Režie:
Frank CapraScénář:
Robert RiskinKamera:
Joseph WalkerHudba:
Howard JacksonHrají:
Gary Cooper, Jean Arthur, George Bancroft, Lionel Stander, Douglass Dumbrille, Raymond Walburn, H.B. Warner, Ruth Donnelly, John Wray, Dennis O'Keefe (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Longfellow Deeds žije spokojeným životem v městečku Mandrake Falls, píše básně, hraje na tubu v místní kapele a nic mu nechybí. Jeho život se však jednoho dne obrátí vzhůru nohama, když neočekávaně zdědí 20 milionů dolarů. Pan Deeds odjíždí do New Yorku... (Trainspotter)
Recenze (49)
Dickensovský model převrácen z bosých nohou chudinské čtvrti do haciendy s hladce naleštěným zábradlím, po němž s oblibou klouzá venkovský prosťáček, průměrný hráč na tubu (merci, Berg), podprůměrný poeta a majitel imaginární přítelkyně Longfellow Deeds. Po úmrtí bohatého strýčka putuje do velkého zlého města, v němž na něj čeká dědictví a zlotřilá novinářská čmuchalka, která Pana Popelku Garyho Coopera vláčí bahnem, ale při putování poznává, že zlatý americký hoch má platinové srdce a železné ruce jako stvořené k pravým i levým hákům. Komediálně na výši, romanticky na vlně a sociálně nepřepjaté. Snad proto, že Capra konečně využil nadsázku, v níž chudí farmáři uctívají svého chlebodárce toastem od paňmámy. Půvabně zlobivá hlavní hrdinka Jean Arthur viděla svůj film až v o 36 let později na filmovém festivalu. Vy tak dlouho nečekejte, Gary Cooper je muž do každého počasí a závěrečná scéna u soudu jednou z nejhumornějších přestřelek v soudní síni...Are you pixilated?:-) 90% ()
(1001) Ach ano, ta pradávná lidská fantazie praštit právníka do obličeje a nebýt za to potrestán. Popravdě řečeno nevím, co si o tomto filmu myslet, a nejsem si úplně jistá, jestli pomůže počkat, až si to rozmyslím, neboť jsem si skoro jistá, že v takovém případě na svoje dojmy zapomenu a film se mi postupně vypaří z paměti. Samozřejmě se okamžitě nabídlo srovnání s Mr. Smith Goes To Washington, který mi přišel názorově ucelenější a zkrátka takový lépe artikulovaný. Mr. Deeds je příliš (a nebo příliš málo) narušován tou komediální rovinou, aby se ve mně něco doopravdy pohnulo. Gary Cooper je samozřejmě skvělý a mám ho raději než Jimmyho Stewarta, ale ten celek kolem něj... Rovnováha mezi komedií, romancí a militantní naivitou mě spíš stresuje jako něco, co by se mohlo každou chvíli zbortit, a s filmy, které se nemohou rozhodnout, co vlastně chtějí být, mám odjakživa vnitřní problém. Za škatulku komedie se totiž autoři často schovávají, aby je nemohl nikdo obvinit z toho, že se takzvaně berou moc vážně, i když točí o vážných věcech. Není to asi vyloženě případ Mr. Deedse, ale když už jsem k tomuto moudru přemýšlením nad tímto filmem dospěla, tak ho k němu i napíšu. ()
Klasická ukázka Caprovštiny. Chudák zachraňující svět způsobem, jaký by v reálném životě nefungoval ani na vteřinu. Ale, když on to Capra umí tak líbezně podat, až se člověku chce věřit, že většina lidí je vlastně dobrých a chce to jen pár velkorysých gest a spolupráce a svět se promění v ráj. Zvláštní charakter pana Longfellowa Deedse jako prosťáčka z venkova, který se nenechá sežrat chamtivým světem a svou přímočarostí přechytračí všechny podvodníky, kteří se na něj lepí. Připomínal mi Karotku z Úžasné Zeměplochy. I když ho Cooper zahrál dobře, tak na můj vkus byl až moc mužný, zajíkavý chlapecký James Stewart by se mi v roli líbil víc. ()
Dlho som tento film zháňal v takej kvalite obrazu i zvuku,aby som si ho mohol vychutnať,žiaľ,musel som sa uskromniť s nie príliš dobrou nahrávkou,ale......bolo to aj tak skvelé.Gary Cooper mal niečo,čo nemal žiaden iný herec v tej dobe,a to tú najúžasnejšiu prirodzenosť,akú som kedy u herca videl.Tento film je napriek typickým atribútom klasického hollywoodskeho filmu obdivuhodne nadčasový a nechýba mu rozprávkový ,,podmaz",v tom je Capra jednoducho neprekonateľný. ()
Pohádkové schéma na bázi "Jak Honzík ke štěstí přišel" převrácené ku potřebám i časoprostoru klasického hollywoodského snímku, jehož upřímný charakter patří navzdory a možná i zásluhou strašáku tehdejší hospodářské krize k tomu nejkrásnějšímu v dosavadních dějinách filmu. Úžasně natočený, ještě lépe zahraný a nesmírně oslovující nadčasový příběh o tom, že peníze jsou všechno, ale zároveň nic. Geniální v zábavných a inteligentních dialozích, v citlivě vsugerované romantické linii a v onom upřímném vyobrazení střetu dvou světů - neutišitelné hamižnosti s přirozenou laskavostí a solidaritou, který si speciálně zaslouží veškeré komplimenty, jaké může dát obyčejný divák obdařený alespoň špetkou sociální empatie a filmové lásky dohromady... 100% ()
Galerie (22)
Photo © Columbia Pictures
Zajímavosti (15)
- Ve filmu pan Deeds nemůže přjít na rým ke jménu Budington, ve skutečnosti je to prostřední jméno autora povídkové předlohy Clarence Budingtona Kellanda. (Trainspotter)
- Film přinesl anglickému jazyku dvě nová slova „pixilated“ a „doodling“. (Trainspotter)
- Film stál na svou dobu závratných 800 000 dolarů. (Trainspotter)
Reklama