Reklama

Reklama

Kupec benátský

  • USA The Merchant of Venice (více)
Trailer 3

Obsahy(1)

Benátky, rok 1596. Melancholický Antonio má rád svého mladého přítele Bassania, který jej požádá o zapůjčení 3000 dukátů. Antonio souhlasí, aniž by tušil, že se Bassanio s danou částkou chce ucházet o ruku Porcie. Jelikož je ale Antoniův kapitál vázaný v obchodních lodích, které jsou právě na moři, musí jít Antonio za židovským lichvářem Shylockem. Nevraživý Shylock souhlasí, a dokonce mu nabídne tříměsíční půjčku bez úroku. Pokud ji však Antonio nesplatí včas, bude mu kupec dlužit libru masa. Shylockova dcera mezitím uteče s křesťanem, což podnítí Židovu nenávist. Bassanio odjel za Porcií, Antoniovy lodě ztroskotaly a Shylock se dožaduje své libry masa. Je sestaven soud a má být vykonán rozsudek, když se do záležitosti vloží Porcie snažící se zachránit život Bassaniova přítele. (Filmbox)

(více)

Videa (4)

Trailer 3

Recenze (369)

Morien 

všechny recenze uživatele

-"If you poison us, do we not die?" Docela dlouho jsem přemýšlela, proč mám v sobě jakousi iracionální nenávist, kdykoliv vidím Jeremyho Ironse v libovolné roli, a teď mi bylo připomenuto proč: protože před nějakými jedenácti lety jsem ho se školou viděla v Kupci benátském v roli absolutně pokryteckého slabocha a hluboce se mi to zarylo do podvědomí. A co se týče filmu samotného z mého dnešního pohledu: Dlouze jsem se (po novém promítání po těch letech) zamýšlela, jak správně formulovat své pocity. Navzdory angažmá Al Pacina, o kterém vím, že ho jímá hluboká láska k Shakespearovi, a který má vysoký potenciál být kompletně démonickou komplexní postavou, je výsledek až děsivě nevýrazný. Může za to schizofrenní rozhodnutí být za dobře jak s Shakespearovým původním textem, tak s moderní inscenační možností představovat Shylocka jako sympatickou postavu a ukřivděného hrdinu na úkor jednobarevného záporáka. Tím film vlastně začíná, že si přidává scény chování křesťanů vůči Židům, aby nastavil tón filmu, a na území Benátek zůstává hlavně s Shylockem a ukazuje jeho úhel pohledu, jenomže čím víc se film posouvá v čase, tím víc se to (pro mě skutečně nepochopitelně) proplétá s jakousi melodramatickou telenovelou o tom, jestli jsou Antonio s Bassaniem milenci a koho Bassanio miluje víc, jestli onoho pokryteckého slabocha a nebo arogantní bestii Portii. Poznámka na okraj, málokdy se mi stane, že jsou mi úplně všechny zamýšleně kladné postavy zcela nesympatické a nemám pro jejich jednání ani trochu pochopení. Ale pokračujme, myslím si, že režisér si měl při adaptaci počínat radikálně a nedodržovat Shakespearovu původní osnovu, protože z pohledu moderního/současného diváka je nepochopitelné, proč z dramatického a zdrcujícího soudního finále o do společnosti vrostlém rasismu a ještě jakémsi kritickém opisu kapitalistického přemýšlení přeskočí do posledního aktu o prstenech a mileneckých vádkách a filmu dodá několik dalších point, které s těmi předchozími obsahově nijak nesouvisí. A potom přijde zase závěr s Shylockem vypuzeným z ghetta a jeho dcerou svírající matčin svatební tyrkysový prsten, který by mohl být tak skvělý, kdyby nebyl tak vytlačený na okraj předchozí chtěnou a pozornost uzurpující romantikou. Plus jsem si vzpomněla na rozhovor s kouzelným neznámým pánem, se kterým jsem jela pár měsíců zpátky vlakem, o tom, jak se může měnit interpretace textu v průběhu staletí právě i na příkladu Shylocka - jak bizarní, že dnes se dojímáme nad zlomeným brečícím Pacinem, který přišel o všechno světské i duchovní a je pošlapán ostatními, jak to jenom jde, kdežto alžbětinští křesťané se na to dívali jako na happy end, protože konvertita Shylock nyní může šťastně čekat na smrt, protože po ní přijde do křesťanské nebe a nic lepšího si vlastně jakýkoliv člověk nemůže přát. A podruhé plus jsem si vzpomněla na jakýsi rozbor tohohle filmu, ve kterém autor psal, že každá z hlavní postav hraje v jiném stylu (a nevypadá to jako záměr) - Jeremy Irons realisticky, Joseph Fiennes moderně romanticky, Al Pacino ponořeně metodicky a Lynn Collins vědomě shakespearovsky. Tenhle nesoulad také myslím filmu ubližuje, než že by ho posílil nebo obohatil. Kéž bych byla tak chytrá a sečtělá, abych to takhle skvěle dovedla pojmenovat sama. () (méně) (více)

