Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dobrodružství začíná, když neidentifikovaný mimozemský vetřelec zničí flotilu klingonských křižníků. Kapitán James T. Kirk se hrdinně vrací do čela nově ztransformované lodi U.S.S. Enterprise, kde převezme velení. Toto dobrodružství odstartovalo jednu z nejdéle běžících filmových franšíz všech dob s hereckým obsazením původní série Star Trek, včetně Williama Shatnera, Leonarda Nimoye, DeForesta Kelleyho, George Takeie, Nichelle Nichols, Waltera Koeniga a Jamese Doohana. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (303)

Skejpr 

všechny recenze uživatele

Moc Pěkné. Nečekal sem příliš, ale dostalo se mi filmu, jehož bych s klidným svědomím přirovnal k Vesmírné Odyssey. S tou má společné především dlouhé, nedějové pasáže, kdy něco Letí... a letí.. a letí.. a divák, navzdory době vzinku filmu nestačí valit oči. Příběh taktéž není špatný, jen sem tam se objeví poněkud prkennější replika, problém mám ovšem s některými herci. Jinak myslím, že jako základ filmového kultu jménem Star Trek (ten seriálovej je zcela mimo diskuzi) obstál tento film na výbornou. P.S. Goldsmithův hudební motiv u mě okamžitě po jeho zaslechnutí překonal Williamsův z Hvězdých Válek! ()

Eodeon 

všechny recenze uživatele

přestože i následující startrekové filmy budou patřit k dobové špičce v rámci svého žánru, ten první si vysloužil místo mezi nejlepšími fantastickými filmy všech epoch. zhlédl se v bezprecedentním úspěchu Lucasových Star Wars, volně navázal na již v té době kultovní seriálový Star Trek, ale nejvíce ze všeho jako kdyby se inspiroval u Kubrickovy fenomenální 2OO1: Vesmírné odysei. platí to nejen o kromobyčejně pomalém tempu odvíjení děje, které - stejně jako u Kubricka - dává vyniknout lyrizujícím průletům vesmírných lodí, stanic a orbitálních modulů prázdnotou kosmu a ještě hmatatelněji dovoluje pocítit Goldsmithovu geniální hudbu, ale i o volbě tématu: pro nejlepší sci-fi filmy typický motiv střetu s neznámem, jaké dalece přesahuje dokonce i člověka budoucnosti. díky velice detailnímu a originálnímu produkčnímu designu (Andrew Probert je génius na svém místě a umělecké nadání Roberta McCalla nelze zpochybnit), Trumbullovým bezkonkurenčním schopnostem svého času nejlepšího tvůrce speciálních efektů, Wisově zkušené režii a snad i postřehům konzultanta Isaaca Asimova představuje antagonista filmu entitu dokonale cizí a nepovědomou, záhadnou a znepokojující, gargantuovsky rozlehlou a nepředstavitelně silnou. /// paradoxně právě bezdějové okamžiky jsou nejsilnějšími momenty filmu: dlouhé, geekovsky opojné, uchvacující záběry na Enterprise v suchém doku, dechberoucí průlet kolem gigantické cizí lodi a pozdější exkurze jejím nitrem. /// ač to lze vnímat jako klad i zápor, na rozdíl od Kubricka a jeho černého monolitu se Star Trek: Film vydává cestou postupného zodpovídání pokládaných otázek a odhalování mystérií, během čehož diváka zaplavuje udivujícími obrazy, znepokojivým burácením varhan (respektive blaster beamu) a subtilními hereckými výkony, které spíše jen chytře naznačují pocity a pohnutky postav. v nejlepším startrekovském duchu jsou osudy známých postav důmyslně propleteny jeden s druhým jako i s epickým konfliktem ohrožujícím celé lidstvo. na vztazích hrdinů a každém z jejich drobných, osobně motivovaných rozhodnutí záleží úspěšné rozvinutí celého toho relativně komplikovaného dějového spletence, v němž má takřka každá postava svou významnou úlohu, svůj vlastní konflikt a vlastní téma. skoro se ani nechce věřit, že film, který původně ani filmem být neměl, se těší tak důvtipnému a intelektuálně podnětnému scénáři. svým způsobem až mystický, ba duchovní snímek o bohu, který se vydal hledat svého stvořitele a našel ho v člověku. ()

