Režie:
Larry PeerceScénář:
Nicholas E. BaehrKamera:
Gerald HirschfeldHudba:
Charles FoxHrají:
Beau Bridges, Ruby Dee, Jack Gilford, Mike Kellin, Ed McMahon, Gary Merrill, Donna Mills, Tony Musante, Brock Peters, Thelma Ritter, Martin Sheen, Jan Sterling (více)Obsahy(1)
Larry Pearce natočil černobílý syrový příběh dvou grázlíků, kteří zablokují dveře vagonu nočního newyorkského metra a terorizují jednotlivé cestující, mladší, starší, bílé, černé, páry i jednotlivce, muže i ženy. Ukazuje se zde odcizená společnost jednotlivců, fragmentovaná, neschopná, bojící se nebo neochotná spojit se proti násilí a jednotlivě snadno ovládnutelná. Každý doufá, že právě jemu se nestane nic a postupně se dostávají do situace, kdy jsou ochotni přijmout větší a větší míru ponížení. Incident má přesah a nadčasovost; ukazuje, že se zlem se dobrem bojovat nedá a že "civilizovaný" člověk má v mezní situaci nad primitivním agresorem jen velmi pofidérní výhody. (Peabody)
(více)Recenze (56)
Rámcová filmová novela obsahující několik lidských osudů, které se sejdou v situaci nepříliš příjemné. V drastické konfrontaci se syrovým násilím ovšem vyplouvá na povrch to, že každý člověk je pod svou více či méně pestrobarevnou slupkou vlastně úplně stejně nijaký. Incident je filmem natočeným s citem a prodchnutý různými životními filosofiemi. Nadmíru (ne)příjemně depresivní "experimenťák". ()
Kultovní Funny Games Michaela Hanekeho na mě svého času neudělaly valný dojem pro manipulaci ze strany režiséra a uměle zkonstruovaný příběh. Totéž se v té či oné míře dá vytknout celé řadě slavných filmů věnovaných fenoménu násilí, jako je např. britský kousek Mechanický pomeranč. Incident tím ani trochu netrpí, příběh je plně uvěřitelný a vlastně ze života, připomíná např. slavný český snímek Proč. Dvojice malých gaunerů táhne městem, zanechává za sebou strach a protože nenaráží na odpor, dostává stále větší kuráž. V jednom z vozů nočního metra se stane tahle dvojka kumpánů na chvíli neomezenými vládci nad ostatními cestujícími. Incident je civilní, chytře promyšlený a vedle samotného násilí mapuje především reakce obětí a dává jasně najevo, že tak dlouho každý darebák postupuje, dokud ten slušnější ustupuje. Z malých ústupků se můžou postupně stávat velké tragédie a někdy stačí zariskovat a říct Dost. Nadčasový film, řekl bych ne zcela doceněný, protože jde o dobře napsaný a zrežírovaný kousek, který je domyšlený do detailů a má i velmi silné finále. Ta scéna, kdy skupina cestujících jako by v tranzu sedí na lavicích a jen pomalu v rozpacích opouští vůz metra mi utkví nadlouho v paměti. Snímek vůbec netlačí na pilu, aby dosáhl emocionálního účinku, nenechává scénárista za pachateli hromadu mrtvol nebo zmrzačených obětí, bohatě stačí ponižování a zdánlivě neškodné ústrky. Násilí aktivuje i v obětech ty nejhorší lidské vlastnosti a z nočního metra se do tmy vydávají lidé, kteří mají o čem přemýšlet. Celkový dojem: 95 %. ()
Perfektní a mrazivě reálný psychothriler. Do nočního metra přichází postupně obyčejní lidé - gay, černošský pár, opilec na odvykačce, frajerský mladík s holkou a několik manželských párů a také dva vojáci. V každém z těch párů je někdo s plnou hubu siláckých keců. A pak se objeví dvojice grázlíků, vybírají cestující jednoho po druhém a blbnou, řádí, baví se, rozebírají je blbýma kecama, zkrátka taková ta klasická šikana "vždyť ti nic nedělám". A ostatní sedí, mlčí, přihlíží, občas se někdo nesměle ozve, jen aby toho trpce litoval. Je to psycho, je to reálné, každý kdo někdy jezdil z hospod rozjezdem zažil situaci, kdy někdo otravuje a všichni ostatní sedí a jsou rádi že se jich to netýká. K tomu začínající Sheen jako jeden z grázlů a Beau Bridges jako nečekaný hrdina. Jedinou chybou je přepálený skoro 50minutový rozjezd na seznámení s postavami, jinak parádní, téměř moderní podívaná. ()
Film přináší bezesporu realistický příběh a je sondou do světa násilí a chování slušných občanů. Oceňuji černobílou syrovost ztvárnění s téměř dokumentární hodnověrností. Při sledování děje jsem si vlastně uvědomil, že zasazený příběh do nočního newyorkského metra v určitém nadhledu můžete prožít kdykoli i u nás. Protože bez nadsázky lze potvrdit, že podobní dementní vyznavači kultu hrubé síly jezdí i pražským metrem a klidně vás zbijí, protože jste se zastal slabšího. A ostatní vám nepomohou. O čemž svědčí i zprávy z různých medií. Myslím si, že kdo prožije takovou situaci v reálu, tak se mu hodně zaryje pod kůži. Možná to, co teď napíši, popudí právníky, já osobně si myslím, že slušný občan by měl mít možnost se bránit všemi dostupnými prostředky a naučit výtržníky, že na hrubý pytel patří hrubá záplata. Protože pykat má jít zločinec, nikoliv nevinní lidé. ()
Dokonalá ukážka ľahostajnosti voči svojmu okoliu a v podstate aj k samému sebe. Po nevyhnutnom "predstavení" zúčastnených postáv sa film odohráva vo vozni vagóna a nervydrásajúcim sposobom poukazuje na ľudské slabiny. Snímok zaváňa televíznou produkciou, oceňujem však, že sa na nič nehrá, nesúdi a je len na divákovi, čo si z neho odnesie. 4+ ()
Galerie (25)
Photo © Twentieth Century Fox Film Corporation
Zajímavosti (5)
- Natáčení v New Yorku v metru ani pořizování jeho záběrů nebylo štábu oficiálně povoleno, a tak kameraman Gerald Hirschefeld a jeho asistent vzali skrytou kameru a natáčeli tajně. Ostatní záběry ve vlaku byly natočeny ve studiu. (reich)
- Natáčení probíhalo v New Yorku. (reich)
- Martin Sheen v tomto filmu debutoval. (Pumiiix)
Reklama