poster

Apocalypto

  • USA

    Apocalypto

  • Slovensko

    Apocalypto

  • Velká Británie

    Apocalypto

Drama / Dobrodružný / Thriller / Akční / Historický

USA, 2006, 133 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Malarkey
    ***

    Překvapivě jsem se na film těšil, ohodnotil 3* a nejsem zklamaný. Mel Gibson to natočil opravdu dobře a i přesto, že hlavní hrdina vypadá jako Ronaldinho a Májové si (bohužel?) s hlavami nepřátel nekopali, mě film dokázal šokovat jednoznačným pohledem na svět. Začátek je sice vcelku nudný, ale později se film plně rozjede a nezastaví až do samého konce...a tak to má být. Režisér si musel dát opravdu velkou práci natočit něco tak neobvyklého, herce, obecně, byste ve filmu téměř nepotkali a domluvy občas byly na bodě mrazu a i přesto, že mu samotní potomci Májů pomáhali se scénářem se našli zlí jazykové, kteří film odepsali za přehnanost doby a chování Májů celkově jako národu velice vyspělého a inteligentního. Škoda jen toho, že premiéru samotného filmu Mel Gibson z původní přesul na jinou, v den premiéry se mu totiž stala ona osudná aféra, která prakticky změnila jeho život jak v Hollywoodu tak i soukromí. A kdyby jste nevěděli co to Apocalypto znamená: z řeckého překladu Nový Počátek (The New Beginning)(9.2.2007)

  • Radyo
    *****

    Jednoduchý děj? Možná. Ale stejně jednoduše nám z dnešního pohledu připadá kdysi velmi vyvinutá mayská civilizace, natožpak život v indiánské vesnici kdesi v džungli. Jednoduchost děje je snad jediné, co by se dalo Gibsonovi vytknout, jenže podle mě je i ona režisérským záměrem. Kamera? Výtečná práce, možná by někdo mohl namítnout, že zpomalovaček bylo hodně, ale byly podle mě správně rozvrženy i použity a nesloužily jen k samoúčelnému prodloužení minutáže. Hudba? Velmi povedená a vhodně dokreslující atmosféru filmu. Herci? Neokoukané tváře předvádějí přesně to, co se od nich coby představitelů zaniklé kultury očekává, nikdo nepřehrává, nikdo výrazněji nevyčnívá ani nahoru ani dolů. Poselství? Jak již naznačuje citát v úvodu filmu, každá civilizace padne nejprve díky rozkladu uvnitř sebe sama. Rozkladu především morálnímu, jenž kolem sebe pozorujeme dnes a denně, mnohdy i sami na sobě, rozkladu, který se tolik liší od toho mayského, a přeci s ním má mnoho společného. Ano, Apocalypto se dá označit za plytké, přímočaré a samoúčelné, ale jak již píše kdosi jiný "kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde". Podle mě je to skvělý film.(2.6.2009)

  • Skejpr
    ****

    Čekal sem brutiku. Brutika, kterou jsme nakonec dostal ani zdaleka nedosahovala míry, kterou jsem čekal (resp. které jsem se obával). A ve výsledku mne nesmírně bavilo sledovat, jak hodinu a něco běhá skupinka chlápků po pralese, a hrajou hru na Kočku a Myš. Gibson především dobře kopíruje a při záběrech na běžící Maye (jiné záběry ve filmu skoro ani nejsou) cítíte zcela zjevnou inspiraci Posledním Mohykánem, Forrestem Gumpem a ke konci, když se přidá déšť, dokonce i Matrix Revolutions. Celkově Mel Gibson nepředvádí nic světaborného, ale poctivé řemeslo, které kazí několik zpomalených záběrů, které působí vyloženě školácky, ale naopak některé záběry na Maye, běžící lesem, nebo třeba scéna na pláži na konci jsou zcela famózní (o té nemocné holčičce ani nemluvě) Kapitolou sama pro sebe jsou (ne)herci, kteří jsou typově dokonale vybraní a především ústřední grupa, která se pak honí v lese, hraje naprsto skvěle (a Youngblood je z nich nejlepší) Podrtženo, sečteno, Apocalypto je prvním z letošních velmi očekávaných filmů a pro mne osobně dopadlo velmi dobře.(18.1.2007)

  • T2
    *****

    Rozpočet $40miliónovTržby USA $50,866,635Tržby Celosvetovo $120,176,751Tržby za predaj DVD v USA $49,205,584 //počet predaných kusov 2,612,568║ Každým ďalším pozretím toto spočiatku nenápadné dielko len naberá na sile, Mel Gibson po režisérskej stránke dokáže vniesť do filmu také dokumentárne čaro čo vyznie ako nadmerný progres pre dnešnú takmer šablónovú produkciu bez štipky inovátorstva. Jednoznačne jeden z najzaujímavejších filmov roka 2006 a teda rok, čo pre mňa vyznie ako najbohatší na brilantne podané filmy v rôznych žánroch. Mal som šťastie vidieť to 2x v kine a už vtedy som uznanlivo prikyvoval, že Gibson je viac než na čo sa hrá, je to jeden z najvšestrannejších umelcov dnešnej doby. /videl v kine 2x: 95%/(25.3.2007)

  • Lima
    ****

    Osobité dílo osobitého tvůrce. Na Melu Gibsonovi se mi líbí to, že navzdory novinářským výrokům o "sadistovi Gibsonovi" si on stále jede podle svého, na všechny kritiky kašle a drží si tvůrčí svobodu. Ani tady se nebrání zobrazování násilí, ale na rozdíl od Umučení Krista je zde v mezích snesitelnosti (asi jako bitevní scény ve Statečném srdci), scéna dvojího obětního vyříznutí srdce je poměrně decentně snímána a její mediální kritika je zcela od věci - pokud vyprávím příběh z doby pozdní Mayské říše, bylo by podivné tuhle zcela běžně praktikovanou činnost opomenout. Když pominu Gibsonovy lehké narážky na manipulaci davu a zobrazení dekadence společnosti - průvodního jevu úpadku velkých říší, hledat zde nějaký myšlenkový přesah je zcela zbytečné a nesmyslné. Celý film je stavěn jako takové starobylé vyprávění lovců někde u ohně, kteří se s typickou mužskou ješitností předhánějí v tom, kde koho zabili, komu utekli či koho zachránili. V tomhle ohledu je film naprosto skvělý a absenci myšlenky fakt neřeším :o) Navíc Gibsonova režie je nápaditá, maskování a ozdoby protagonistů a vizuál scény z mayské metropole je pak triumfem filmového uměleckého designu. Mel opět nezklamal a nadále pro mě zůstává svěžím průvanem v zatuchlé hollywoodské áčkové produkci :o)(5.2.2007)

  • - 40-milionový rozpočet zaplatil z vlastní kapsy herec a režisér Mel Gibson, takže si film mohl natočit bez jakýchkoli omezení, s neznámými herci nebo úplnými začátečníky a v původním jazyce Mayů. (imro)

  • - Zdá se, že divákům kontroverze kolem Mela Gibsona nijak nevadí. V USA se totiž Apocalypto s víkendovými tržbami přes 15 milionů dolarů vyhouplo do čela žebříčku, v mnoha jiných zemích se pak jednalo o historicky nejlepší start neanglicky mluveného filmu. (Pumiiix)

  • - Film se natáčel v té době zbrusu novou digitální kamerou Genesis, která byla již použita při práci na snímku Superman se vrací (2006), kde ale trpěla ještě řadou nedostatků. Tvůrci Apocalypta si ji však nemohli vynachválit. (Specs)