Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dovolená u moře. Na pláži filozofují po prohýřené noci doktor Rosťa s přítelem Petrem o podstatě člověka. Jejich vzrušenou debatu o tom, zda je člověk Bůh nebo Ďábel, přeruší vpád naháče z vedlejší nudistické pláže Paradiso. Muž zoufale hledá lékaře, protože jeho malý syn asi snědl něco, co neměl. Nyní však vychází najevo, že dosavadní příběh byla fikce a že doktor je současně i režisér jakéhosi experimentálního dokumentu. Smyslem filmu je analyzovat, čím se nahý člověk liší od opice. "Materiálem" k tomuto bádání jsou dobrovolníci, nudisté, které zlákaly peníze, zvědavost nebo touha po exhibici. Ti však nejsou o podstatě experimentu pravdivě informováni, aby se v situacích, které jim filmový štáb nastraží, chovali co nejpřirozeněji. Celý projekt financuje zbohatlický ruský producent Igor. Naivně věří, že se mu podaří potlačit filozofické ambice tvůrců a na lascivní komedii o naháčích pak slušně vydělá. Kromě toho chce mít ze své rozmazlené dcery Lenky herečku. Natáčení provází řada konfliktů, vztahy mezi protagonisty se vyhrocují, ponižovaní nudisté se bouří a za režisérem přijede nečekaně manželka, známá hvězda, řešit i s dětmi rodinné problémy. Situace na pláži Paradiso spěje nevyhnutelně k dramatickému konci.

Režisérka Věra Chytilová se opět po hořké komedii PASTI, PASTI, PASTIČKY vrací ke svému zásadnímu celoživotnímu tématu - morálce, svobodě, hledání smyslu existence. Princip "filmu ve filmu" umožňuje nahlédnout téma z různých úhlů a v několika významových rovinách. "Náš příběh hledá odpověď na to, jestli člověk dokáže být šťasten, když k tomu má možnost. Zda není zahlcen malichernostmi a dovede se dívat na život z ptačí perspektivy. Nahota je ve filmu chápána obrazně jako určitý druh osvobození. Nedovoluje nic předstírat, zbavuje nás předsudků. Ten příběh ale není o nahotě, ale o lidské hlouposti a nepoučitelnosti," míní režisérka. Spoluautor scénáře a představitel hlavní role Bolek Polívka říká:"Vyhnání z ráje je také o manipulaci a tvůrčím šílenství. Náš film - to jsou drobná pozorování lidského chování, která mají svůj patos i svoji velikost. Pojednává o lidských citech, vášních a vztazích, i o temné primitivní stránce naší přirozenosti."

Věra Chytilová chtěla natočit podobenství o tom, jak filmaři natáčejí podobenství, o nahotě jako základu přirozenosti, o nahotě jako rajském stavu odkazujícím až něm k Adamu a Evě. A také o tvůrčí posedlosti, která nevnímá hrozící důsledky. Ale vyšla jí pitvorná skrumáž po sobě se válejících naháčů, jednou s postavami dobře rostlými, jindy s těly obézními, ochablými, s nestvůrně vyvalenými břichy. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (178)

Ruut odpad!

všechny recenze uživatele

UPDATE 2021: Hele fakt nééé. Snažil jsem se, poctivě jsem koukal na všechny ty bimbase a nevzhledné hrbolky a otvory a pár debat filosofujícího Polívky a jugošskýho Steindlera ale nejde to. Je to marný a škoda , že geniální paní Věra se loučila tímhle. ------ O dekádu později našel Tarkov se svojí Kanárskou spojkou důstojného následovníka v podobě Chytilové. Ať žije umění! P.S. ale zase uznávám, že tady být mužským komparsistou musela být fakt lahoda ... ()

Ippolito 

všechny recenze uživatele

Vyhnání z ráje je snímkem mírně experimentálním. Pro českého diváka nejspíš až příliš. Hodnotit ho jako odpad se mi zdá trochu unáhlené, svědčí to o přehnaném konzervatismu, puritánství a možná i o předpojatém pohledu na českou kinematografii. Ve světě bylo natočeno přece už tolik "lynchovin" či jiných podivných snímků, kterým čeští diváci stále dávají šanci. Když se ale z českých vod náhle vynoří něco krapet nekonvenčního, hned je to považováno za brak nejvyššího kalibru. Proč? Vážně nevím, a i když nepovažuji Vyhnání z ráje za filmový skvost, každopádně si myslím, že je pro českou filmovou tvorbu stokrát přínosnější než ty konvenčně líbivé snímky, které u nás tvoří polovinu současné produkce (např. Líbáš jako Bůh, Jak se krotí krokodýli, Panic je nanic, Rafťáci, Ro(c)k podvraťáků atd.). ()

Reklama

mchnk 

všechny recenze uživatele

Taky si myslim, že tohle je potřeba brát jako fiktivní dokument o natáčení nesmyslného filmu, na kterém se i přesto snaží vydělat zahraniční distributor. Možná tajné upozornění paní Chytilové na celkovou prodejnost filmu, nejen na začátku 21.století. Film jako výrobek, který se musí prodat. Je to prostě experimentální forma, kterou si režisérka drží desítky let. Určitě nepočítala s nějakou kladnou odezvou. ()

Gore 

všechny recenze uživatele

Klobouk dolů před Věrou Chytilovou a všemi herci a neherci, že se zhostili tak složitého úkolu a světe div se, ono to drží pohromadě. Ono točit film o natáčení filmu je samo o sobě dost složité. Zde sledujeme dvě roviny příběhu a to samotné natáčení a to vše okolo. Vyskytují se zde všechny sváry, které pociťuje režisér při natáčení, hlavně když se nemůže naladit na stejnou vlnu se scénaristou, do toho všeho prudí producent, docházejí mu nápady, snaží se dát tomu nějakou vizi a doto otravná manželka s dětma. Vím o čem mluvím, protože jsem při minulém natáčení zažíval to samé a mě navíc herečka části odehrála nahá, a pak odmítla nahá pokračovat. Proto s tím filmem plně souhlasím. Navíc nahý scény jak různých žen tak chlapů jsou dnes běžnou součástí evropské produkce, proto v tom nevidím žádný hnus jako většina z komentovaných. ()

jitrnic 

všechny recenze uživatele

Nechápu tak příkré odsouzení filmu. Mám rád Věru Chytilovou, která, přestože mě někdy dokáže svými názory rozčílit, jako snad jediná u nás ještě umí provokovat (jak filmy, tak těmi názory) a Vyhnání z ráje se mi líbilo, možná proto, že jsem byl ze všech stran varován, co mě čeká za hrůzu. Mě nakonec vadila jen dvouhodinová stopáž a podivný závěr. Jinak to beru jako originální uměleckou výpověď, která mi přišla chytrá i vtipná a nemám s ní problém. Myslím, že časem bude film doceněn. ()

Galerie (1)

Zajímavosti (4)

  • Režisérka Věra Chytilová vzpomínala, že "jsem sama jednou pobyt na nudistické pláži absolvovala. Tehdy se jezdilo k Baltu, a protože děti chtěly k moři, tak jsem je tam vzala. Myslela jsem, že budu muset překonat stud, ale byli jsme v neznámém prostředí, takže za chvíli jsem se ostychu zbavila. Dokonce mě napadlo, že lidé v plavkách působí špinavě. Nudistická pláž byla i lépe udržovaná, a tak jsme si pomalu začali připadat jako ti lepší." (NIRO)

Reklama

Reklama