Reklama

HAL 

všechny recenze uživatele

Před nějakými patnácti lety byl toto jeden z prvních sci-fi filmů který jsem kdy viděl a už tenkrát mě nadchnul. Teď jsem ho viděl podruhé... a vůbec nic se na tom nezměnilo. Snaha o připodobnění k Vesmírné Odyssey je tu místy až příliš zjevná, ale nejde o nic jiného než styl, ve kterém záleží hlavně na působnosti a síle myšlenek které ty filmy prezentují, než na rychlém tempu a dynamice. Atmosféra by se tu dala krájet v každém pozvolna plynoucím záběru, vizuálně nezestárnul film takřka vůbec a děj s originální pointou je stále stejně úchvatný, jako v době premiéry... a to je něco, k čemu už se žádný z novějších Trekovských filmů ani nepřiblížil. Takhle má vypadat Star Trek - ne jako ta o třicet let mladší digitálně akční komedie. 9/10 ()

curunir 

všechny recenze uživatele

,,UHLÍKOVÉ JEDNOTKY?“ ,,MYSLÍ TÝM ĽUDÍ...“ __ Tak ku 100. výročiu narodenia Gena Roddenberryho som konečne videl prvý Star Trek.  Odhliadnuc od toho, že sa jedná o ,,klasiku“, ide o film, ktorý má už svoje rôčky s radom pozitív i nedostatkov. Predovšetkým by ma zaujímalo, akej cieľovej (vekovej) skupine zamýšľali tvorcovia film určiť, ale vzhľadom na výber hercov by som povedal, že sa zamerali najmä na fanúšikov seriálu zo 60. rokov, ináč si neviem vysvetliť väčšinovú účasť hereckých protagonistov, ktorým už ťahalo na päťdesiatku  a to vo filme s rozpočtom trikrát väčším, než mali Hviezdne vojny, ktoré boli spúšťačom novej vlny sci-fi.  Výber nových, neopozeraných tvárí bolo preto v prípade najnovších dielov od J. J. Abramsa logickou nevyhnutnosťou.  Často sa tu spomína rozvláčnosť filmu a pokiaľ jej dať za pravdu, je ju vidno najmä v tempe pohybu vesmírnych lodí akoby idúcimi tou najnižšou warp rýchlosťou. Na druhej strane treba uznať, že film je doslova nabitý rôznymi viac či menej vydarenými efektami s nepochybným neskorším digitálnym liftingom. Ako napísali iní, inšpirácia 2001: Vesmírnou odyseou je badateľná v rade scén, najmä v absolútne hypnotickom putovaní Spocka do útrob V´Gera.  Takisto by som dal krk nato, že scénami Enterprise vo vnútri V´Gera sa inšpirovali filmári pri navrhovaní mimozemských technológii v Dni nezávislosti.  Napriek všetkému Oscara za vizuálne efekty vyhral toho roku trikovo umiernenejší, a v tej dobe možno presnejší, Votrelec. Kto by si ho však určite zaslúžil bol Jerry Goldsmith, ktorý zložil možno najlepší soundtrack jeho kariéry, hudbu skvelo doplňujúcu obraz a rovnako dobrú aj na samostatné počúvanie.  Scéna, kedy kapitán Kirk mieri v pristávacom module k Enterprise vyzerá priam, akoby bola nakrútená primárne pre hudbu než samotný dej. Podčiarknuté a sčítané: Star Trek je viac než akčným, skôr filozofickým sci-fi, ktoré by sotva divácky uspelo pokiaľ by za sebou nemalo predchádzajúce TV úspechy. (4917. hodnotenie, 276. komentár k filmu) ()

