poster

Apocalypto

  • USA

    Apocalypto

  • Slovensko

    Apocalypto

  • Velká Británie

    Apocalypto

Drama / Dobrodružný / Thriller / Akční / Historický

USA, 2006, 133 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Isherwood
    ****

    Mel Gibson definitivně opustil mainstream a po odvážném našlápnutí svým náboženským opusem si sebejistě kráčí vlastní cestou filmových cest, nerespektujíce kritiku, diváka ani dolarové výdaje/příjmy. Jenže zatímco posledních pár hodin Ježíše Krista se umělo dotknout (byť jakýmkoliv způsobem) každého diváka bez rozdílu jakéhokoliv náboženského či společenského cítění, se sklonkem mayské civilizace je to trochu těžší. Prostinký příběh o cestě do pekla a zpět je postaven na pouhopouhém divákově vjemu audiovizuálních orgií, bez hlubší zpětné citové vazby. Pro to, aby šlo naplno vnímat hodinové (!) sprintování pralesem, musel by se Gibson v počáteční expozici více věnovat vztahům mezi postavami a ne jenom bezmyšlenkovitě vtipkovat o nepotenci jednoho z hrdinů. Taktéž forma s přibývajícími minutami ztratí dech. Sázka na digitální kameru nevyšla (na klasickém materiálu by se celek vyjímal mnohem lépe a filmověji) a Hornerova hudba je ke konci lehce monotónní. Přesto se nedá hovořit o nudě ani v nejmenším a jenom s povděkem kvitovat Gibsonovu snahu o to, aby se v Hollywoodu vyprávělo i trochu jinak.(6.3.2007)

  • Bebacek
    **

    Krom toho, že strejda Mel by si měl sbalit svoje fidlátka a jít se svými pošahanými vizemi otravovat někoho jiného (třeba emzáky na Mars), přináší jeho Apocalypto několik dalších poselství - mayové stavěli vysoké chrámy proto, aby si seshora dolů mohli kutálet useknuté hlavy a považovat to za vrcholnou zábavu (asi jako u nás vesnický fotbal za nedělního dopoledne), zraněný člověk je rychlejší než jaguár, do modré se neodívají jenom šmoulové a hlavně - piercing a tetování už je dávno pasé, milé děti...(5.10.2007)

  • Renton
    ***

    Scénář: Mel Gibson, Farhad Safinia .. Něčeho „většího“ prostá dějová linka, kde se o Mayské kultuře a pohnutkách, které vedly k jejímu zániku dovíme asi tolik co o objevení Jihoamerického kontinentu Evropany. Tj. nic. Pokud nemá divák nějaké povědomí o historii tohoto světadílu, ani si nemá moc co domyslet. Takhle zbývá jen skromný příběh obyvatel jedné vesnice, která je vymícena a obyvatelé jsou určeni k rituálnímu obětování. Díky vesmírnému úkazu jsou však obětování zproštěni a když se hlavnímu hrdinovy následně podaří utéct (a mohla to být i uvěřitelná honička - sice plná náhod - zvláště kdyby si Mel vynechal to první zranění šípem, protože po něm by už určitě neběžel jak Emil Zátopek, grr) a vše míří k očekávanému happyendu. Vizuálně a formálně zajímavá (ale ty více než dvě hodiny stopáže jsou i tak moc) jinak velice strohá sonda do dějin zapomenuté kultury, která i po tomto filmu zůstane dále zapomenuta.(28.1.2007)

