Obsahy(1)
Romantické povídky Jacka Londona o zlatokopech a drsných mravech mezi nimi panujících se dočkaly i českých adaptací. Vznikly celkem tři a byly uváděny pospolu. Vyznačují se chudičkou výpravou, inscenační neobratností a připomínají spíše dětské hry na divoký západ nežli vážně příběhy o konfliktech měnících lidskou mysl i mentalitu. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (17)
Podobně jako oba zbývající pokusy o londonovský western z triptychu Zdeňka Syrového: Kaňon samé zlato, nejzdařilejší dílko z trojice, sice zaujme svou až klaustrofóbní atmosférou, sycenou zajímavě využitým mlčením, ale selhává toporným herectvím, školácky se pokoušejícím o psychologický výraz a umocněným průhledným dabingem. ()
Hodnotím všechny tři povídky dohromady. Sice nevím, jakou výpravu by si představoval autor "oficiálního textu distributora" Václav Březina (jde o jeho "odbornou" kritiku z jeho knihy Lexikon českého filmu), mně ale přišla vzhledem k příběhům dostatečná, hodnotím tedy včetně Claimu na Hluchém potoku a Posledního výstřelu Davida Sandela. Zvláště poslední povídka je velmi dobrým psychologickým příběhem o lidské mysli a mentalitě. Prostřední je zase krásnou satirou na téma Je lepší vrabec v hrsti nebo holub na střeše? ()
Povídky Jacka Londona mají ohromný romanticko-dobrodružný přínos pro čtenáře pro představu, jak to v dobách, tzv. zlaté horečky vypadalo. Případný moralizační aspekt je už jen přínosem hlavně v paradoxech osudů daných postav. Příkladem je i tato povídka, která je součástí povídkové krátkometrážní filmové trilogie, ukazující, co se také může stát v touze po zlatě. Režisér Zdenek Sirový se scénáristou Jiřím Křížanem se do westernové, byť pouze povídkové, filmové oblasti pustili s plnou vervou a dá se říci, že zlatokopecká atmosféra dané doby a vyobrazené prostředí se jim podařilo na české a slovenské poměry podchytit dobře. Vsadili na jednoduchost a minimalizaci a stačilo to. Ani dnes povídka v ničem neskomírá. Dnes už se něco takového raději netočí, neb by se ukázalo, jak hodně má dnes již tato klasika navrch. ()
Mě to teda přišlo dost dobré. Zajímavý příběh, dostačující na 20 minut, který je dost dobře natočený a líbily se mi i lokace, takže za mě celkem spokojenost. A hlavně se zde zhruba polovinu filmu vypráví pouze obrazem a i závěr mi přišel celkem silný. V něčem to sice může působit lacině, ale pochybuji, že to mělo nějaký větší rozpočet a na základě toho to taky hodnotím. Na to, čím ten film je, mi prostě přišel dobrý. A jako studentský film to fakt nevypadá - nebo to tehdy byly o dost kvalitnější? Drtivou většinu z nich by Kaňon samé zlato bez problému strčil do kapsy... 4* ()
Povídka Kaňon samé zlato: Český krátkometrážní western natočený evidentně někde v Tiesňavách pod Velkým Rozsutcem (tedy eastern:)). Oficální text distributora však vyjímečně nelže, když píše o chudičké výpravě a inscenační neobratnosti, např. oba kovbojové silně připomínají zbojníky (klobouky, halekání). Na druhou stranu film má styl, při kopání zlata se nemluví a tak je tomu i ve velké části filmu. První část je zde: http://www.youtube.com/watch?v=xS5WJjV69ok a druhá zde: http://www.youtube.com/watch?v=yupxa8enJAU ()
Zajímavosti (3)
- Film byl promítán samostatně, v rámci pásem i jako součást povídkového filmu s dalšími dvěma středometrážními filmy Claim na hluchém potoku (1971) a Poslední výstřel Davida Sandela (1971). (lausik)
- Film bol natáčaný v okolí obce Terchová na Slovensku. (dyfur)
- Ivana Palúcha v postsynchronech nadaboval Jiří Krampol a Milana Sandhause Martin Růžek. (sator)
Reklama