Režie:
John SchlesingerScénář:
William GoldmanKamera:
Conrad L. HallHudba:
Michael SmallHrají:
Dustin Hoffman, Laurence Olivier, Roy Scheider, William Devane, Marthe Keller, Fritz Weaver, Richard Bright, Marc Lawrence, Allen Joseph, Lou Gilbert (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Student newyorské univerzity Tom Levy, toužící jednou zvítězit v maratónském běhu, je najednou proti své vůli vtažen do nebezpečné hry, o níž na počátku vůbec nic netuší. Bývalý nacistický lékař a agent Christian Szell, ukrývající se v USA, jej totiž podezírá z toho, že odhalil jeho totožnost. A s pomocí mučení chce vyzvědět na Tomovi pravdu. Tak se z nich stávají nepřátelé na život a smrt… Dnes již legendární, na síle neztrácející mistrovský thriller s protiválečným a protirasistickým vyzněním natočil významný režisér John Schlesinger (Drahoušek, Daleko od hlučícího davu, Půlnoční kovboj, Den kobylek). Ve filmu herecky exceluje Dustin Hoffman (v úloze studenta Toma), jeho protihráčem je britský herec Laurence Olivier (v roli sadistického agenta Szella). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (367)
Kvalitní thriller/drama. K filmu, až na pár hluchých míst (viz nedomyšlený scénář), nemám výhrady. Snímek těží z pečlivě budované, postupně houstnoucí atmosféry, dobré hudby a výborných hereckých výkonů (Hoffman byl opravdu fajn, ale hlavně mě zaujal Olivier; na jeho nacistického zubaře jen tak nezapomenu/te). Navíc zde bylo několik opravdu silných scén (ta mnohokrát zmniňovaná, s otázkou "je to bezpečné?", mě dostala asi nevíc). Na 5* to ze svého pohledu nevidím; přesto rozhodně doporučuju. ()
Neviem koľkí z komentujúcich čítali aj predlohu, ja som mal to šťastie si ju dať niekoľkokrát a je omnoho sugestívnejšia a brutálnejšia než film. Ten trestuhodne vynechal debatu Babe - Szell na tému "nie ste pre mňa tak celkom človek, milý Žid" a niektoré veci pozmenil preto, aby vyzerali dramatickejšie. Plusom je poctivo budovaná atmosféra štvanice a relatívna vernosť predlohe. 9/10 ()
Takhle - ono je to napínavé, dobře natočené, formální stránka skoro dokonalá včetně různých přesahů, Laurence Olivier hraje naprosto skvěle, Roy Scheider se mi tu jako agent kurýr moc líbil (a možná škoda, ře nedostal nikdy žádnou roli v nějakém opravdu špionážním filmu), ale celý ten příběh je moc jednoduchý a vlastně mi ani moc nedávalo jednání některých postav smysl, a zvláště postava Dustina Hoffmana mi přijde nedostatečně propracovaná a sama se chová nejhloupěji v celém filmu. Ale jak píšu, formálně je snímek vysoko (nejvíc zapamatovatelné jsou samozřejmě "zubařské" zákroky a pak "maratonský" běh nočním prázdným městem, k němuž se to celé ostatně celou dobu schyluje, že?), dobrá je ta znepokojivá hudba, civilní pojetí celého vyprávění. Jenže expozice trvá prakticky hodinu, karty jsou tak nějak rozdané docela rychle, abychom si ujasnili nejen, kdo je kdo, ale i kdo jde proti komu, abych nespoileroval, takže o to víc jednání hlavní postavy mi přijde divné a naivní, hodně věcí mu mělo dojít daleko dřív. Vlastně se mi nelíbila ani závěrečná scéna ve vodárně, kdy je to celé postavené jen na chamtivosti hlavního záporáka. Na druhou mne pobavilo, že už tehdy před skoro 50 lety cyklofašisti blokovali průjezd aut a demonstrovali proti znečišťování ovzduší. Souhlas s komentářem kkarxe. ()
Nepríjemný, temný, napínavý...no menej dynamický a v pár miestach logiku postrádajúci triler. Kultový status je u mňa diskutabilný, ale o klasiku sa jedná bezpochyby...len škoda že záver nebol viac dotiahnutý, dôraznejší! To pozitívne jednoznačne prevažuje a ja mám na staré dobré old-school krimi/trilery skrátka slabosť:) Marathon Man stojí za pozretie, "je to bezpečné":))) ()
Nedávno jsem psal komentář ke snímku Taxikář a obdivoval jsem, jak film zůstává pořád aktuální a působivý i s odstupem několika dekád. Maratónec vznikl v téže době, ale vyvolává opačný dojem - zatuchlina je z něj cítit na dálku. Za zmínku v jeho případě stojí něco jiného. Silná herecká sestava v čele se slavným Laurencem Olivierem a mladým Dustinem Hoffmanem, kteří jsou obvykle spojováni s umělecky ambiciózními projekty, tady zabraňuje vidět skutečný stav věcí. I ti nemnozí, kteří projevují ve svých komentářích výhrady, činí tak se sebekritikou hodnou příslušníka sekty, který se kaje kvůli nedostatku víry. Maratónec ve skutečnosti patřil k běžnému komerčnímu zboží natočenému k okamžité spotřebě. Němečtí váleční zločinci hráli tutéž roli, jakou v dnešní době zastávají islámští teroristé. John Schlesinger sice nemůže Maratónce považovat za zlatý hřeb své kariéry, nicméně řemeslo je to stále solidní. Zásadní slabina ale spočívá ve scénáři, který místy film stahuje až někam k hranici parodie. Kupříkladu když se smrtelně zraněný bratr plazí městem, aby zemřel hrdinovi v náručí. Motivace postav a jejich duševní pochody u mě často vyvolávaly krčení ramen a kroucení hlavou. Tohle si podle mého zasloužilo 3* v 70. letech. Dnes už musím nevyhnutelně jít níž. Celkový dojem: 40 %. ()
Galerie (201)
Zajímavosti (23)
- Ačkoliv se film odehrává v New Yorku minimálně dvě scény jsou prokazatelně natočeny v Los Angeles. (Kulmon)
- Přestože hrál Dustin Hoffman doktoranda, bylo mu v době natáčení 38 let. (Kulmon)
- Pri skúške scény, kde Babea (Dustin Hoffman) topia vo vani, si herec vyžiadal, aby ho topili naozaj, pretože chcel vedieť ako dlho vydrží pod vodou a či bude schopný zápasiť. Po tom, ako omdlel pod vodou, ho musel preberať lekár. Akonáhle otvoril oči, prehlásil: „Fajn. Môžeme to skúsiť ešte raz?" (DEGESH)
Reklama