poster

Caligula

  • Itálie

    Caligola

  • USA

    Caligula

Drama / Historický / Pornografický

Itálie / USA, 1979, 156 min (Director's cut: 103 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • nash.
    ***

    Svým způsobem jedinečný a také jedinečně kontroverzní film. Ve své době šokující nejen realistickým zobrazením krutosti a otevřeností erotických scén, častých a často notně zvrhlých, přesto film překvapivě hvězdně obsazený, rozmáchle režírovaný a teatrální způsobem měnícím celé to šílené historické drama o úpadku společnosti a neomezené moci utopené v šílenství a teroru v opulentní divadelní představení. Malcolm McDowell v roli Caliguly je neskutečně skutečný a strhující natolik, že člověku až běhá mráz po zádech. Rozhodně film na který se nezapomíná.(10.12.2010)

  • Kulmon
    ***

    Ani dvouapůlhopdinová verze mne kupodivu neunudila. Přestože děj je příliš konstantní a více než často je prokládán různými scénami sexuálích orgií, pořád je to film, který má něco do sebe. Vůbec odvahu s jakou byl natočen, nikdy předtím ani potom si v podobném filmu nikdo nic podobného nedovolil. Devizou je zde Malcolm McDowell, který zopakoval svůj grandiozní výkon z Mechanického pomeranče. Bez něj by Caligula nebyl Caligulou. Z filmu vyplývá, že starověký Řím byl jen krutý a orgastický a McDowell - Caligula je ztělesněním obého. Ač to zas tak příliš jednoznačně nevidím, musím znovu ocenit režisérovu odvahu, stejně jako účast renomovaných herců, kteří nejspíše vůbec netušili do čeho jdou. Caligula je jedním z nejkontroverznějšch filmů, které kdy byly natočeny.(23.2.2010)

  • Paldini
    **

    Tinto Brass je břídil, který potopil celý film, ač prý porno scény netočil. Malcolm McDowell a Peter O´Toole jsou sice perfektně zvrhlí a dokonce i podobní svým historickým předlohám, ale oba hrají mizerně. No a úplným zklamáním bylo pro mě obsazení jakéhosi kastráta do role mého oblíbence Claudia. To mi Brass neměl dělat. Přesto jsem film viděl dvakrát a to pokaždé v jiné verzi. Kdo by taky čekal, že v televizi NOVA pustí porno, že?(9.4.2005)

  • Orlau32
    ****

    Nad tímto filmem jsem se hluboce musela zamyslet. Ne pro obsah, protože římské dějiny znám dosti dobře. Ale zvláštním kontroverzním zpracováním tohoto filmu, kdy chybí veškeré filosofické dialogy jaké jsme u jiných děl z doby Římanů zvyklí, kdy chybí krása bujarého a přepychového života římské smetánky, intriky pod rouškou elegance a přepychu. Zde se režisér TINTO BRASS zaměřil na zvrácenost povahy císaře Caliguly (a nejen jeho), na incest s jeho sestrou, na sexuální orgie a erotický život Římanů (až se mi to zdálo někdy překombinované) - mám na mysli skupinové sexuální hrátky uprostřed náměstí - a na krutost tehdejší doby, kdy život člověka měl pro mocné tohoto světa jen malou cenu. Výprava filmu byla velmi bohatá, ale krása architektury a bydlení tehdejších bohatých Římanů se tam jaksi vytratila. Ale o to asi režisérovi nešlo. Na můj vkus tam bylo až příliš mnoho nahotin (asi umělecký záměr). Přes výborné herecké obsazení : Tiberius (Peter O'Toole), Caligula (Malcolm McDowell), císařovna (Helen Mirren), Drusilla (Teresa Ann Savoy) bylo málo dialogů, ve kterých by se mohli herci těchto zvučných jmen lépe prosadit. Řval tam jenom Caligula, a to ještě spíše vykřikoval pomstychtivá slova. Jistě, patřil k plejádě "krvavých a zvrhlých císařů", kterých měl Řím dostatek, jak rostla jeho moc a sláva. Na štěstí žáden strom neroste do nebe a na každého magora jednou dojde. A tak pořekadlo "jak chutná moc" nemá na štěstí moc dlouhého trvání. Rozhodně stojí zato film vidět. "Fajnšmekři" jej pochopí.(21.9.2008)

  • Adam Bernau
    ****

    Co je člověk a jaká je jeho povaha? Je to tvor, který se obléká, aby dal najevo, že není nahý, a který se obléká, aby se obnažoval. Tvor, který se vždy nutně pohybuje na hranici normality. A co ještě? Postavy caligulovského theatrum hominis buď souloží nebo o tom mluví, mnohem víc je však zajímá moc a přežití. A pokud sex, tak většinou buď jako jedna složka bezmezné opulence a nenabažitelnosti požitky nebo opět jako nástroj moci. A Botička se bojí smrti, infantilně miluje svou krásnou sestru, rád si hraje a chce se být bohem. Zkouší, kam až se dá zajít a je dokonalým vtělením bezohlednosti. Brakový pornograf Tino Brass vytvořil opulentní dílo, zdařile ambiciózní nejen co do útoku na hranici mezi uměním a pornografií, ale i pokud jde o myšlenkový a meditační potenciál a jemuž se adekvátností titulní postavě a jí příslušnému espritu vyrovná asi málokterý historickobiografický snímek. Není to ani přiblblé péčko, ale ani z těch pohříchu obvyklých "seriózních" historizujících obrázů, v nichž dávné postavy prezentují politické a společenské myšlenky druhé poloviny 20. století. Kazí ho jen jedna věc: Ať mi nikdo neříká, že nemohlo být místo těch implementovaných penthausových štětek sehnáno pár ke všemu ochotných no-name rádoby héreček, které by byly schopny zhostit se jejich "rolí" aspoň trochu na úrovni. Než i přesto jsem Brassovi vděčný. Jo a taky Claudius byl dost trapný, ale to už musíme přičíst interpretaci dějin z hlediska Caliguly boha.(26.6.2011)

  • - Scéna, kde Caesonia (Helen Mirren) rodí dieťa, bola natočená s využitím pôrodov troch tehotných žien a editovaná bola dodatočne. (misterz)

  • - Poslední scéna se točila na Silvestra a herci včetně komparzu si stěžovali na velkou zimu. (Rodriguez)

  • - Jugoslavský hřebec jménem Davide byl obsazen jako Caligulův kůň Incitatus. (Kulmon)