Režie:
Brad AndersonScénář:
Scott KosarKamera:
Xavi GiménezHudba:
Roque BañosHrají:
Christian Bale, Jennifer Jason Leigh, Aitana Sánchez-Gijón, John Sharian, Michael Ironside, Anna Massey, Lawrence Gilliard Jr. (více)Obsahy(1)
Hrdina existenciálního hororu Trevor Reznik je osamělý, uzavřený a tichý mladý muž. Až na to, že vypadá trochu přepadle, vyhlíží jako tisíce obyčejných mladíků, kteří navečer přijdou z práce, často poklábosí se servírkou z kavárny a občas své jednoznačnější touhy uspokojují prostřednictvím profesionálky - a pak jdou spát. Trevor ovšem spát nejde - už rok totiž trpí nespavostí, která však nemá nic společného s banální insomnií, nutící vás uvařit si první kávu za rozbřesku. Fyzicky i psychicky vyčerpaný mladík, pracující v zatuchlé dílně u soustruhu, už celé měsíce bojuje s noční můrou, z níž se nelze probudit. Svou roli v ní hraje děsivá nehoda, již Trevor zavinil (nebo snad ne?), kolegové z práce, Trevorova oblíbená call girl Stevie, tajemný plešoun Ivan a sympatická číšnice Marie. Kdo z nich je však skutečný a nic nepředstírá? Je Trevor obětí nějaké podivné hry, nebo je on sám bezcitným manipulátorem? (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (908)
Kvalitně zpracované mysteriózní drama s hororovými prvky, u něhož je nutno užívat si jeho atmosféru, protože vlastním dějem bohužel příliš nepřekvapí (pokud máte něco nakoukáno, je pointa odhalitelné velmi lehce). I tak ale stojí Mechanik za zhlédnutí, už jen kvůli nadlidskému (nelidskému) výkonu Christiana Balea. ()
Opět konstrukt, který má spoustu kladů, ale zmršený závěr z něj udělá tuctový předvídatelný blábol. Hlavním hrdinou je na smrt vyhublý Trevor Reznik (na smrt vyhublý Christian Bale, posedlý Stanislavského metodou), kterému se život tak nějak rozpadá pod rukama, rok nespal a navíc se mu začínají dít divné věci. Pracuje v továrně, kde stroj nedávno Reznikovou vinou utrhl jednomu dělníkovi levou ruku, za což ho kolegové nyní nemají moc rádi. Reznik má dojem, že s ním někdo hraje hodně špinavou hru a rozhodne se přijít všemu na kloub, přičemž se mu na lednici objevují záhadné vzkazy a vidí člověka, o němž mu všichni tvrdí, že nikdy neexistoval. Nebudu zapírat, že Reznik je docela stylovou kombinací hrdinů Mementa, Klubu rváčů (a ještě několika filmů, které bych neměl prozrazovat), což vlastně platí i na celý film, který působí jako dobře vybudovaný, nechává po cestě zajímavé indicie a vy se budete třást, jak to nakonec může dopadnout. ALE...! Mechanik funguje z jediného důvodu, a totiž že jste až do poslední chvíle přesvědčeni, že se vytasí s jinou pointou, než s tou, která se otevřeně nabízí hned po prvních minutách a pak stále dokola celý film. Mechanik nedokáže překvapit, pouze vás nechává na pochybách, zda je vše skutečně tak, jak to vypadá. Dovádí všechny postupy poslušně do konce, místo aby přišel s něčím novým a vlastním, nehledě na to, že film neobsahuje jediný moment, kdy byste se ztotožňovali s hlavním hrdinou a tím pádem pociťovali cokoliv z jeho zoufalství, paranoie a křivdy. Nespolehlivý vypravěč vás provází příběhem, který se nakonec vyvrbí jako sprostý vykonstruovaný blábol, který byl od počátku průhledný jako sklo a vy jste se domnívali, že jde pouze o úhybný manévr tvůrců a skrývá se za ním nějaký mnohem složitější nápad, který nám v závěru s velkou slávou odhalí. Tentokrát ale s koncem umírá i celý film, který měl velké ambice být skutečně výjimečným... ()
