Režie:
Gareth EdwardsHudba:
Hans ZimmerHrají:
John David Washington, Madeleine Yuna Voyles, Gemma Chan, Allison Janney, Ken Watanabe, Ralph Ineson, Marc Menchaca, Sturgill Simpson, Amar Chadha-Patel (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Uprostřed války v budoucnosti mezi lidskou rasou a silami umělé inteligence je Joshua (Washington), zocelený bývalý agent speciálních jednotek, který truchlí nad zmizením své ženy (Chan), naverbován, aby vypátral a zabil Stvořitele, nepolapitelného architekta pokročilé umělé inteligence, který vyvinul záhadnou zbraň s mocí ukončit válku... a lidstvo samotné. Joshua a jeho tým elitních agentů se vydávají přes nepřátelské linie do temného centra území okupovaného AI... jen aby zjistili, že zbraň, která má zničit svět, je AI v podobě malého dítěte. (Falcon)
(více)Videa (6)
Recenze (450)
A bublina nám definitivně splaskla, takže pokud si někdo myslel, že Gareth Edwards je režisérský génius, kterého zlý Disney vyhnal od Rogue One a Tony Gilroy za něj „prostě něco dotočil“, toho čeká ošklivý střet s realitou. Stvořitel je krásně vypadající film. Fyzický, plný skvělých hejbátek, udělátek, robotů, tanků, raket a obecně se na něj krásně kouká. V pohybu to vypadá taky velmi slušně, Edwards válečnou akci vcelku umí a v některých momentech jeho novinka připomene Terminátora nebo Avatara. A taky ten film, na který jsme se po trailerech těšili. Jenže pak je tu spousta věcí, které neumí. Edwards je výtečný designér, obstojný realizátor a mizerný vypravěč. Čím déle jsem Stvořitele sledoval, tím víc mi ho vlastně bylo líto, protože za tou slupkou skvělých designových řešení se schovává zoufale banální příběh, navíc odvyprávěný nenápaditě a nezajímavě. Všechna klišé, která vás napadnou, tu jsou. I ty, u kterých si budete říkat, že kdyby je někdo použil, tak by to bylo trošičku trapné. Krom toho se Stvořitel zoufale snaží tvářit jako něco víc a krom prostinkého příběhu nabídnout i nějaké to filozofování, ale Edwards s tím zoufale neumí pracovat. A čím víc se pokouší tvářit chytře a mnohovrstevnatě, tím víc se ukazuje, jak moc je jeho novinka povrchní a s postupující stopáží nudná. Hezký, ale… k hovnu asi ne, ale moc dobré to prostě není. ()
Já vlastně ani moc nevím, proč dávám „jen“ tři hvězdy. Dobře, vím, ale postupně... Předně velká poklona Garethu Edwardsovi, že dal do kupy něco, co vypadá, že stálo přinejmenším dvojnásobek (uvádí se rozpočet 80 milionů). Akce a především vizuál tak solidně pohltí, selhává ovšem s příběhem a v rovině postav, kdy mi byla většina tak nějak ukradená. Ale prvně k ději: mezi běžnými smrtelníky žijí roboti pohánění umělou inteligencí. Jenže se mnohé zvrtne, způsobí výbuch atomové bomby uprostřed Los Angeles a samozvaní vládci všeho se k nim otočí zády. Proti novému světovému řádu se staví kdesi ve východní takzvané Nové Asii, kde roboti volně a rovnocenně žijí, což se Američanům nelíbí. V utajení mezi skupinou robotů pak plní svou misi soldier John David Washington, který pátrá po strůjci onoho starého útoku. Jenže se zaláskuje, jeho identita je vyzrazena a jeho milá umírá. Anebo vlastně ne? Jenže pak se scénář začne trochu rozpadat a logika dostává několik nepříjemných kopanců. Druhá polovina je o množství berliček, o slovo se hlásí zkratkovitost i hluboké fráze, vypravěčsky to dře a emocionální rovinu aby divák také pohledal. Není to sice ošklivě superhrdinsky digitální, tvůrci prostě velké ambice nepřetaví v něco, co bych si za pár let chtěl pustit znovu. ()
Nadšené reakce ze zámoří je nutné přisoudit erupcím na Slunci, jelikož Gareth Edwards rozhodně jedno z nejlepších sci-fi všech dob nenatočil. Stvořitel je nakonec v řadě problémů podobný Edwardsově předchozímu Rogue One – rovněž obsahuje ambici prezentovat vrstevnatý svět, jehož trable se nakonec vyřeší v uspěchaném, akčně bombastickém a srdceryvném finále. Nefungovalo to u prvního hvězdněválečného spin-offu a nefunguje to ani nyní. Stvořitel je však navíc velmi otravný svými neskrývanými ambicemi. Ve druhé polovině ždíme emoce na plné obrátky a snaží se o transhumanisticky laděné poselství, že umělá inteligence není nepřítel, ale kámoš. Během toho navíc načrtne spoustu témat, po slibném úvodu je však postupně čím dál tím jasnější, že Edwards a jeho tým prostě nejsou schopni vybudovat přesvědčivý svět či aspoň nápaditě přispět k ohraným otázkám o hranicích lidskosti a umělosti strojů. Ale aspoň je tam opravdu hodně výbuchů. ()
Stvořitel není nijak zvlášť dobrým filmem, ale třeba takoví tvůrci Ant-Mana 3 by si z něj mohli vzít příklad. Víc Star Wars, než Blade Runner s dojezdem alá Elysium. Bez debaty pohlcující vizuál a dechberoucí asijské reálie. Jenže je to celé zprasené podivným střihem, postavami s nulovou hloubkou, příběhem a snahou o to vršit jeden rádoby cool moment za druhým bez nějakého pevnější ukotvení v prezentovaném fikčním světě. ()
V prvních minutách jsem byl nadšen. O 100 minut později jsem chtěl, aby to co nejdřív skončilo a nikdo už nic neříkal a nedělal. Působivá vizuální stránka a nápaditý worldbuilding ve službách zápletky, která je naprosto triviální a špatně vyprávěná (něco se zjevně zásadně přestříhávalo), ale tváří se jako kdyby šlo o bůhvíjak filosofické dílo. ()
Galerie (51)
Zajímavosti (15)
- Montážny strih filmu mal 5 hodín, pričom počas celého procesu strihu nebola do filmu pridaná žiadna hudba, aby sa efektívne ustálilo tempo a štruktúra príbehu. Edwards nazval túto skúsenosť "...super zaujímavou. Časť zo mňa si myslí, že by som to urobil znova, pretože hoci to vytvára veľký tlak na zvukový dizajn, na druhej strane sa neskrývate za hudbu, aby ste zachránili prerozprávanie príbehu." (Arsenal83)
- Pôvodný plán bolo použiť hudbu Hansa Zimmera produkovanú umelou inteligenciou, ale hoci tento proces priniesol uspokojivé výsledky, Edwards si nakoniec vybral možnosť, že Zimmer zostaví pre film svoju originálnu hudbu. (Arsenal83)
Reklama