Režie:
Čchan-uk PakKamera:
Jung-hoon JungHudba:
Yeong-wook JoHrají:
Min-sik Choi, Ji-tae Yoo, Hye-jeong Kang, Dal-soo Oh, Byeong-ok Kim, Seung-shin Lee, Yeon-seok Yoo, Jin-seo Yoon, Kwang-rok Oh, Su-hyeon Kim, Myeong-shin Park (více)Obsahy(3)
Únos Dae-sua se odehraje rovnou před jeho domem, kde dosud poklidně žil se svou rodinou. Kdesi v podivném domácím vězení se dozví z televize, že jeho žena byla mezitím brutálně zavražděna a on že je z vraždy podezírán. V tmavé místnosti stráví patnáct let, než se jednoho dne stejně nečekaně probudí na svobodě. Od té chvíle se upne na pomstu neznámému vězniteli. S pomocí mladé Mido jej najde, jenže dotyčný muž ho postupně usvědčí z dávné viny. Spletité drama je plné napětí a tajemnosti, ale podle slov režiséra je především úvahou o pomstě a o touze, kterou každý zažije, ale málokdo uskuteční, protože společnost ji zatracuje jakožto negativní a zkázonosnou. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (830)
Příběh a námět je bez výhrad. S Oldboyem mám však 2 výrazné problémy, na kterých nemají tvůrci pražádnou vinu. Za prvé je to dabing, s kterým jsem si snímek užíval. Dabing mi vůbec nevadí v amerických ani v evropských filmech, v naprosté většině ho ani nevnímám. Ovšem ve chvíli, kdy na obrazovce hrají zástupci mongoloidní rasy, mám s ním značný problém a dost mě ruší. Druhá věc je zapříčiněna vysílacím časem. Oldboy je přístupný od 18-ti let (bůhví proč :-) ) a i když třeba na takovém HBO ho dávají poměrně často, vždy je to nejdříve po 11. hodině večerní, kdy už nejsem zdaleka tak soustředěný. Má výhrada již k samotným tvůrcům spočívá ve zpracování příběhu. Asi jsem už moc zblblý Hollywoodem, ale v Oldboyi mi místy styl vyprávění neseděl. Říkal jsem si, že by se námět dal zpracovat záživněji. Zdálo se mi jako by byl vytvořen až účelově složitě, více, než by bylo nezbytně nutné. Je to ale určitě zajímavý snímek, s povedenou hudbou a originálním zpracováním - určitě se na něj ještě jednou podívám... ()
„Směj se a svět se bude smát s tebou. Plač a budeš plakat sám“ Oldboy býval v době svého vzniku (a většinou lidmi, kteří jej neviděli) přirovnáván k Pulp Fiction a úplně zcestné přirovnání to není. Minimálně v rovině „dopadové“. Přímočarý příběh, brutální násilí, černý humor. Napoprvé zábava od začátku do konce, ve které se budete jenom občas ztrácet. Napodruhé zábava, nad kterou budete hodně přemýšlet a ke které se možná ještě někdy vrátíte, ale už jenom a právě kvůli té zábavě. Jedním slovem kult. Oldboy je samozřejmě komplikovanějším filmem než Pulp Fiction, nese obecně poplatnější myšlenku (resp. nese nějakou myšlenku), má pevnou dramatickou kostru, na jejímž konci čeká kýžená katarze, která (a to především) není dílem náhody, ale dosazením posledního dílku do pečlivě promyšlené skládačky. 90% Zajímavé komentáře: Hal_Moore, Max-Wesslo, Visáč, Frankie, troxor, lakikaki ()
V podstatě ke každému lepšímu filmu se dá přiřadit fanoušek, který jej bezmezně uctívá a považuje za bezchybný. Co napsat, abych se vyhnul tomuto stereotypu a přesvědčivě vyjádřil, jak moc pro mě Oldboy znamená? Ať už mi uvěříte nebo ne, Oldboy je geniální, mistrovské dílo a emocionálně nejsilnější film, jaký jsem kdy viděl, neboli jaký mě kdy rozbil na kousíčky i po opakovaném zhlédnutí. Drsná i jemná asijská filozofie na povrchu eskalující v nejpůsobivější pomstu na filmovém plátně a přitom v nitru skrývající příběh o té nejhlubší lásce. Vynikající audiovizuál s výbornou kamerou a nádherným hudebním motivem, scénář s pár krásnými větami o životě, úžasný Min-sik Choi v hlavní roli... 10/10 ()
"Nemůžete najít správnou odpověď, když kladete špatné otázky." Já tedy asi ne, ale Oh Dae-su by mohl. S kladivem v ruce a nožem v zádech se totiž nekompromisně řítí za svou pomstou a je mu zcela jedno, že možná nemá dostatek informací. Jenže tak jednoduché to není. Je to spíše tradičně korejsky drsné, lehce překombinované a nabízející řešení, s jejichž strávením by mentalita středoevropana mohla mít jisté problémy. Stále si třeba myslím, že bych svou ruku za mrakodrap nevyměnil, ale o prsteníku levé ruky bych možná zauvažoval. Nějaké nabídky? ()
Druhé a vyzrálejší zhlédnutí tohoto filmu bylo ještě lepší než napoprvé. Jedná se o tak silnou dekonstrukci pomsty ve filmech, že s vámi rezonuje ještě dlouho po skončení filmu. Tohle je prostě filmová špička od režie, kamery, nasvícení, barev, přes hudbu, herectví, choreografii až po střih a scénář. To vše do sebe zapadá, což tvoří silný, podvratný a jedinečný film. V prvotních momentech a chvílích některá rozhodnutí a volby filmařů se mohou zdát jako neuspokojivé nebo prvoplánové, ale až po hlubším zamyšlení to začne celý dávat perfektní smysl, díky čemuž člověk odhalí skrytý význam, který je schovaný za správnou perspektivou. No a takto perfektní finální záběr filmu najdete jen málo kde. Ps.: Min-sik Choi je pan herec! ()
Galerie (57)
Photo © Show East
Zajímavosti (19)
- Scéna na policejní stanici s opilým Dae-su Oh byla poslední, která se natáčela. Velká část této scény byla pak improvizací. (don corleone)
- Předlohou filmu byl japonský manga komiks Oldboy od Minegičiho Nobuakiho a Tsučiju Garona. (imro)
- V snímke môžeme nájsť odkazy na viaceré známe filmy, ako napr. na film V koži Johna Malkovicha (1999), historickú snímku Gróf Monte Christo (2002) či King Kong (1933). (MikaelSVK)
Reklama