poster

Navzdory všemu

  • německý

    Trotz alledem!

Historický / Životopisný

Východní Německo, 1972, 125 min

  • Dionysos
    ****

    Ještě že je film snímán na širokoúhlý film, jinak by se na plátno nevešly ty tisíce komparzistů. Tím je naznačeno, že film byl zjevně koncipován jako historický velkofilm. Stěžovat si na nedostatečnou psychologii postav je proto podivné, nepamatuji si totiž, kdy bych viděl drahý historický film,v němž by byla psychologie postav hodna zamyšlení (jen tak tak se to dařilo i takovému Viscontimu). Proto ani zde nic takového nečekejte, nebudete se pak divit. Vektory jednání jsou u obou stran střetu dány a záleží již jen na individuálním ideologickém rozpoložení diváka, zda mu bude jejich podání sympatické či nikoliv. Naopak oceňuji, že se film vyvaroval u podobných filmů častého schématu 2+2 (to jsem si teď vymyslel), kdy sledujeme 1 kladného hrdinu a 1 padoucha v pozicích vrcholných historických postav (zde Liebknecht vs. Ebert) a analogicky 1 a 1 postavu z řad lidu. Zde není vytvořená žádná postava řadového Němce, do níž by se slilo všechno zlo buržoazního světa, je tu jen postava starého sociálního demokrata, který až příliš pozdě zjistil, že SPD již není, co bývala. Tezovitost mi nepřišla nijak překvapivá když víme, že revoluce je ta kratičká doba, kdy se i nejvíce klišé heslům věří. Sebeironie je taktéž mimo mísu, když víme, že NDR mimo jiné na této události stavěla svoji legitimitu. Film je hlavně velice kvalitně řemeslně odvedený kus filmařiny.(7.6.2014)

  • Exkvizitor
    ***

    Hlavní slabiny tohoto filmu jsou do značné míry identické se slabinami všech obdobných filmů o dějinách dělnického hnutí, jaké se točily svého času v zemích Východního bloku: na místo propracovanější psychologie konkrétních postav (v tomto případě včetně Karla Liebknechta, o němž film dle svého podtitulu údajně pojednává) "psychologie mas", jejichž příslušníci (s oblibou snímaní v davových scénách s vlajícími rudými prapory) hovoří výlučně ve sloganech, místo epického ucelenějšího děje sled učebnicových výjevů barvotiskového typu, a hlavně: vše líčeno se smrtelnou vážností, bez sebemenšího náznaku (sebe)ironie a nadhledu. Z těchto stavebních kamenů je těžké vystavět poutavý film - i když se svěří do rukou ostříleným profesionálům a jeho téma je samo o sobě mimořádně zajímavé.(6.6.2014)