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Ačkoliv podobné filmy moc nevyhledávám, nechal jsem se uchlácholit červenými čísly v hodnocení a slušným hereckým obsazením. Což byla tak trochu chyba. Historické drama samozřejmě mělo své kvality – to mu nemůžu a ani nechci upřít, ovšem tempo příběhu bylo v některých okamžicích doslova uspávající. Počáteční chlustanec Jeremy Ironse odstartoval dychtivou cestu Al Pacina získat jeho „libru masa“ a jen díky vychytralosti Portii a tuposti lidí té doby k tomu nedošlo. Ta závěrečná událost s prstýnky už byla na můj vkus trochu debilní, ale tak happyend byl na světě. Jinak Lynn Collins to vážně slušelo – za to Joseph Fiennes byl „na ránu“ – nicméně herecké výkony byli vskutku dobré – tudíž zasloužené tři hvězdy tomu dám… ()

Reklama

Shaqualyck 

všechny recenze uživatele

Libru masa (říznout či neříznout) si ze školy pamatujeme všichni, jenže film není divadlo a ačkoliv byl Shakespeare geniální (ano, já si to opravdu myslím), nebyl vznik téhle adaptace určitě dvakrát snadnou záležitostí. Film se rozjíždí jen velmi pomalu a zpočátku to vypadá na přehlídku benátských exteriérů a krásných dobových kostýmů. Netrvá však dlouho a Michael Radford podává názorný a nanejvýš působivý výklad termínu GRADACE. S nemalým přispěním hlavních protagonistů postupně utahuje kolem diváka hustou atmosférickou smyčku, aby v závěrečné scéně soudního procesu vyšrouboval napětí na maximum a nechal nás nevěřícně lapat po dechu. Bravo! Opěvovat výkon Ala Pacina by bylo nošením dříví do lesa, každopádně to, jak se plynule přehrál od mladistvých delikventů jako Michael Corleone či Tony Montana k postaršímu zhrzenému lychváři Shylockovi je vpravdě nádherným důkazem hereckého mistrovství hodného toho nejvyššího obdivu. Svým mladším kolegům nasadil laťku hodně vysoko a to je moc dobře. ()

viperblade 

všechny recenze uživatele

Nevím, co bych měl vyzdvihnout nejdřív. Snad všechny zúčastněné za to, jaké výkony podali? Či vynikající kameru? To opravdu nejde. Totiž, jediné co jsem o tomto filmu předem věděl, bylo obsazení a že to je podle Shakespearovy hry. Tak jsem si řekl, že se na to ze zvědavosti kouknu. A po těch dvou hodinách nestačím zírat. Jednak celá scéna u soudu, (která trvá cca. 20 minut!) je tak brilantní, že ji neváhám nazvat jednou z nejgeniálnějších scén v historii filmů! Ale to ještě není všechno, kdepak. Pak začíná, scéna s prsteny a to je taky hodně pěkná podívaná! Takže za mě doporučuji všemi 20 prsty, které mám k dispozici. Pokud vám tohle jako záruka kvality nestačí, co takhle libra mého masa? :-) ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Al Pacino v plnej veľkosti. Žid, ktorý hrá Žida, ale úchvatným a presvedčivým spôsobom, že na to aj slová ťažko nájsť. Pacino zo svojho majstrovstva nezľavuje ani o piaď. Človek toto jednoducho musí vidieť, inak nepochopí. Jedna z mála Shakespearových divadelných hier, ktorú sa podarilo naozaj úspešne pretaviť na filmové plátno. ()

Galerie (66)

Zajímavosti (11)

  • Bruno Rubeo získal za výpravu Stříbrnou stuhu od Italského syndikátu filmových novinářů. (imro)
  • Prostitutky s obnaženými ňadry se ve filmu neobjevují kvůli zvýšení zájmu diváků, ale i tak to má nádech vulgárnosti. Podle některých historických pramenů totiž v čase, kdy se děj filmu odehrává, platil v Benátkách zákon, podle kterého lehké děvy chodily nahoře bez. Církevní autority to údajně nařídily kvůli rozmáhající se homosexualitě. Asi nám něco na hodinách dějepisu zamlčeli. (imro)

Související novinky

Al Pacino a Jessica Chastain v adaptaci Shakespeara

Al Pacino a Jessica Chastain v adaptaci Shakespeara

28.02.2024

Al Pacino (Irčan, Klan Gucci) byl před lety tím šťastným aspektem, který pomohl dnes oscarové herečce Jessice Chastain (Interstellar, Očima Tammy Faye) dostat se do Hollywoodu. Tehdy třicetiletá… (více)

Reklama

Reklama