Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ve starém pavlačovém domě jsou léta sousedy Novákovi a Bartáčkovi. Novákovi se rádi vytahují před ostatními nájemníky a nevynechají jedinou příležitost, jak si vystřelit z Bartáčkových. Starý činžák jim k jejich záludnostem poskytuje příležitostí víc než dost. Oba páry si před sebou neustále na něco hrají. Nováková tvrdí, že jde do kosmetického salónu, ale ve skutečnosti se jde ucházet o práci uklízečky. Bartáček se zase vydává za ředitele podniku, ale ve skutečnosti je v něm pouze skladníkem. Jejich vzájemné naschvály nakonec přerostou v otevřený boj. Pokus o příměří, vyhlášený poté, co je jejich starý dům zbourán a obě rodiny dostanou byt v paneláku, má jen krátkého trvání. Manželským dvojicím jsou přiděleny byty vedle sebe. A letitý kolotoč zlomyslností se rozjíždí nanovo. (TV Nova)

(více)

Recenze (323)

DonQ 

všechny recenze uživatele

Rozhodně nesouhlasím s názory, že téma sousedské závisti je dnes již překonané, naopak! Pro mne je film doslova přesycen skvělými hláškami a pamětihodnými hereckými výkony. Některé nešvary hlavních postav jsem bohužel objevil i ve vlastní rodině :o) Obzvláště manželé Bartáčkovi jsou mimořádně vtipná dvojka. Film mi jen nepatrně kazí možná zbytečná vsuvka románku mladého Nováka s mladou Bartáčkovic. Jinak pro mne kultovka a řadím ji o chlup výš než třebas "Marečka" nebo "Jáchyma". ()

woody 

všechny recenze uživatele

Pokud si Novákovi a Bartáčkovi dělají naschvály(trik s americkou pračku používám dodnes) na pavlači je to geniální a vtipné (obzvláště pan Kopecký válí).Ale jak se to přesune do paneláku(neuvěřitelná scénaristická zrada za kterou bych věšel za koule do průvanu) a přibude Dáša Veškrnová klesá to k neskutečné békovině a nudě.Ovšem herecké výkony členů obou znesvářených rodin(ani tradiční ťulpas René Luďka Soboty mi tak nevadí) to zachraňují. Ad. karels: Nesouhlasím pokud myslíš neaktuální tématem.V mojem činžáku se neustále od jedné ženské osoby přesvědčuji, že závist je stále aktuální věc.A někdy si jen přeju aby to byla taková paní Zázvorková nebo Janžurová co u nás bydlí. ()

Reklama

Fiftis 

všechny recenze uživatele

Ústredná štvorica Miloš Kopecký / Stella Zázvorková / Iva Janžurová / František Peterka vytvorili skvelé herecké kvarteto a svoj koncert malomeštiackej symfónie odohrali bezchybne a dodnes žne potlesk "na otvorenej scéne". Nesmrteľná asi z tejto kategórie zostane hláška: "Tu nepotečie voda! Tu potečie krv!" Komédia ako kritika malomeštiactva bola mierená na vtedajšiu povahu ľudí, ale stala sa aj nadčasovou a stále platnou. Ako tu už niekde bolo napísané "doba sa zmenila, ale ľudia....Herecký koncert pod riadením režiséra Petra Schulhoffa. Snáď nesmrteľné dielo, ktoré si myslím, že patrí medzi dvadsiatku najlepších československých komediálnych filmov. ()

mirkaaa 

všechny recenze uživatele

Novákovi vs Bartáčkovi. Obě maloměšťácké rodiny si navzájem dělají naschvály a vymýšlejí různé fígly ve snaze vypadat "hogo fogo". Ve filmu se odráží typická česká vlastnost - závist. Myslím, že i v dnešní době existují nějací "Novákovi" a "Bartáčkovi" a "sousedská válka"je reálný pojem. Tato komedie patří k těm nestárnoucím a je obsazena vynikajícími herci. Nejlepší výkon podávají Miloš Kopecký, kterému zdatně sekunduje Iva Janžurová, hned po nich bych zařadila Stellu Zázvorkovou. Pozadu nezůstávají ani "béčkoví" herci František Peterka a Luděk Sobota. ()

