Režie:
Ladislav SmoljakHudba:
Pavel VondruškaHrají:
Zdeněk Svěrák, Petr Brukner, Jaroslav Weigel, Genadij Rumlena, Jan Kašpar, Marek Šimon, Robert Bárta, Michal WeigelObsahy(1)
V pořadí objevů čtrnáctá Cimrmanova hra nás zavede do nitra kontinentu téměř nedotčeného civilizací. Čeští cestovatelé se tu setkají s podivným kmenem lidojedů a málem skončí na jejich jídelním lístku. Příslušníci tohoto kmene jsou zvláštní ve dvou směrech: svým vzhledem a svou neobyčejnou učenlivostí. Tyto vlastnosti umožnily Cimrmanovi vyřešit jazykové a inscenační problémy s elegancí, jakou mu ostatní světoví dramatikové mohou jen závidět. Kdyby takové téma zpracoval dejme tomu G. B. Shaw, strávili by diváci v hledišti 5 až 7 hodin. Cimrman tu vystačil (nepočítáme-li úvodní vědecký seminář) s pouhou hodinou. Poprvé v historii Divadla Járy Cimrmana vystupuje na jevišti i živé zvíře. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (218)
Úpadek to rozhodně není. Jen mi přijde, že poslední (Afrika, Švestka, České nebe) jsou jaksi statické co do dějového vývoje a zvratů a sází se zde spíš na paradoxy a zajímavosti. Problém potom vyvstává, když se má hra ukončit (což je třeba u Švestky). Afrika se musí vidět, audio určitě nestačí a kulisy jsou velice pěkné a vtahují do děje:) Oblíbená scéna - Vajgl "hmm zajímavého říkáte, už jsem vám říkal,že baron Ringhoffer má telefon?" Svěrák - "Tak Bohoušku můžem!!". Svěrák s nožem na krku - "Cyrile, jak se řekne "když mě nezabijete, dostanete dary"?" Cyril - "Ale pane doktore, podmiňovací věty..." 90% ()
V této hře, ale již v semináři se objevuje trochu vyprázdnění studnice nápadů autorů. Obojí je milé a vtipné, seminář má několik nezapomenutelných momentů (ačkoli, jména indiánských herců jsem zapomněl skoro okamžitě :-) a hře chybí spád a grády, i (ne)herci působí někdy ve svých rolích rozpačitě. Autoři si stále umí pěkně pohrát s češtinou, ale...Jak mám Cimrmany rád, toto už přece jen není ten starý dobrý Cimrman. ()
Tak za mě je tohle zatím nejlepší Cimrman (asi hned vedle Dlouhého, Širokého a Krátkozrakého). Na SKVĚLEJ seminář navazuje neméně skvělá hra okořeněná scénami se jmelím. Některý vtípky s těma lidožroutama jsou sice slabší, ale jiné jsou zase nezapomenutelné (obzvláště ty s otcem bratrem Cyrilem Metodějem). ()
Já se přiznám, že Afrika patří k mým velmi oblíbeným hrám. Hlavně pro skvělé kulisy a originalitu. Je to vlastně po druhé, co se Cimrmani vydali někam daleko. Ještě zamířili do Indie ve hře Cimrman v říši hudby. Za mě skvělá hra se skvělým parodováním jednotlivých osob a jejich povah. A hlavně té české jako takové. ()
Copak Jmelí,... ALE JMELÍ! Všimli jste si, kolik se letos urodilo jmelí? Strašně, v korunách stromů to vypadá, jako nějaká orlí hnízda. A víte, že jmelí je cizopasník? Ale jděte. No, jo, my na to chodíme se synem, každý Vánoce. A co je pravdy na tom, že přináší štěstí? Jistě, jinak by to lidi nekupovali. Á jak vy to trháte? No syn vyleze na strom s pilkou a já čekám dole. A jak se dorozumíváte? No já takhle stojím dole a zavolám na něj nahoru... HÁZEJ!...Afrika aneb, keď sa dokáže nájsť stred medzi cudzokrajným humorom bez sprostých stereotypov a rasizmu je ďalšou s výborných Smoljakovo / Svěrákových Cimrmanoviek. Nájdu sa tu názory, že od nového tisícročia je vidieť značný pokles kvality, ale ja sa s týmto názorom nestotožňujem. Stále je to značne nápaditá komediálna jednoaktovka plná hlášok, nápadov, gagov a Imela. Tohoto diela som sa práve najviac obával kvôli neprimerane veľkej odlišnosti od jeho predchodcov, no teraz už viem, že to bolo neopodstatnené. Pokiaľ by ste týmto u Cimrmmana začali, vôbec by ste o nič neprišli. Skrátka rovnaká premisa ako zbytok hier zo Žiškovského divadla, ale zase v inakšom prevedení. Nováčika môže zamrzieť len absencia Smoljaka ako účinkujúceho. 90% a Známka: A .... Znám.....znám....Znám křišťálovou studánku, Kde nejhlubší je les, Tam roste tmavé kapradí a vůkol, rudý vřes...A preto deti čítajte povinnú poéziu. Nikdy neviete kedy si vás zoberie do huby nejaký kanibal :) ()
Galerie (7)
Photo © Divadlo Járy Cimrmana
Zajímavosti (9)
- Autoři si psaní opakovaně říkali: „Vždyť je to Severní pól, jenom je to v teplých krajích.“ (mnaucz)
- Hlas muže, který se během úvodního semináře ptá, zda je možné, aby se porouchalo všech dvanáct válců vzducholodi, patří režiséru Smoljakovi. (MatyM)
- Nejedá se o první hru z repertoáru DJC, kde z úst Jaroslava Weigela zazní slavná otázka ohledně příbuzenstva pánů Žáby a Pulce. (MatyM)
Reklama