  • Matty
    ***

    Banda polonahých, pomalovaných lidí s nepřehlédnutelnými kusy dřeva zaraženými v nosech či ústech pobíhá po jihoamerickém pralese. To má být jako co? Jako film? No, zásluhou nesmyslného použití digitální kamery Apocalypto spíš připomíná dražší rekonstrukci BBC, ze které někdo zapomněl vystřihnout ty nejdrastičtější záběry. Jenže rekonstrukci čeho? Dějiny mayské civilizace jistě nejsou tak fádní a nesestávají z dlouhatánské šňůry všelijak brutálních způsobů zabití (prosil bych rychlou dekapitaci). Proč, proč si Mel Gibson vybral (pravděpodobně fiktivní) příběh o cestě tam a zase zpátky? Má to být příběh rodinný, milostný, pouze akční? Jaké nese poselství, co se nám snaží sdělit? Možná nic, možná vůbec nic a jenom provokuje. Možná má jít o ekologickou agitku, o apel na všechny civilizaci poskvrněné jedince: „vraťme se do lesů, splyňme s přírodou!“. Proč by jinak ti „hodní“ žili uprostřed pralesa, v naprosté harmonii, a ti „zlí“ stavěli mohutné kamenné potvory, snad předchůdce pozdějších mrakodrapů? Jakoukoliv myšlenku či snahu o ní bohužel/bohudík přebíjí syrová, nekompromisní akce, jediná to náplň druhé hodiny filmu. Líbila se mi, nepopírám. Líbila se mi natolik, aby zazdila rozhořčení nad kompletní uměleckou impotencí? Snad v některých momentech. 70% Zajímavé komentáře: Lima, RAiken, Madison, mm13, Diamant, curunir, Martinius, Trinculo, Alojs(12.8.2008)

  • Shit
    ****

    Apocalypto pro mě určitě neni zklamáním, protože po všch těch kritikách sem trochu poupravil svoje původně hodně nadšený očekávání. Nicméně je pravda, že nedostaků to má celkem dost. Hned ze začátku mě trošku zaskočila, taková divná kamera, ani to nedokážu popsat, ale přišla mi skoro až trošku dokumentární, Gibson tim chtěl asi navodit větší realističnost stejně jako to udělal s mayským jazykem, ale ta kamere mi vůbec nesedla, naštěstí se to během filmu vylepší a na konci to už působí jen jako film, což se mi líbilo víc, ale s tou počáteční snahou se to moc neslučovalo. Ovšem výběr herců je téměr dokonalej, všichni do jednoho jsou neznámý a přitom všichni naprosto realistický a skvěle hrající. Co se týká příběhu, tak samozřejmě byla na něm opět dost patrná snaha o realističnost, ale stejně jako se poupravila kamera, tak se příběh nakonec víc stáčel k filmu než dokumentu, přece jen utíkání s proboduntým bokem skrz na skrz sem naposled viděl u Ramba. Nicméně byl jinak celkem zábavnej, až na pár scén, který byly zbytečně protahovaná a pár drsných scén potěšilo, i když jich mohlo být mnohem víc, protože Mayové byli podle mě mnohem krutější než jak jsou tady ukazovaný. Když tenhle film vemu celkově tak to určitě žádný veledílo neni, ale zároveň to neni ani špatnej film a dávat mu špatný hodnocení jen proto, že byl kolem něj děsnej mediální humbuk by mi zrovna u tohohle filmu nepřišlo moc fér.(27.1.2007)

  • - Pyramidy měřily okolo padesáti metrů. Symbolizovaly hory, rozlehlá prostranství ve městech pak představovala moře. Na vrcholcích "hor" se tedy cosi odehrávalo a lidé v "moři" mohli průběh rituálu sledovat jenom z dálky. Viděli pouze krále v bíle zářícím oblečení. Když obětoval zajatce, shazoval jeho tělo dolů. Pokud prováděl oběť sám na sobě, muselo být vidět, že si král pustil žilou a krev zbarvila roucho. Rituál nedoprovázely žádné veřejné projevy. Při obětech komunikoval král pouze s bohem a nikoliv s poddanými na úpatí pyramidy. To je doloženo kresbami na kamenných deskách - stélách.
    Mayové totiž po každém významném období vztyčovali stélu s datem a popisem událostí. Obětování samozřejmě mělo i propagandistický význam, sloužilo k upevňování královy moci. Ovšem lidské oběti v takovém měřítku posilovaly prestiž vládce až v poklasickém období, tedy o 500 let později, než ukazuje film. (Wences)

  • - Podle internetových pátračů má Mel Gibson cameo v prvním teaseru k filmu. Vidět ho údajně můžeme přesně v 1. minutě a 46. sekundě, těsně přes záběrem na křičící opici. (imro)

  • - Čelenky tvořily součást oděvů mayských králů. Pro každou příležitost nosili jinou. Dochované exempláře jsou k vidění v Archeologickém muzeu v Mexico City. (Wences)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace