Režie:
Václav VorlíčekKamera:
Josef IllíkHudba:
Karel SvobodaHrají:
Libuše Šafránková, Pavel Trávníček, Carola Braunbock, Rolf Hoppe, Karin Lesch, Dana Hlaváčová, Jan Libíček, Vítězslav Jandák, Jaroslav Drbohlav (více)Obsahy(1)
Tři oříšky skrývají tajemství a Popelce umožní být jednou obratným lukostřelcem v zelené kamizole, prohánějícím se na koni, jindy neznámou princeznou, před jejíž krásou se i princi tají dech. Cestičku ke štěstí si Popelka najde s pomocí svých kouzelných oříšků a princ přes všechny nesnáze najde svou milou díky tak malému střevíčku, který na nožku padne jen Popelce. (Ateliéry Bonton Zlín)
(více)Videa (1)
Recenze (998)
Libuše Šafránková, zlou macochou týraná Popoluška, ktorá sa zmení na krásanu princeznú, je naozaj sympatická. Zahrala túto rozprávkovú postavu veľmi dobre. Škoda, že to isté nemôžem povedať aj ďaľších hercoch. Napríklad Pavel Trávniček v úlohe princa pôsobí hodne toporne a taký Vítězslav Jandák ako jeden z členov jeho družiny je úplne trapný. Ale ako celok to vyznieva celkom príjemne. Zvlášť v časoch Vianočných, kedy je to s nespochybniteľnou istotou vždy odvysielané niektorou z českých či slovenských televízií. Tri hviezdičky pre Popolušku. *** ()
Jistě, může se zdát v případě notoricky známé pohádce zarážející, ale před pár lety jsme dávali dohromady společnou knížku o ní. Byl jsem přitom požádán pokusit se pomocí detailního rozboru filmu odpovědět na docela široce položenou otázku, čím jsou vlastně TŘI OŘÍŠKY PRO POPELKU natolik výjimečné, že dosáhly takového tuzemského, ale především mezinárodního věhlasu. Byla to zajímavá výzva, protože i já je měl od dětství zažité především jako divák a v souvislosti s vánočním televizním časem... Tou odpovědí pro mě nakonec bylo vrstvení, které umožňuje spojit očekávané s neočekávaným, kdy jako diváci dostáváme i nedostáváme popelkovský příběh. Mnohem více než na poli vyprávění či výstavby světa mě ale TŘI OŘÍŠKY PRO POPELKU po analýze záběr po záběru překvapily svým filmovým stylem, protože jde o jeden z nejokázalejších příkladů práce s transfokátory (zoomy), s docela dlouhými objektivy v překvapivé kombinaci s inscenováním do hloubky, stejně jako s různými takřka avantgardními postupy. Tyto techniky sice pro většinu diváků zůstávají neviditelné, ale přitom se na nezaměnitelnosti filmu neopominutelně podílí (viz dále, strana 73-84). Po dvou letech od vydání knížky si můžete přečíst celou analýzu tady, i když už je po Vánocích (ale než řeknete švec, už se zase budou blížít, takže je to jedno ;)). ()
Rozhodně není náhoda, že zrovna tahle pohádka se tak zapsala. Režie je hodně aktivní a třeba některé kamerové zoomy mě zaskočily svojí moderností. Vybudování příběhu kolem aktivní hrdinky je mnohem dál než současné pohádky. Sice i tady platí, že pohádkový žánr je prostě moc velká limitace, abych to v dospělosti mohl plně docenit - příběh je vázaný zákonitostmi a klišé, jimž musí jít proti veškeré přirozenosti naproti, a tím se ochuzuje o svůj potenciál. Příběhově nejsilnější je Popelka (samozřejmě) ve chvílích, kdy je pohádce o Popelce nejvzdálenější. ()
Skutečně tady není o čem diskutovat -> Nejznámější česká pohádka. Už roky běží a zůstává v srdcích dál, dokonce bych si dovolil tvrdit, že léty zraje jako víno. Mladí (skoro až nevinně vyhlížející) herci odvádí své na stoprocent, svým způsobem je inovativní už přístup známé předlohy, vždy z něho vycítím mírnou ironičnost a jasný český rukopis. Vánoční atmosféra je jednoduše božská a podléhající. Je to tak, Vorlíček a Německo zde ještě neznamenalo funus pohádek... ()
Tváře umouněné od popela, ale kominík to není. Klobouk s peřím, luk a kamizola, ale myslivec to není. Šaty s vlečkou, stříbrem vyšívané, ale princezna to není, jasný pane. České pohádky opravdu nemusím, ale jak se říká, výjimka potvrzuje pravidlo a na Drei Haselnüsse für Aschenbrödel se každý rok na Vánoce rád podívám znovu. Podle mě nejlepší pohádka, jaká kdy u nás vznikla. Je skrz naskrz vtipná (Hele, princi!), pěkně odsýpá, má tu správnou atmosféru a rozverná Popelka s kuší, provokující prince s jeho družinu, je prostě úžasná. Pojď dolů. – Pojď ty nahoru. ()
Galerie (63)
Zajímavosti (183)
- Čo sa týkalo jazdy na koni, mal Pavel Trávníček (princ) výhodu, že mal dedka zo Slovenska, ktorý vlastnil hospodárstvo. Takže sa občas zviezol aj na koni, ale historické sedlo je o niečom úplne inom a napokon mu bol pridelený brnianský džokej Tomáš. Ten celú situáciu okomentoval so slovami: "Vraj ťa mám za týždeň naučiť jazdiť na koni. No, je to teda riadna kravina, neviem, ktorý debil to vymyslel, ale môžeme sa o to aspoň pokúsiť." (Raccoon.city)
- Vladimír Menšík (Vincek) už trpel počas natáčania veľmi ťažkou astmou. Preto aj v Nemecku často musel do nemocnice, aby mu pichli injekciu. Všetci herci to vedeli. A raz urobil Libuši Šafránkovej (Popoluška) a Daně Hlaváčovej (Dora) nemiestny žart: "Sedeli sme spolu na izbe, rozprávali sa a do toho sa ozval telefón, kde bolo počuť Menšíka, ako lapá po dychu a syčí, že je mu zle. Obe sme vyleteli z izby a bežali k nemu do izby, aby sme mu pomohli. A Menšík tam sedel úplne v pohode, bez jediného problému a hovoril nám - čo je dievčatá, čo sa deje? A usmieval sa pri tom, pozerali sme ako vyjavené a Libuška začala plakať, pretože vám nervy pracujú. Ja som bola nasratá a ona plakala," rozpráva Hlaváčová. (Raccoon.city)
- Vo februári 2014 zo zámku Moritzburg, kde sa rozprávka natáčala, ukradol zlodej priamo z expozície kópiu šiat. Išlo konkrétne o šaty zo svetlo ružovej a modrej tkaniny a bieleho brokátu, v ktorých tancovala herečka Libuše Šafránková (Popoluška) na kráľovskom bále. Hodnota kostýmu je tisíc eur. Zámok Moritzburg si kópiu Popoluškiných tanečných šiat nechal zhotoviť podľa originálu, ktorý bol na zámku tiež. Jeho cena je však oveľa vyššia. Podľa odhadov sa cena originálu, ktorý navrhol Theodor Pištěk, blíži k cene dvadsiatich tisícom eur. Nemecká polícia vtedy okamžite zverejnila fotografie zlodejov vďaka kamerovým záznamom, páchatelia sa zľakli a ukradnuté Popoluškine šaty poslali okamžite späť na zámok v krabici poštou. Napriek tomu ich chytili a zatkli. (Raccoon.city)
Reklama