Režie:
Stuart RosenbergKamera:
Conrad L. HallHudba:
Lalo SchifrinHrají:
Paul Newman, George Kennedy, J.D. Cannon, Lou Antonio, Robert Drivas, Strother Martin, Jo Van Fleet, Clifton James, Luke Askew, Morgan Woodward, Marc Cavell (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Druhá polovina 60. let byla ve Spojených státech ve znamení rozsáhlých protestů proti establishmentu, které se projevily s určitým časovým odstupem i v hollywoodské filmové produkci. Jedním z prvních takových filmů byl Frajer Luke (premiéra 1. 11. 1967), i když se jeho děj vůbec neodehrává v současnosti, ale na sklonku 40. let. Byl natočen podle stejnojmenného románu Donna Pearce (poprvé vydaného v roce 1966) a jeho hrdinou je vyznamenaný válečný veterán, který je za ničení obecního majetku v opilosti odsouzen na dva roky nucených prací. Nezdolný frajer Luke je ztělesněním svobody a volnosti a jako takový je v nápravném zařízení vysoce nežádoucí. Musí být zkrocen anebo zlikvidován. Luke nakonec raději volí tu druhou možnost... Film je jednou z životních hereckých kreací Paula Newmana, ale i další představitelé tu podávají přesvědčivé a plnokrevné výkony, ať už jsou to spoluvězni (George Kennedy jako Drak, J.D. Cannon jako Kavalír, Lou Antonio jako Koko, Anthony Zerbe jako Pejskař či Dennis Hopper jako Vopičák) nebo jejich hlídači, mezi nimiž vynikají Strother Martin (kapitán) a zejména Morgan Woodward ve výrazné němé roli vrchního dozorce s tmavými brýlemi. Klíčovou postavu Lukeovy nemocné matky Arletty, která figuruje v jediné scéně snímku, vytvořila významná divadelní herečka Jo Van Fleetová (první kandidátka na tuto úlohu Bette Davisová ji odmítla jako příliš malou). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (709)
Film o lidské svobodě, kterou vám nikdo nemůže vzít, ať jste, kde jste, jelikož je ukryta hluboko uvnitř vás. Symbolické drama srovnatelné svým základním významovým rámcem s Formanovým Přeletem nad kukaččím hnízdem. Vynikající a zřejmě životní role Paula Newmana, kde ,,frajerství" primárně symbolizuje jeho tak typický okouzlující úsměv, i když jeho pravým významem je celý příběh jedince bouřícího se proti pravidlům a normám (totalitního) systému, pro který je nejlepší metaforou právě vězení (stejně jako Formanova psychiatrická léčebna...). Jeden z nejlepších filmů americké provenience dokazujících nám, jaké ideály zrodila doba konce šedesátých let, doba květinových dětí, svobody a anarchie... ()
Padesát lidských duší za hodinu? Louis Cyphre by měl z Tebe, Lukeu, radost.. Na světě existují tři věci, které nelze zlomit. Duch Charlese Emersona Winchestera III. uprostřed korejské žumpy, jakákoliv kost v těle Chucka Norrise a Lucas Jackson. Člověk si tolikrát řekne, proč se na to nevykašle a nezačne používat rozum zamezující "selhání v komunikaci", ale pak vidíte, že on to vlastně nedělá pro sebe, ale pro vás, protože až tady jednou nebude, vy by jste si neměli o čem povídat.. ()
Už dlouho mě nic tak nerozsekalo jako právě Luke. Mustr připomíná Přelet - jedinec se bouří v uzavřeném prostoru proti normám (subsystému), strhává s sebou další členy skupiny a tím se stává nebezpečným. Za což dostává pochopitelně před držku. On se ale zvedá a nepovoluje - rvačka, ač beze smyslu nám naznačuje s kým máme tu čest, to když Luke, jakkoliv bojující proti o hodně silnějšímu soupeři říká: Budeš mě muset zabít, Dragu... Rozdíl oproti Přeletu vidím v tom, že zde systém nemá konkrétní reprezantaci démonického zla, kterou je ve Formanově pecce vrchní sestra. Nevrlý dědeček jako kapitán, ani střelec, jehož brýle odráží realitu, aniž by ji chtěly měnit. Jsou jen apatickým, anonymním činitelem, soukolí stroje, který nelze zastavit, protože je jen otázkou času kdy vás semele. Úsměv na rtech frajerům zůstává. ()
Brilantní snímek o nezlomnosti lidského ducha. Společně s Vykoupením z věznice Shawshank se jedná určitě o samotnou špičku mezi dramaty z vězeňského prostředí. Paul Newman předvádí úžasný výkon, ale také další známí herci jsou skvělí, stejně jako scénář, režie, střih, kamera a vůbec všechno, na co si vzpomenete. Řadím jej do "povinné četby". ()
Vždy budem mať slabosť pre filmy z väzenského prostredia. Nestarnúca klasika aj dnes dokáže učarovať svoju rýdzosťou a štýlovosťou. Určitý ľudský charakter sa jednoducho nedá zlomiť nech sa deje, čo sa deje a Paul Newman takú osobnosť stvárnil najlepšie ako to len šlo. Ako by mu bola rola napísaná priamo na telo. Snímka je natočená tak s podmanivou väzenskou atmosférou a hlavne emóciami, že sa jeden nestačí diviť. Z filmu dýcha atmosféra doby a človek, hoci vlastne nerád, spoznáva a sympatizuje s odsúdenými, ktorí sa správajú ako obyčajní ľudia v obyčajnom živote. Na to, že sa film odohráva vo väzení dá sa o ňom povedať, že je celkom optimistický, pohodový a chvíľami aj zábavný. Len ma mrzelo, že ku koncu sa z filmu ona pohoda vytráca. ()
Galerie (108)
Zajímavosti (39)
- Knižní předloha Donna Pearce v češtině nevyšla. (NinadeL)
- Pro jednu z nejslavnějších scén filmu bylo připraveno dvě stě vajec natvrdo. Díky chytrému střihu jich Paul Newman (Luke) snědl jen asi osm. Zbytek snědli herci a členové štábu, což vedlo k extrémním případům nadýmání následující den. (sator)
- Joe Don Baker (Fixer) a Anthony Zerbe (Dog Boy) tímto filmem debutovali. Oba si pak zahráli v "bondovkách". Baker ve snímcích Dech života (1987) a Zlaté oko (1995) a Zerbe ve filmu Povolení zabíjet (1989). (JohnSmith)
Reklama