Reklama

Reklama

Apocalypto

  • USA Apocalypto (více)
Trailer 2

Velkolepý projekt Mela Gibsona vypráví o starobylé říši Mayů a jejím zániku. Původ této kultury, její moudrý život a náhlá destrukce, je dosud opředena mnohými tajemstvími. Jde o vůbec první filmové zpracování této neobjasněné záhady. Hlavní hrdina Jaguáří tlapa se vydává na zběsilý útěk ze zajetí, aby zachránil nejen svůj život, ale i milovanou rodinu... Uznávaný, přesto nebo právě proto aférami obklopený, světoznámý režisér, scenárista, herec a producent v jedné osobě Mel Gibson při natáčení Apocalypta opět riskoval. Pro zvýšení autenticity se po celý film mluví neznámou řečí, původním mayským jazykem Yucatec, podobně jako v Umučení Krista. Na filmu se podíleli špičkoví tvůrci, jako je kameraman Dean Semler, držitel Oscara za film Tanec s vlky/Dances with Wolves (režie Kevin Costner), střihač John Wright a hudební skladatel James Horner (Titanic/Titanic, režie James Cameron). Výpravu filmu měl na starosti Oscarem několikrát oceněný Tom Sanders. Snímek Apocalypto byl již mimo jiné nominován na cenu BAFTA v kategorii nejlepší neanglicky mluvený film. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (1 092)

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Kdo chce psa a Gibsona bít, hůl a dějepisnou příručku si najde. Mě Apocalypto uchvátilo a historické zasazení je pro mě jen kulisa naroubovaná na příběh o dechberoucím útěku z cesty na smrt, krásná story o strachu utopeném ve vodě, z které povstal hrdý Jaguar Paw, aby posbíral kousky svých kořenů. Řeči jsou na nic, je to třeba vidět, kéž si to užijete jako já. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Osobité dílo osobitého tvůrce. Na Melu Gibsonovi se mi líbí to, že navzdory novinářským výrokům o "sadistovi Gibsonovi" si on stále jede podle svého, na všechny kritiky kašle a drží si tvůrčí svobodu. Ani tady se nebrání zobrazování násilí, ale na rozdíl od Umučení Krista je zde v mezích snesitelnosti (asi jako bitevní scény ve Statečném srdci), scéna dvojího obětního vyříznutí srdce je poměrně decentně snímána a její mediální kritika je zcela od věci - pokud vyprávím příběh z doby pozdní Mayské říše, bylo by podivné tuhle zcela běžně praktikovanou činnost opomenout. Když pominu Gibsonovy lehké narážky na manipulaci davu a zobrazení dekadence společnosti - průvodního jevu úpadku velkých říší, hledat zde nějaký myšlenkový přesah je zcela zbytečné a nesmyslné. Celý film je stavěn jako takové starobylé vyprávění lovců někde u ohně, kteří se s typickou mužskou ješitností předhánějí v tom, kde koho zabili, komu utekli či koho zachránili. V tomhle ohledu je film naprosto skvělý a absenci myšlenky fakt neřeším :o) Navíc Gibsonova režie je nápaditá, maskování a ozdoby protagonistů a vizuál scény z mayské metropole je pak triumfem filmového uměleckého designu. Mel opět nezklamal a nadále pro mě zůstává svěžím průvanem v zatuchlé hollywoodské áčkové produkci :o) ()

Reklama

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Bijte mě, tlučte mě, nemějte mě rádi, ale bohužel tohle není to, co bych čekala od dobrého filmu. Hvězdička za kameru, druhá za výtvarné ztvárnění a masky... Z Apocalypta naprosto neskutečně čiší snaha tvůrců o monumentálnost, důležitou výpověď, poselství a kdovíco ještě. Bohužel film se bere moc vážně na to, abych v něm cokoliv mohla brát jako nadsázku (úmyslně úsměvnou úvodní scénu s tapířími orgány nepočítám), jenže v některých okamžicích jsem se musela smát, jak byl děj neskutečně naivní. Naopak slovo "nechutnost" pro mě získalo nový rozměr - už hodně dlouho, jestli vůbec někdy, se mi nestalo, abych při sledování filmu odvracela oči. Snahou tvůrců by mělo být připoutat divákův pohled k plátnu, ne ho syrovým zobrazením všeho možného odpudit (gepard trhající obličej na kusy, krev stříkající z mozku pod čerstvě odštíplou lebeční kostí, bijící srdce vyřízlé zaživa atd. atd.). Všechnu čest maskérům, odvedli výbornou práci, jenže dívat se na ní už zas tak příjemné není, a to vydržím hodně... K dobru snímku musím ještě přiznat, že jsem se, přes značnou stopáž, vlastně ani trochu nenudila. A jednou jsem si dokonce řekla, jak je v té džungli vlastně krásně a jak je to hezky natočené (záběry u vodopádu, když zrovna nikdo nebyl na maděru), jenže většinu času vás nenapadne na něco takového vůbec myslet, protože maso a krev přebije naprosto všechno. ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Hyperakčná indiánka, ktorá ani chvíľu nenudí - ak máte pri sebe popcorn. Hlbší myšlienkový rozmer je iba umelo našróbovaný, čo spolu so samoúčelným násilím film nemilosrdne podkopáva. APOCALYPTO totiž mohlo byť buď výborným rodinným filmom alebo skvelou existenciálnou drámou, zatiaľ čo takto sa brutalitou vyhýba detskému divákovi a tematickou plytkosťou dospelému. Navyše, vizuálna stránka pôsobí kvôli množstvu záberov akoby z digitálnej kamery prekvapivo lacne. Dynamika a strih sú super, no s filtrami sa dalo pohrať viacej, čo by pomohlo výslednej "chuti" filmu. Tej chuti, ktorá robí z UMUČENIA KRISTA audio-vizuálny orgazmus. APOCALYPTO je vzrušujúci zážitok, no po pár dňoch sa zneho stáva zabudnuteľná fraška, ktorá minula svoj cieľ. ()

