Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jeden z najznámejších režisérov frankofónnej Kanady, Denys Arcand, nadviazal filmom Invázia barbarov po 17 rokoch na svoj film The Decline of the American Empire. V Invázii barbarov sleduje svojich hrdinov zostarnutých, trochu zlomených životom, stále však ešte plných ideálov a vitality. Hlavný hrdina Rémy je univerzitný profesor histórie, ktorý celý život miloval ženy, zábavu, víno a ľavicové ideály. Po kolapse je hospitalizovaný v nemocnici a jeho bývalá žena Luise okamžite zavolá ich syna Sébastiana, ktorý si buduje kariéru úspešného a bohatého makléra v Londýne. Hoci Sébastien a Rémy spolu kvôli rozdielnym životným filozofiám nikdy dobre nevychádzali, Sébastien okamžite priletí do Kanady a snaží sa otca presvedčiť, aby sa dal previezť na súkromnú kliniku. V štátnej nemocnici sú totiž žalostné podmienky, pacienti ležia i na chodbách. Rémy však bol jedným z hlásateľov socializácie zdravotníctva a trvá na tom, že bude znášať i jej neblahé následky. Po vyšetrení v americkom Baltimore je jasné, že Rémy má na mozgu zhubný nádor a zostáva mu už iba niekoľko týždňov života. Sébastien sa rozhodne, že proti otcovej vôli mu spríjemní posledné dni života: podplatí zdravotnícke odbory, aby mu zrenovovali samostatnú časť nemocnice, zaobstará mu špeciálnu starostlivosť, zaplatí jeho študentom, aby ho prišli pozdraviť a z celého sveta zvolá k smrteľnej posteli jeho najlepších priateľov a dávne i nedávne milenky.

Dokonca, keď už ani silné dávky morfia nedokážu utlmiť bolesti, s pomocou narkomanky Natalie mu zaobstará heroín. Hoci Rémyho životná filozofia jeho najbližším vždy iba ublížila, vďaka Sébastienovi si ju môže udržať až do smrti. Rémy je predstaviteľom umierajúcej generácie a umierajúceho sveta, v ktorom ešte existovala viera v ideály a ich naplnenie. Sébastiena považuje za chladného predátora, ziskuchtivého biznismena, predstaviteľa novej generácie barbarov. Počas posledných týždňov svojho života však Rémy prichádza na to, že i Sébastien uznáva základné životné hodnoty. Sébastien poznáva otca z jeho silnej a nezlomnej stránky, nielen ako večne nedospelého a ľahkovážneho bonvivána. Arcand nevyhrocuje dramatický konflikt medzi otcom a synom, smeruje skôr k zmiereniu, k poznaniu, že hoci starý svet umiera, v tom novom barbarskom ešte môžu pretrvať základné morálne hodnoty. Režisérovi sa v žánri tragikomédie podarilo s nesmiernym šarmom a ľudskosťou, bez pátosu a sentimentu zobraziť smrť človeka i smrť jednej generácie. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (135)

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Když porovnám tento film a Želary vyjde mi, že Invaze je pro Oscara mnohem přijatelnější, přestože i v něm mi cosi vadí, např. kopec intelektuálních hovorů a rádoby rozesmívacích keců u postele umírajícího, asi by mě to dřív postrčilo do hrobu než vytrhlo z bolesti. Taky přísun a aplikace heroinu byla pojata jak Hurvínkova válka a pacient, který je na heroinu, je jistě vysmátý, ale nemoc a její projevy postupují bez ohledu na tento fakt dál, čímž se tady tvůrci přiliš nezaobírali. Co bylo na filmu naopak slušně podané, byl vztah otce a syna, který gradoval s blížícím se koncem, a který mi připomněl ještě daleko lepší film Cena za něžnost. ()

Stanislaus 

všechny recenze uživatele

Celkem příjemný a relativně originální film, zároveň však s univerzálním tématem neprůchodné zdi mezi pomalu umírajícím otcem a synem. Snímek nenabízí nic ohromujícího, ale i tak jsem se pozastavil nad scénami, kdy si dávní kamarádi vzpomínají na své příhody, či jak kamarádka syna umírajícího otce fetuje společně s otcem kamaráda. Myslím, že film stojí za shlédnutí a vidím ho tak na 7,5 z 10. ()

Reklama

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Příjemný film s dobrým tahem na bránu. Problémová je "televizní" kamera a hlavně spousta otravných keců přátel hlavního hrdiny, které šustí papírem. Pokud se tu srovnává s českými Želary, tak ty byly minimálně uvěřitelnější a v jistém smyslu upřímnější. Na druhou stranu předkládá Invaze barbarů spoustu otázek, které si minimálně před smrtí položí každý a na něž je těžké NEHLEDAT odpověď. ()

Rozjimatel 

všechny recenze uživatele

2,5  "Is there an -ism we haven't worshipped?" "Cretinism."   Nie, milí moji zlatí! Všetky tie -izmy, ktoré ste uctievali, ste zrejme ani nechápali, zato v tom kreténizme ste boli viac než doma. Máme tu opäť tú podarenú skupinu údajných intelektuálov z filmu Úpadek amerického impéria (1986) (tentokrát po 17-ich rokoch), ktorí v ich neznesiteľne afektovaných prejavoch dávajú najavo, ako neznášajú blbcov. A pritom sa ich debata stále dookola točí okolo zvrhlých sexuálnych narážok, pričom sa na tom vulgárnom, totálne nevtipnom humore všetci zborovo rehocú. Ak by som parafrázoval citát jednej z postáv ("Her breasts outweigh her brain. The quantity of blood they require drains the brain."), tak zrejme im rozkrok vysal z mozgu všetky známky inteligencie. Všetky tie pôvodné postavy sú rovnako odpudivé ako predtým, celkovo je ale toto pokračovanie znesiteľnejšie, a to práve vďaka novým postavám. Paradoxne jediná ako tak sympatická postava vo filme je drogová závisláčka (Marie-Josée Croze). Film na mňa celkovo pôsobí ako jedno falošné divadielko, totálne odtrhnuté od reality, s mizernými hereckými výkonmi (snáď až na pár výnimiek, akou je spomínaná Marie-Josée Croze). "Friends, sharing this modest life with you has been a delight." ()

klerik 

všechny recenze uživatele

90 % Skvelý film. Skvelá "európska" atmosféra. Miestami zrovnateľné s VOLANÍM MORA. Sympatickí herci, rapkajúci kúzelné dialógy, drogy, láska, problémy s prostatou... Stačil len náznak, pohľad, objatie a mne bolo všetko jasné. Smutný film, pri ktorom som sa často usmieval. "Ešte pred pár rokmi by som po tebe skočil, a ani si nepýtal povolenie...""A vieš, že by som sa možno ani nebránila?" Skvelé... ()

Galerie (31)

Zajímavosti (4)

  • Jedná se o první sequel v historii, který získal Oscara v kategorii nejlepší cizojazyčný film. (Avalon820)
  • Cameo: Režisér Denys Arcand se ve filmu objeví s nápisem "Directeur" na oděvu. (džanik)

Reklama

Reklama