři, ale máte pocit, že jsou to vaše myšlenky. Když nějaký herec říká, že to tak hraje pořád, jsou to kecy. Tomu nevěřte. Někdy to trvá dvě vteřiny, jindy deset minut, ale nikdy pořád. Jenže když se to stane, je to neuvěřitelně dobrý pocit. Kvůli takovým chvílím točím filmy.“ (NIRO)
- Hangár, kde skutečný Howard Hughes postavil slavné letadlo "Spruce Goose" byl použit také pro výrobu mnoha částí použitých ve filmu Titanic. (HellFire)
- Martin Scorsese obsadil Gwen Stefani do role Jean Harlow poté, co ji v New Yorku na ulici spatřil na plakátu, propagujícím časopis Vogue. (HellFire)
Reklama