Reklama

Reklama

Vražda na večeři

  • USA Murder by Death (více)
TV spot

Když vám někdo pošle pozvánku na „večeři a vraždu“, budete se patrně ošívat i coby známé a uznávané soukromé očko. Když ale na obálce této pozvánky stojí jméno excentrického milionáře Lionela Twaina, známého svou velkou zálibou v detektivních příbězích, je skoro povinností přijmout. Navíc, co si budeme namlouvat, taková známost se vždycky hodí. A proto začíná pětice nejznámějších detektivů současnosti, mezi nimiž i přes pozměněná jména nepochybně poznáte také Phila Marlowa, Herculea Poirota či slečnu Marplovou, balit kufry a míří směrem přímo na boháčovo honosné sídlo. Napínat vás nemusíme – k vraždě nakonec přeci jen dojde a právě pátrání po vrahovi je v této konverzační parodii ten největší odvaz. Ale také aby nebyl, když se zde na postech nájemných mužů a žen zákona předhánějí takové legendy jako Peter Sellers, Peter Falk či David Niven. V roli podivínského Twaina se pak můžete těšit na Trumana Capoteho, spisovatele a jednu z nejvýraznějších figur americké kultury po druhé světové válce, známého také díky biografickému dramatu Capote, za nějž jeho představitel Philip Seymour Hoffman obdržel v roce 2006 Oscara. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (254)

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Naprosto úžasná parodie, ve které skvělý vtip střídá ještě lepší. Obdivoval jsem to neskutečně silné, ale přitom vyrovnané obsazení, ze kterého přitom vůbec nikdo nevyčnívá, přesto ale - Peter Falk v roli Bogarta v roli Marlowa, Peter Sellers jako čínský inspektor Sidney Wang a Alec Guinness coby slepý komorník jsou obzvlášť úžasní. ()

KarelR 

všechny recenze uživatele

Totálně ujetá parodie detektivních příběhů, ve které dle mého názoru nejvíc září Peter Falk. Jeho neskutečně nahláškovaná parodie na Bogarta mě likvidovala celou stopáž, ačkoliv ani zbytek herecké smetánky není k zahození. Nivenovi sice chyběl nějaký ten alkohol v krvi a Sellerse jsem občas nepobíral, ale ta smršť gagů a scenáristických nápadů, co se rozjede po trochu vlažném úvodu, to bohatě vynahrazovala. btw. Všechny čtyři vystřižené scény (i tu závěrečnou se Sherlockem Holmesem) lze najít na Youtube. ()

Reklama

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Výborný nápad, což o to. Ani jsem netušil, že nějaký takový film existuje. Film, kde se střetnou všemožní detektivové ze všelijakých detektivních filmů jak z Ameriky tak z Velké Británie. Vcelku pěkně se na to koukalo, ale všichni ti herci se mi předvedli líp v těch jejich filmech. Takový Peter Sellers to ale přesto protáhl do takové dokonalosti, že aby to nebylo blbý, a nemusel parodovat sám sebe, zahrál ve filmu Japonce. ()

