poster

O svatební krajce (TV film)

Pohádka / Romantický

Česko, 2003, 78 min

  • Adam Bernau
    ***

    Celá ta štrapáce princezny se škaredým osudem vypadá dost naivně. Vtipnost postavy italského kavalíra spočívající výhradně na přehnaném přízvuku taky nic moc. Vzpomínáte si na francouzského žalářníka z Šíleně smutné princezny? Rozdíl v úrovni ztvárnění postavy dané kategorie je propastný. Ne, že by na italském staviteli bylo něco špatně - kromě přízvuku a stereotypizovaného zvýšeného zájmu o ženské pohlaví není na něm právě vůbec nic. Zato na králi je toho hodně. Nevím, co si mám myslet o králi, který se neožení, dokud nějaká holka nevyšije přesnou krajku (kdyby to byl nějaký starý dynastický zákon, prosím, ale tohle zavání hodně divnou úchylkou). O králi, který ani v největším horku nesundá kožich, v jehož království je např. jediný "hospodář" (doslova jako funkce!) a do jehož paláce, ano až do jeho komnat si jen tak nepozorovaně vejde delikventka, kterou právě honí celá jeho garda. Dále nevím, co si mám myslet o království, jehož královna a obě princezny obývají jedinou místnost, v níž spí, připravují si (samy) a konzumují jídlo a také zde na trůně dávají audience cizím vyslancům. Ano, království je zchudlé a zadlužené, ale to mi na vysvětlení tohoto stavu nestačí. Přes to všechno patří tato pohádka k těm lepším z nového tisíciletí, protože jejímu příběhu kostrbatost a všudypřítomná nedotaženost zpracování celkem neubližuje. Motiv škaredého osudu je sice lehce zmatený, ale přesto pro vyprávění nosný a Holub je v této roli epesní. Obě princezny budí po všech stránkách mimořádně silný estetický dojem, což platí i o kostýmech (všech postav), vkusných a jaksi autenticky krásných. Silná je ale především estetika torzovitě utvářených prostor a objektů, jako je princeznin "dětský bunkr", polorozpadlý starý kostel jako místo SPOILER sňatku KONEC SPOILERU a konec konců tomu odpovídá i to výše kritizované bydlení v jediné místnosti. Scénografie je vůbec silnou stránkou této pohádky, je ale škoda, že zmíněným způsobem nebyla pohádka scénicky zpracována koncepčněji, že jde jen o několik málo zajímavě řešených míst.(29.9.2015)

  • otík
    ***

    Výpravná a do skutečných lokalit zasazená pohádka, která se možná více líbí svým projevem než obsahem. Mně osobně nejsou nijak sympatičtí hlavní představitelé, Kláru Issovou opravdu nemusím, Bahul dokud měl vous, byl dobrý, poté, co se oholil, vypadá opravdu staře. Kříž hraje příjemnou postavičku, Landovský vypadá jako opravdu starý děda, snad jen Božidara Turzonová je ve své roli přesná. Námět také není žádná sláva, král hledá nevěstu podle toho, zda dokáže přesně podle návodu vyšít krajku na svatební šaty. Pak se ale nedivme, že si stále ztěžuje, že nemá ženu a následníka trůnu, když má tak uvalenou podmínku. Ano, jsme sice v pohádce, ale i tak by to mělo trochu dávat smysl. A bohužel hodně scén jej buď nedává nebo je hodně přitažených za vlasy. Navíc se mi hodně nelíbil osud, který zcela zásadně a násilně ovlivňoval jednání hlavní hrdinky. Vznikla tak tradiční pohádka České televize pro Vánoce (drahá, velkolepá a přitom prázdná), která těm starším tradičním nesahá ani po paty. Natočeno na hradě Stránov a Houska. Hudba: Jan Kolář(3.1.2010)

  • skleboun
    ***

    docela milá pohádka, která je ale trochu krátká...taky je trochu odfláknutá co se týče hradů - hrad princezny (resp. dvou sester princezen a jejich babičky) je taková lehčí zřícenina a hrad krále je akorát v rekonstrukci...sice je to zajimavá novota, ale holt se mi nějak stýská po výpravných hradech a zámcích ze starých pohádek...ale Klára Issová je fajn :)(1.10.2004)

  • D.Moore
    ****

    Příjemně jiná pohádka, v níž vlastně není zlo - jen smůla a osud, jenž se hlavní hrdinka v kouzelném podání Kláry Issové pokusí změnit. Vadilo mi vlastně jen obsazení Milana Bahúla, který se mi pro roli zdál až příliš starý, a Pavla Kříže, který se mi nezdál vůbec. Všichni ostatní byli dobří až více než dobří a scénář Ireny Pavlové se díkybohu obešel bez krkolomných zvratů a ukřičených situací.(2.1.2016)

  • Jirka_Šč
    ****

    Vlastně mi vadilo jen to, že se král oholil (bez vousů vypadal starší a měl příliš ostré rysy). Všichni ostatní byli vybraní perfektně. Klára Issová se mi velmi líbila. Italského stavitele Pavla Kříže jsme všichni žrali. Božidaru Turzonovovou jsem za její charakter obdivoval. Radek Holub (kterého jsem do této chvíle neznal), byl zajímavý. Pavel Landovský zvládl své rozhořčení nad ztrátou vína perfektně. A námět (špatný osud poněkud lehkomyslné princezny) je zajímavý. ■ P.S. Když král ležel v tom hnoji (ještě, než se oholil), tak vypadal docela mužně.(6.4.2015)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace