Režie:
George Roy HillScénář:
William GoldmanKamera:
Robert SurteesHudba:
Henry ManciniHrají:
Robert Redford, Bo Svenson, Bo Brundin, Susan Sarandon, Geoffrey Lewis, Edward Herrmann, Margot Kidder, Philip Bruns, Kelly Jean Peters, Lawrence P. Casey (více)Obsahy(1)
Waldo je nadšený průkopník létání, vydělává si pořádáním vyhlídkových letů, jenže rostoucí konkurence ho nutí vymýšlet stále atraktivnější postupy. Při jednom z nich, jakési letecké revue však zahyne dívka jeho přítele a Waldo čelí nařčení z neúmyslného zabití. Vzápětí při předvádění letounu vlastní konstrukce zahyne jeho přítel a Waldo konsternovaný jeho smrtí udělá další malér, po němž má doživotně zakázáno létat. Se změněným jménem se objevuje mezi leteckými kaskadéry, kde se setkává s německým válečným esem a svým idolem Ernstem Kesslerem. (Robbi)
(více)Recenze (59)
Zpočátku průměrný úsměvný příběh z prostředí "Leteckého cirkusu", kde se majitel tohoto stánku s nebezpečnou atrakcí živí docela slušným způsobem na nebezpečném umění zkušených aviatiků. S přibližujícím se koncem snímku nabírá příběh na zajímavosti svým podtextem. Vyvrcholením nesporně zajímavého střetu dvou válečných pilotů znepřátelených armád (nyní již po mnoha letech po válce) je v podstatě dokončení jednoho, tenkrát ve válce, nedokončeného souboje. Tentokrát však v určitých mezích civilní slušnosti a ne "na život a na smrt". Všechna čest, salutuji tomuto scénáři a Robertu Redfordovi v roli "poblázněného" aviatika. ()
Filmy z doby dvouplošníků a průkopníků letectví miluju a tak mi i tenhle film padl do noty. Ukázal tuto dobu jak z pohledu jisté zábavy, kterou tito letečtí pionýři mohli zažívat, tak i z pohledu kruté reality při umírání těchto "bláznů". Hvězdičku ubírám za závěr filmu, kdy vážně nerozumím tomu, co by vedlo uznávané válečné eso jakoby dokončit slavný souboj z války s nadšencem, který se nezůčastnil jediného válečného leteckého souboje. Jakoby si tvůrci řekli: "Máme tady Redforda a před ním si sedne na zadek každý...." ()
Příběh Walda Peppera a legenda o Ernstu Kesslerovi je vlastně "jen" takovým malým oddechovým filmem s obrovskou láskou k létání a s tím spojenými krásnými akčními leteckými scénami, jenž je zasazen do začátků veřejné popularizace létání, tedy do dvacátých let devatenáctého století. Nechybí krásné stroje z první světové války, ani tehdy ještě neprozkoušené jednoplošníky a s nimi spojené úžasné akrobatické kousky. ()
Inspirace kousky Báječní muži na létajících strojích a Na řvoucích strojích do Monte Carla je alespoň pro mě patrná. A tyhle formáty mě věru nebaví. Tady dominuje mladičký Redford, a pak už nic. Akrobatické scény mě neberou, souboj s Kesslerem jakbysmet. Když nemůžeš uhasit oheň, přilož! Solidní dabing z ČT, na Kavčích horách se po rozdělení televize na tyhle filmy houfně zaměřovali. A kolegyně Jinny to s tím uhořením trefila přesně. ()
Zvláštní směsice obdivného a úsměvného pohledu na dravý poválečný kapitalismus s tragikou bezohledné soutěže o peníze. Ve válce je nahoře ve vzduchu vše jednoduché - je to smrtící hra s přesně danými pravidly, ve které se každá chyba trestá smrtí. Dole na zemi však vládne "neviditelná ruka trhu" - záludná, chtivá, žádající si více a více, a které padají nesmyslně za oběť ženy i muži, stejně nesmyslně jako ve válce umírají děti, když má jít o souboj mužů. Kdyby té tragiky bylo více, kdyby Hill nestylizoval hlavního hrdinu dle zašlých černobílých fotografií z alba rámujících film, kdyby ubral trochu toho úsměvného pohledu na minulost, mohl se dotknout nebe. ()
Galerie (31)
Photo © Universal Pictures
Zajímavosti (4)
- Když Waldo Pepper zkouší chodit po křídlech a vylézá z kabiny, na prvním záběru má kalhoty šedé, na druhém záběru jsou černé a na dalším zase šedé. (Terva)
- Postava Ernsta Kesslera (Bo Brundin) je inspirována německým stíhacím esem Ernstem Udetem. (Agent frog)
- Natáčení probíhalo v Elginu a v San Antoniu. Některé letecké záběry pak byly pořízeny nad Floridou. (Terva)
Reklama