Dan9K 

všechny recenze uživatele

Negativní reakce na první Star Trek Film nejsou fér. Je totiž narozdíl od svých následovníků i předchůdců dost výjimečný svým vyzněním a nabízí konečně také jakýsi myšlenkový přesah, který by měl být vlastní každé pořádné science fiction a já se skoro nebráním přirovnání prvního Star Treku k Vesmírné odysee, i když po ní pokukává jen po očku. Je tu výborná pointa, kterou jsem sice frajersky odhadnul už dávno před odhalením, ale i tak zapůsobí. Navíc je tu první zjevení jednoho z nejlepších hudebních témat filmové historie. Pokud bych bral hudební souboj mezi celým Star Trekem a Star Wars, tak to sice Jerry před Johnem jasně prohraje, ale hlavní téma má Star Trek podle mě lepší. ()

Galerie (66)

Zajímavosti (32)

  • Jeden z nepochybně nejmilovanějších spisovatelů žánru science-fiction - a skutečný vědec - Isaac Asimov ve své autobiografii "Já, Asimov" vzpomínal: Gene Roddenberry, který se proslavil seriálem Star Trek, mne požádal o radu v souvislosti s prvním celovečerním filmem a já mu ochotně pomohl, protože je to můj přítel. Nežádal jsem ho o žádný honorář, přesto mi nějaké peníze poslal a ujistil mě, že bude moje jméno uvedeno v titulcích. Ještě nikdy jsem v žádných filmových titulcích nefiguroval, takže jsem se šel na ten film podívat. Na konci už se všichni začali zvedat a odcházet, zatímco na plátně se odvíjela nekonečná řada jmen. Sál se sice vyprazdňoval, Janet a já jsme ale vytrvale vyčkávali až do posledního, ÚPLNĚ POSLEDNÍHO titulku: vědecký poradce - Isaac Asimov. Samozřejmě jsem začal hlasitě aplaudovat a zřetelně jsem slyšel, jak někdo v uličce říká: "To je Asimov a tleská svému vlastnímu jménu." Tak se zrodila další historka o mé ješitnosti. (NIRO)
  • Synovia - dvojičky Jamesa Doohana, Montgomery Doohan a Christopher Doohan, sa objavili v tomto filme ako komparzisti. (Nekrofil)
  • Vo filme sa po prvý raz objavili Klingoni so zvrásneným čelom. Už v pôvodnom seriáli Star Trek (1966) Gene Roddenberry chcel, aby Klingoni vyzerali mimozemsky. Obmedzenia v rozpočte pôvodného seriálu však umožnili iba to, že Klingoni dostali tmavý make-up a falošné obočia. (Nekrofil)

Související novinky

Zemřel mistr speciálních efektů Douglas Trumbull

Zemřel mistr speciálních efektů Douglas Trumbull

08.02.2022

Ve věku 79 let opustil filmový svět mistr speciálních efektů, vynálezce, filmový režisér a producent Douglas Trumbull. Informaci médiím předala jeho dcera Amy. Uznávaný hollywoodský tvůrce, který má… (více)

Zemřel Leonard Nimoy

Zemřel Leonard Nimoy

27.02.2015

"Život je jako zahrada. Zažíváme dokonalé chvíle, ale uchovat je můžeme pouze ve vzpomínkách." Takhle před několika dny komentoval život herec a režisér Leonard Nimoy, v němž určitě poznáváte pana… (více)

Dva koncerty filmové hudby

Dva koncerty filmové hudby

01.09.2012

Pražský filmový orchestr zve všechny příznivce filmové hudby na své další dva velké koncerty. První z nich se koná v neděli 14. října v 19.30 ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. Diváci budou mít… (více)

Reklama

Reklama