see_sawandrew 

všechny recenze uživatele

Pokud čekáte vyčerpávající rozbor tohoto filmu, určitě se do čtení komentáře nepouštějte. V souvislosti se Schulhoffovými filmy vídám tolik rozsudků se slovem "normalizační", že se kolikrát nemohu ubránit smíchu. Je však spíše smutné, kolik lidí je schopno řadit mnohé filmy mezi normalizační splašky jenom na základě toho, že vznikly v období normalizace. U českých filmů to zamrzí mnohem více, jelikož v naší kinematografii se Brežněvův vliv odrážel vůbec nejméně (stačí zabrousit do jiných národních kinematografií východního bloku - prach a bída sedmdesátých let je na nich znát mnohem více). Snad je nevděčnost diváctva k filmům sedmdesátých let způsobena silným kontrastem s předcházejícími léty šedesátými, právem označovanými za zlaté období (nejen) české kinematografie. V šedesátých letech mladá generace absolventů FAMU po boku se starými lišáky rozbíjela tabu minulosti a vzpomínala na druhou světovou válku i následné komunistické utužování v padesátých letech. Po intervenci v osmašedesátém však museli filmaři začít vymýšlet něco jiného, protože nová vlna zašla pro komunistickou cenzuru až příliš daleko. Hlavní doménou filmů sedmdesátých let se proto staly konkrétní osudy lidí v přítomnosti, a také různě fantaskní pohledy na budoucnost nebo alternativní realitu (Lipský a Vorlíček s Macourkem dokázali v tomto tématu usednout na samotný trůn crazy komedie). Paradigma hodnot českých lidí a rodin bylo s kolísající vážností bravurně znázorněno například v kultovní dilogii Marie Poledňákové. Schulhoff se jako několik dalších režisérů rozhodl pustit do satiry s tématem mezilidských vztahů (jako odkaz na budoucnost můžeme v jeho filmech považovat už samotné názvy, pro něž je typický budoucí čas doplněný zdrobnělinou v pátém pádě). Pro všechny tyto filmy však platí společný jmenovatel - pod nesmírně vtipnou fasádou se TAKÉ nalézá velmi ostrá kritika společnosti. Netlačí se na pilu tolik jako o dekádu dříve a filmy si ze sociální a politické situace střílí mnohem nenápadněji, ale o to sofistikovaněji. Snaha kulantně oblbnout cenzuru se však negativně odrazila také u diváků, kteří po agresivní filmové tvorbě šedesátých let trochu zapomněli koukat pod povrch a spokojili se s žánrovým začleněním těchto filmů = komedie. Výjimkou nejsou ani Schulhoffovy filmy, které jsou sice zábavné a většinou vtipné, ale rozhodně nepojednávají o ctnostných vlastnostech lidí. Nepoučitelnost a nenapravitelnost je v podstatě vyjádřena už samotnými názvy jeho filmů. Podobným případem je také Zítra to roztočíme, drahoušku. Povrchní závist a marnivost českých "maloměšťáků" je zde zobrazena naprosto dokonale, nejen ze scénáře, který nikdy žádnou hlášku nenechá bez ironického významu, ale i z jemného neverbálního projevu našich herců (silná generace zůstává silnou i v jiných filmech než hvězdných). Film velmi ošklivě nastavuje zrcadlo početné části populace a také dnes zůstává velmi aktuální (stačí se podívat na libovolné diskuzní fórum, nebo si třeba zajít do supermarketu nebo na úřad). Ještě bych rád podotkl, že dělat nutné kompromisy ve svých filmech neznamená stát se anální subinkou cenzury - ono je to vždycky trochu složitější (vzpomeňme si na Nezvala). I proto je smutné, že nikoli nejlepší, ale přesto zajímavé filmy Petra Schulhoffa jsou často házeny na smetiště spolu se skutečnými ukázkami normalizačního poklesu, které mají na svědomí až příliš přizpůsobiví a netalentovaní režiséři, jako byl Steklý nebo Trapl. Vrcholem ironie pak je, že nejlepší české komedie byly natočeny právě v normalizačním období. Dnešní rádobymoderní veselohry jim nikdy nesahaly ani po kotníky, a to včetně opěvovaných Pelíšků. 75% () (méně) (více)

Galerie (15)

Zajímavosti (28)

  • Uklízečka Hortenzie (Helena Růžičková) říká: „A hoď sebou, za chvíli přijdou inkousti, tak ať nám to nepošlapou.“ Termínem „inkousti“ označovala dělnická třída úřednictvo. (sator)
  • Karel Bartáček (František Peterka) počas hádky so svojou ženou Alenou (Iva Janžurová) povie, že má 40 rokov, na to ho Alena opraví, že má 45 rokov, dvojitú bradu a pupok. V skutočnosti mal František Peterka už 54 rokov, teda rovnako ako jeho sused Evžen Novák (Miloš Kopecký). (AxelWers)

Reklama

Reklama