Režie:
Gavin HoodScénář:
Gavin HoodKamera:
Lance GewerHrají:
Presley Chweneyagae, Terry Pheto, Mothusi Magano, Kenneth Nkosi, Rapulana Seiphemo, Ian Roberts, Nambitha Mpumlwana, Jerry Mofokeng, Craig Palm, Owen Sejake (více)Obsahy(1)
Předměstí Johannesburgu patří mezi místa s největší zločinností na světě. Vraždy a loupeže jsou tu na denním pořádku. Pro ty, kdo se v takovém prostředí pohybují, platí neúprosný a krutý zákon přežití. Tsotsi je instinktivní, krutý gangster bez náznaku soucitu s jinou lidskou bytostí, sirotek, který vyrůstal bez jakéhokoliv sociálního a citového zázemí. Minulost potlačuje, žije jen bezútěšnou současností, kterou sdílí s podobnými ztracenci. I jeho jméno je jen přezdívka, která v pouličním slangu označuje gangstera nebo zločince. Po jedné loupeži nalezne v ukradeném autě něco, nebo spíše někoho, kdo mu – byť nevědomky – ukáže cestu, jak se dostat zpět z pekla, ve kterém až dosud žil. Tsotsi je nucen řešit konflikty ne agresivitou, ale jednáním a komunikací. Poprvé se otevírá a je schopen a ochoten mluvit o své minulosti, kterou dosud až zuřivě potlačoval. Kromě Peoples Choice Award na FF v Torontu získal film Oscara za nejlepší zahraniční film roku 2005. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (71)
"Now look what you've done..you've made an old man piss his pants." Někdo by mohl říct, že se jedná o tuctový prvoplánovaný drsný 'slaďák' typu Cidade de Deus..ale když se zamyslím nad fakty, myslím, že tomu tak není. Proboha..vždyť je třeba si uvědomit, že tohle NENÍ (zdůrazňuji a opakuji: NENÍ) americký hollywoodský snímek, ba ani evropský či k hispánským národům laděný. JAR je asi nejpředpokládanější africkou zemí pro natočení kvalitního snímku. Má dobrou ekonomiku a její vyspělost převyšuje ostatní státy černého kontinentu. Má ovšem i svou druhou, temnější tvář. Tou je chudoba v urbanizací netknutých oblastech a okrajových částech velkých měst, slumech. A právě zvrat v životě jednoho takového obyvatele popisuje snímek Tsotsi. Nebudu nic prozrazovat..a jdu si pustit hip-hopově laděný soundtrack plný parádních afrických rytmů. :) ()
Zpočátku se mi Tsotsi líbilo hodně a v duchu jsem chválil akademiky, že měli odvahu vybrat tento poměrně drsný film. Skvělá kamera a hudba tvoří velkou část zážitku. Jenže s přibývajícím časem se z toho stává další variace na "muž se stará o mimino", už mi chyběly jen komické scény a předtočený smích. *SPOILER WARNING* A ten konec je vyloženě "oscarový".** 70 % ()
"5+4 je 9, nie 11 ty pako!..." Tak , s takýmito mongolmi máme do činenia. V hlave žumpa, ale zabodnúť nôž do hrudníka im nerobí problém. Miestny gangster Tsotsi je nebezpečný...Najsilnejšou zbraňou filmu je atmosféra chudobnej štvrte a ich zločinecké gangy, ktoré podnikajú nájazdy na blízke mesto i bohatšie štvrte. Po jednej zbabranej akcii sa Tsotsi ocitá v rozbitom aute, v ktorom vzadu nečakane objaví malé dieťa. To by grázlovi jeho formátu malo obmekčiť srdce. Nepochopil som síce načo ho bral so sebou a nebolo mi to celkom jasné ani po skončení filmu, ale ako zámienka na rozbehnutie príbehu to nebolo zlé. Trochu prekvapený som bol z jazyka, ktorým sa vo filme hovorí. Videl som ho v pôvodnom znení a často tam počuť anglické slová a rôzne jej skomoleniny, ale angličtina to nie je. Najskôr to bude nejaký jej mix s africkým nárečím, neviem. Znelo to divne, ale film ok. 80%. ()
Prvních deset minut vypadalo velice slibně - taková jihoafrická obdoba Města bohů. Pak se ale naděje rozplynuly jak pára nad hrncem a bylo po všem... Měl jsem totiž nepřekonatelný problém uvěřit v klíčový okamžik celého filmu a to je zlé... Těžko mě někdo přesvědčí, že z chladnokrevného zabijáka, bez jakékoli úcty k životu a vůbec jakýmkoli jiným hodnotám než těm šustivým papírovým... , se z ničeho nic stane dobrák, který se zamýšlí nad svým zpackaným životem a změní se v takřka milujícího "otce". Těžko uvěřím, že první kontakt s křičícím děckem bude mít na bezskrupulozního pistolníčka takový efekt. To by pak stačilo vhodně rozmístit kočárky s opuštěnými miminy a bude po veškerém zlu...:-) Tsotsi byl technicky výborně zvládnutý snímek, ale od oné desáté minuty už mi tenhle slaďák s kriminálním nádechem evokoval jedno jediné slovíčko - kýč... Od filmu, který dostal Oscara (aniž bych chtěl jeho význam přeceňovat), bych čekal přece jen mnohem víc. ()
Zo začiatku tento film vyzerá ako juhoafrické Mesto bohov, film ktorý sa bude snažiť poukázať na kriminalitu, sociálne rozdiely, vývoj v nejakom zaujímavom príbehu z chudobných štvrtí. No dočkáme sa deja, ktorý je dosť slabý a všetko sa bude točiť len okolo jednej udalosti a morálnych výčitiek, inak sa o vývoji v Južnej Afrike veľa nedozvedáme. Je smutné, že krajina, ktorá je súčasťou skvelého zoskupenia BRICS, je stále len v rozvoji a trpí nevzdelanosťou a z toho vyplývajúcimi problémami v zdravotníctve a bezpečnosti, kde horkokrvná kultúra robí v zlom zmysle divy. Európanovi ako mne sa z toho miestami chce okamžite jednať, na tých černochov chvíľami nemám pekného slova a sú pre mňa negrami, chvíľami by som ich najradšej postavil k stene a odrovnal, iní by tam možno rovno hodili atómovú bombu, ale takýto nie som a tak to nejde. Oni sú niekde v duši možno dobrí, len je to ťažké z nich dostať a často nevedia ako na to, sú dosť nevyspelí a problémy tam pretrvávajú a trpia tým aj nevinní. Je to len ďalší film do problematiky, ktorý sa oplatí vidieť, no nečakajte po ňom divy, je to priemerný film. ()
Galerie (21)
Photo © Industrial Development Corporation of South Africa
Zajímavosti (5)
- První film Miramaxu od dob, kdy zakladatelé Harvey Weinstein a Bob Weinstein společnost opustili. (D3VIL)
- Jedným z producentov filmu je Pjotr Fudakowski žijúci striedavo v Londýne a poľskom Zakopanom. (ujec)
- Athol Fugrad, autor knižní předlohy, je znám především svými divadelními hrami. Knihu „Tsotsi“ začal psát na své cestě po Británii a velmi dlouho ji nemohl dopsat. Nakonec s ní ani nebyl spokojen, a tak ji jen odložil do archivu, kde byla o mnoho let později objevena a zeditována. Autor nakonec souhlasil s její publikací, která se setkala s obrovským úspěchem. (Candice)
Reklama