Cival 

všechny recenze uživatele

Gibson si po pitomoučkém Umučení Krista napravil reputaci. I Apocalypto je sice neuvěřitelně jednoduché, přímočaré a očesané o vedlejší zápletky, ale mezi domorodci to lze akceptovat mnohem spíš než při interpretaci života a (hlavně) smrti Ježíše Krista. Ústřední hrdina je sympatický stejně jako celé pojetí filmu ve stylu instinktivní naháněčky dvou znesvářených stran. Bohužel příběh by šlo doopravdy shrnout do jedné věty (aneb cesta tam a zase zpátky), přičemž mě z něj vytrhávala spousta bezdějových a přesto klišovitých pasáží (zajetí a "deportace"), po mém soudu nevhodně nastrkávaná digitální kamera a celkový pocit, že se vlastně o moc nehraje, protože už po dvaceti minutách filmu tušíte, jak to celé dopadne. Gibson sice neřekne, "že všechna voda nakonec steče dolů a Stázina si vezme Kubu za manžela," ale jeho archetypální vypravěčství to ze sebe vyzařuje samo po celou natahovanou stopáž. ()

Galerie (100)

Zajímavosti (46)

  • Mexický režisér Juan Mora Catlett je přesvědčen, že Mel Gibson v Apocalyptu vykradl řadu scén z jeho snímku Retorno a Aztlán. Film z roku 1991 se stejně jako Gibsonova podívaná odehrává v době úpadku civilizace. (Pumiiix)
  • Útok jaguára je natočen přesně dle reality. Zatímco jiné dravé šelmy útočí na oblast krku, jaguár se zaměřuje na lebku a paralyzování mozku oběti. (Linkyc)
  • Podle internetových pátračů má Mel Gibson cameo v prvním teaseru k filmu. Vidět ho údajně můžeme přesně v 1. minutě a 46. sekundě, těsně přes záběrem na křičící opici. (imro)

Související novinky

TOP hosté 49. MFF Karlovy Vary

TOP hosté 49. MFF Karlovy Vary

25.06.2014

Možná si ještě pamatujete, jaké kontroverze mezi českými novináři loni vzduzovaly politické názory Olivera Stona. Letošní ročník nejznámějšího českého filmového festivalu by mohl být podobně…

Soukromé „topky“ předních uživatelů ČSFD.cz

Soukromé „topky“ předních uživatelů ČSFD.cz

30.12.2010

Jak jde čas, některé filmy přirůstají k našim srdcím a získávají na hodnotě, jiné naopak můžou zapadat prachem, i když nás v době svého uvedení nadchly sebevíce... Zde vám přinášíme přehled…

Gibson už možná nebude režírovat

Gibson už možná nebude režírovat

16.03.2010

Ale až poté, co konečně natočí svůj vysněný projekt. Už jsme o něm psali – půjde o prozatím nepojmenovaný historický velkofilm o Vikinzích, ve kterém by si měl zahrát Leonardo DiCaprio. Zdá se, že to…

Mel Gibson: Mexikáni nebo Vikingové?

Mel Gibson: Mexikáni nebo Vikingové?

17.12.2009

Vypadá to, že obojí. Mel je definitivně zpátky, jako herec (napjatě čekáme na zlehka problémový thriller Edge of Darkness) a brzy opět i jako režisér. V březnu se vrátí do Mexika i s většinou štábu,…

Reklama

Reklama