type_B 

všechny recenze uživatele

Dlouho předlouho jsem se na tento snímek těšil ... A nebyl jsem zklamán. Humor je spíše konverzační, tedy postavený na dialozích a na jednání postav. Zápletka je... zapeklitá, gradace děje velmi dynamická. Konečné rozkrytí zločinu je rafinované, vlastně až moc rafinové, ale to je také jeden z humorných prvků. Jako milovník detektivek jsem ocenil například nástrahy kladené na jednotlivé vyšetřovatele, které byly nalíčeny přesně tak, aby je mohl ten daný detektiv(ka) dopředu prohlédnout podle svého naturelu. Klasické figury detektivů jsou karikovány až do absurdity, a tím zároveň ukazují na klasické znaky daných postav. (Slečna Marblesová aka Marplová, drsná role Petera Falka karikuje Phila Marlowa etc. etc.) Jednoznačně lahůdkový snímek. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Tento film sice nic nevynalezl, ale cítí se všemu vynálezcem být. Rekapituluje v sobě břitvu Humeovu (lež je pravděpodobnější než zázrak = apriorní domněnky detektivů jsou vzdálené pouhé empirii, neboť detektivové rozšifrovávají zločiny zásadně rozumem, proto mohou poskytovat detektivky čtenářům veškeré stopy, protože oni z nich beztak nic nesestaví), břitvu Occamovu (největší pravdy jsou vyjadřovány úsporně, jednoduše = milionář Lionel stojí v opozici vůči detektivům, jež se na problémy dívají až příliš přechytrale a dokazují je větším počtem argumentům, než je třeba) a břitvu Popperovu (teorie, která nemůže být vyvrácena, je bezcenná = závěr, kdy na scénu přichází postupně všech pět detektivů a opravují předchozího kolegu nastolením nové teorie). _____ Obecná zásada je, že střih se mění s akcí. Kdykoliv se cosi zásadního stane, následuje další záběr – stačí jen, aby postava otočila hlavu, zvedala se ze židle, nebo nabila zbraň. Ne tak tady, kde akcent na dialogy implikuje divadelní režii, a tedy „interierovou stylistiku“, a pokud např. postava píše dopis a poté ho vkládá do obálky, oboje se děje pouze v jednom záběru. ____ U divadla zůstaneme - starými divadelními žánry či podžánry rozumíme parodii a travestii. Zatímco parodie těží z napodobení vnější formy a jejího vyprázdněného obsahu (Limonádový Joe), travestie naopak převléká šaty (travestie), ale obsah ponechává nezměněný (Někdo to rád horké, nebo Popelka v podání tučňáků). Murder by Death spadá mezi meta-komickou parodii, která ovšem touží zachovat i obsah a odbýt si své na poli detektivním. Že to je volba nešťastná a polovičatá, o tom není sporu. ____ V leckom spustí Murder by Death retro náladu, nostalgickou utopii, ale věc má tak, že do retra vystřeďuje celou podívanou pouze zařazení do žánru komedie – tragedie je budoucnost, komedie minulost (retro), skrz komedii zapomínáme, tragédie nám ukazuje, že umřeme. ____ Největší odhalení spočívá v následujícím: Ten film je detektivkou pro ženy. Převtěluje znaky mužských žánrů (akce, horor, thriller) do ženských (romantické komedie), čemuž odpovídá i nevybíravé peskování všech dvojic dle paradigmatu feminního komediálního subžánru zvaného screwball (naneštěstí je ono peskování dramaticky nezvládnuté, neboť film nás umanutě, až setrvačně seznamuje a poté loučí se všemi páry one by one; širší pole nápadů proto otevírá až střet na větší ploše, kdy mezi sebou postavy přestávají tzv. duelovat a nastupuje kooperace). Odtud vyplývá, proč nevidíme vraždy – ženy je nemají rádi, kuriózně se veškerá nemilosrdnost odbude v názvu filmu – a proč je výchozí konflikt založen na odvěkém: vidět vs. mluvit. Film volí druhou, divadelní cestu, neboť ženy si povídají rádi, ale schází jim představivost, zatímco u mužů je tomu obráceně, ti uvažují více vizuálně, žel jak známo filmové a divadelní uchopení díla stojí k sobě v opozici. ()

Galerie (54)

Zajímavosti (14)

  • V úvodních titulcích každá postava hýbe očima s výjimkou "slepého sluhy" Aleca Guinnesse a Petera Falka, což může být chápáno jako vtipná narážka na jeho skleněné oko. (Kulmon)
  • Roli kuchařky měla původně hrát Katharine Hepburn. (Kulmon)
  • Pro roli inspektora Wanga byl původně zvažován Orson Welles, ale nemohl ji přijmout, protože zrovna hrál v jedné divadelní hře v Itálii. Wanga nakonec hraje Peter Sellers. (MrCreosote)

Reklama

Reklama