Reklama

Reklama

Vražda na večeři

  • USA Murder by Death (více)
TV spot

Když vám někdo pošle pozvánku na „večeři a vraždu“, budete se patrně ošívat i coby známé a uznávané soukromé očko. Když ale na obálce této pozvánky stojí jméno excentrického milionáře Lionela Twaina, známého svou velkou zálibou v detektivních příbězích, je skoro povinností přijmout. Navíc, co si budeme namlouvat, taková známost se vždycky hodí. A proto začíná pětice nejznámějších detektivů současnosti, mezi nimiž i přes pozměněná jména nepochybně poznáte také Phila Marlowa, Herculea Poirota či slečnu Marplovou, balit kufry a míří směrem přímo na boháčovo honosné sídlo. Napínat vás nemusíme – k vraždě nakonec přeci jen dojde a právě pátrání po vrahovi je v této konverzační parodii ten největší odvaz. Ale také aby nebyl, když se zde na postech nájemných mužů a žen zákona předhánějí takové legendy jako Peter Sellers, Peter Falk či David Niven. V roli podivínského Twaina se pak můžete těšit na Trumana Capoteho, spisovatele a jednu z nejvýraznějších figur americké kultury po druhé světové válce, známého také díky biografickému dramatu Capote, za nějž jeho představitel Philip Seymour Hoffman obdržel v roce 2006 Oscara. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (255)

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Víno nebylo otrávené. Byl to jen špatný ročník." Zesměšnění detektivního žánru a geniálních detektivů patrně nemohlo být provedeno přímočařeji a rozhodně ne vtipněji. Snad každou minutu na mě zákeřně vyskočila z obrazovky hláškovací perla, aby se mne pokusila zabít smíchem, ale já jsem hrdinně přežil. Zítra si dám repete, protože mne zcela dostaly rozhovory slepého s hluchoněmou i pět nefalšovaně geniálních řešení případu a hlavně jsem určitě nedokázal zachytit všechny slovní přestřelky při soubojích namachrovaných inteligencí. Tak alespoň přihodím jedno poučení do života: "Kdo diskutovat s krávou na zdi je jak vlak bez kolejí." ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Jednoduchý námet s dokonalou zápletkou, plný zvratov a výborne odľahčujúceho humoru. Bežnému divákovi asi nič nepovie absolútne all-star obsadenie, ale dokonalá súhra osobností (Peter Falk - Columbo, Peter Sellers - Clouseau) dáva tomuto filmu neodolateľný šmrnc a punc jedinečnosti. Dialógy sú naozaj pestré, plné nadsázky a pohotového humoru, plného narážok a odkazov v znamení paródie na najslávnejších detektívov. 85%. ()

Reklama

Vančura 

všechny recenze uživatele

Vrcholně skvostná komedie, u níž jsem se královsky bavil. Film jsem si vyhledal kvůli herecké přítomnosti mého literárního oblíbence T. Capoteho, abych nakonec seznal, že jeho herecký výkon je na tomto báječném filmu paradoxně to nejslabší (ono na tom ale nakonec vůbec nesejde). Och, vážně jsem se už tak dlouho nezasmál, tenhle film nemá chybu a já bych si ho nejraději pustil znovu, a to teď hned! ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Tento film sice nic nevynalezl, ale cítí se všemu vynálezcem být. Rekapituluje v sobě břitvu Humeovu (lež je pravděpodobnější než zázrak = apriorní domněnky detektivů jsou vzdálené pouhé empirii, neboť detektivové rozšifrovávají zločiny zásadně rozumem, proto mohou poskytovat detektivky čtenářům veškeré stopy, protože oni z nich beztak nic nesestaví), břitvu Occamovu (největší pravdy jsou vyjadřovány úsporně, jednoduše = milionář Lionel stojí v opozici vůči detektivům, jež se na problémy dívají až příliš přechytrale a dokazují je větším počtem argumentům, než je třeba) a břitvu Popperovu (teorie, která nemůže být vyvrácena, je bezcenná = závěr, kdy na scénu přichází postupně všech pět detektivů a opravují předchozího kolegu nastolením nové teorie). _____ Obecná zásada je, že střih se mění s akcí. Kdykoliv se cosi zásadního stane, následuje další záběr – stačí jen, aby postava otočila hlavu, zvedala se ze židle, nebo nabila zbraň. Ne tak tady, kde akcent na dialogy implikuje divadelní režii, a tedy „interierovou stylistiku“, a pokud např. postava píše dopis a poté ho vkládá do obálky, oboje se děje pouze v jednom záběru. ____ U divadla zůstaneme - starými divadelními žánry či podžánry rozumíme parodii a travestii. Zatímco parodie těží z napodobení vnější formy a jejího vyprázdněného obsahu (Limonádový Joe), travestie naopak převléká šaty (travestie), ale obsah ponechává nezměněný (Někdo to rád horké, nebo Popelka v podání tučňáků). Murder by Death spadá mezi meta-komickou parodii, která ovšem touží zachovat i obsah a odbýt si své na poli detektivním. Že to je volba nešťastná a polovičatá, o tom není sporu. ____ V leckom spustí Murder by Death retro náladu, nostalgickou utopii, ale věc má tak, že do retra vystřeďuje celou podívanou pouze zařazení do žánru komedie – tragedie je budoucnost, komedie minulost (retro), skrz komedii zapomínáme, tragédie nám ukazuje, že umřeme. ____ Největší odhalení spočívá v následujícím: Ten film je detektivkou pro ženy. Převtěluje znaky mužských žánrů (akce, horor, thriller) do ženských (romantické komedie), čemuž odpovídá i nevybíravé peskování všech dvojic dle paradigmatu feminního komediálního subžánru zvaného screwball (naneštěstí je ono peskování dramaticky nezvládnuté, neboť film nás umanutě, až setrvačně seznamuje a poté loučí se všemi páry one by one; širší pole nápadů proto otevírá až střet na větší ploše, kdy mezi sebou postavy přestávají tzv. duelovat a nastupuje kooperace). Odtud vyplývá, proč nevidíme vraždy – ženy je nemají rádi, kuriózně se veškerá nemilosrdnost odbude v názvu filmu – a proč je výchozí konflikt založen na odvěkém: vidět vs. mluvit. Film volí druhou, divadelní cestu, neboť ženy si povídají rádi, ale schází jim představivost, zatímco u mužů je tomu obráceně, ti uvažují více vizuálně, žel jak známo filmové a divadelní uchopení díla stojí k sobě v opozici. ()

S.Quentin QUALE 

všechny recenze uživatele

Taškařiční detektivka, na které jsou nejvýraznějším prvkem jednotlivé postavy, ztvárněné známými a herecky vyspělými tvářemi. Důležitou postavou tohoto filmu je taky převážně inscenační scénárista Neil Simon, jehož vytříbený cit pro charaktery postav, a z nich plynoucí gagy, dělá z této v závěru hodně zmatečné, podprahové parodie setsakramentsky zábávnou podívanou. Bavil jsem se na 75%. ()

Galerie (54)

Zajímavosti (14)

  • Zvuk křičící ženy používaný jako zvonek je křik Fay Wray z filmu King Kong (1933). (MrCreosote)
  • Filmový debut Jamese Cromwella. (Kulmon)
  • V úvodních titulcích každá postava hýbe očima s výjimkou "slepého sluhy" Aleca Guinnesse a Petera Falka, což může být chápáno jako vtipná narážka na jeho skleněné oko. (Kulmon)

Reklama

Reklama