poster

Připravte si kapesníky

  • francouzský

    Préparez vos mouchoirs

  • anglický

    Get Out Your Handkerchiefs

Komedie

Belgie / Francie, 1978, 108 min

  • dr.fish
    *****

    Jak vidno, Depardieu v mládí oplýval svěžestí a energií. Bertrand Blier zase oplýval rozšafným přístupem k životu, což mi bylo sympatické už ve snímku Buzíci. Tady je naše dvojka D+D opět na místě, jen nemají na starosti Miou Miou, ale Carole Laure, která je ovšem neméně rozkošná. Trpí depresemi a záchvaty úzkosti a naši hrdinové se snaží ji z toho dostat. Stejně jako v Buzících ale nejsou opět ti praví a vyřešit to musí někdo třetí. Film je místy možná lehounce nudný, ale místy má zcela geniálně elektrizující náboj. Celkově mne bavil moc, opět lehce balancuje na pomezí společenských norem a zákona vůbec. 85%(15.7.2014)

  • MrPierc
    ****

    Banální příběh pro komedii se postupně mění ve velmi provokativní film morálky a společenských zvyků. Dělit se o manželku, aby ji manžel rozveselil se zdá jako dobrý nápad, ale manželka zůstává dále chladná. Dva muži se dělí o manželku i bydlení a vzniká přátelství. Výsměch tradičních svazků a hodnot. Až malý třináctiletý intelektuální chlapec dokáže probudit v manželce cit sexuální i mateřský ... Čarovně krásná Carole Laure !!!(15.7.2010)

  • radektejkal
    ****

    Proč se o Bertrandovi Blierovi nemluví jako o geniovi, schopném vytvořit svět z ničeho. Nebo jen z prahmoty ve stavu nevázanosti a nespojitosti, vtipu vznášejícího se lehce vzduchem a možností, které jim génius přiřazuje podle vlastního uvážení. Když jsem - kdysi hodně dávno - viděl "Un, deux, trois, soleil" bylo mi to hned jasné. Ani na toho Mozarta se snad nemůžeme zlobit (i když Schubert by mi byl milejší) ... Vše je možné a nic skutečné, nebo vše možné je skutečné? Blierovo zlato se třpytí i po čtyřiceti letech. Bon soir, bon soir / preparez vos mouchoirs.(5.1.2017)

  • Snorlax
    *****

    Odhoďte všechny zábrany a zapomeňte na to, že jsou témata, o kterých se ve vybraných salonech nemluví. Nonkoformista Blier o nich mluví rád, často, bez zábran, s nadsázkou a nádherně štiplavě. Připravte si kapesníky, jak nabádá pan režisér, abyste za nimi skryli úsměv v nevhodnou dobu. Blier obsadil svého oblíbeného Depardieu, do páru mu opět dal Dewaera a nezapomněl ani na dalšího svého dvorního herce Serraulta. A šťastnou ruku měl i při obsazování dětské role, v níž zazářil tehdy začínající Belgičan Riton Liebman.(12.5.2013)

  • MaxipesFik
    *****

    Asi jeden z nejlidštějších a nejméně provokativních Blierových filmů. Téma provokace, přítomné v moderním francouzském umění od konce 19. století (»Provoquez le bourgeois!«) a ještě umocněné protesty roku 68, prochází celým Blierovým dílem. Zde se jedná (ve srovnání s například Buzíky) o provokaci vyjádřenou poměrně krotce, která přesto vede ke stejnému cíli - výsměch běžné měšťanské morálce, zbohatlé, usedlé a myšlenkově zlenivělé poválečné generaci. Jejím symbolem je ve filmu Citroën DS, podobně jako v Buzících. S Buzíky má ale další společné motivy: letargická žena sdílná dvěma muži (stejné obsazení)... Ve filmu je přítomno mnoho typicky blierovských témat: absurdita a bizarnost (do níž jsme hozeni hned na začátku), existencialistický motiv bezdůvodného ubližování, neporozumění mezi lidmi... Co je ale výjimečné: velká dávka shovívavého humoru a happy-and. Ačkoliv ne každému sedne, film stojí za vidění, přinejmenším kvůli geniálnímu Gepardieu.(11.2.2009)