Christian Bale si Stanislavského metodu vyložil po svém a dohnal ji až na "kost", divím se, že se mohl tělem, které si pro film vytvořil, vůbec pohybovat a během natáčení nezkolaboval. A i z důvodu bizarní postavy Trevora Reznika, bych film nesrovnávala s filmy tady uvedenými, myslím, že si každý divák projde svými intuicemi sám i bez manuálu. Mě víc než spekulace o konci ovládla ponurá atmosféra, díky níž film zároveň doporučuji, zároveň ale vím, že si ho honem znovu nepustím. ()
Paranoia není nikterak příjemná, zvláště pokud ji režisér předloží tak, že si ani ten sebebystřejší divák nedokáže pořádně vyložit sled jednotlivých událostí a podobně jako hlavní hrdina tápe v hluboké tmě nejistoty a na závěrečné rozuzlení čeká jako na milosrdné vysvobození z bran pekelných, které pro něj představují jak neznámí příchozí, tak i ti relativně nejbližší, kteří procházejí ostrým odcizovacím procesem. Brad Anderson si velmi lehce pohrává s předloženým scénářem a na první pohled velmi nejistá partie je jenom blafujícím tahem, za kterým se skrývá jiný, velmi přímý tah na branku, v podobě závěru, který je režisérovým jediným, ale o to bolestivějším zakopnutím. Vše, co mu předchází je velmi zdařilou filmařinou, ať už se jedná o velmi temné kamerové filtry, minimalistický, ale velmi vtíravý hudební doprovod, či herecké obsazení. Jako velmi dvojsečná se mi zdá vychrtlá postava Christiana Balea. Jistě, hluboké smeknutí před tím, kolik tomu musel obětovat, ale zároveň je to dosti rušivý element při sledování zbytku jeho hereckého partu, který rozhodně patří k dalším skvělým Baleovým rolím, byť opět notně temným. Tak či onak je nakonec Mechanik velmi působivou sondou do „obyčejného“ lidského života, u kterého tvůrci opomněli, že doba zdrcujících point už má nějaký ten pátek zpátky odzvoněno. ()
Lehké a postupem času neustále narůstající divákovo tušení snižuje výsledný účinek závěrečného odhalení. Mechanik proto není silný v průrazné "shyamalanovské" pointě (se kterou jsem byl ovšem spokojen a v celém kontextu příběhu seděla jak prdel na nočníku), ale ve skvělém zobrazení duševního utrpení člověka , zapřičeněném těžkou insomnií a násilným potlačením viny v sobě. Navíc temná atmosféra snímku je přímo k nakousnutí. Anderson nemohl najít lepšího představitele, než je Bale,v jehož tváři se dokonale zračí všechny odstíny duševní trýzně a únavy a jehož Stanislavského metoda, podopořená konzumací pouhého jednoho jablka denně vede v cosi, co ve scénách, kdy je Baleova postava svlečená do půl těla, vzbuzuje v divákovi až fyzickou nevolnost. Jablka záhy vystřídaly mraky koblih (vzorná to strava každého správného Batmana) a tak se mi chce říct, že Bale není ďábel, KevSpo. Ani ten by si totiž neprubnul takový hazardérský experiment se svým zdravím :o) ()
Galerie (55)
Zajímavosti (24)
- Trevor (Christian Bale) čte v jedné scéně Dostojevského román „Idiot“, ve kterém jsou dvě z postav pojmenovány stejně jako ty filmové Marie a Nicholas. (Ajka1)
- Christian Bale zhubl z původních 180 liber (cca. 80 kg) na 120 (cca. 55 kg), což je uvedeno jako rekord. Přesně se jednalo o ztrátu 63 liber (28.6 kg). (Satan)
- Film byl kompletně natočen v Barceloně, což zahrnovalo přetransformování jistých úseků na Los Angeles "look". Poznávací značky, auta, veřejné telefony, dopravní značení, cigarety, alkohol a mnohé další muselo evokovat prostředí "Města andělů". (Satan)
Reklama