poster

Apocalypto

  • USA

    Apocalypto

  • Slovensko

    Apocalypto

  • Velká Británie

    Apocalypto

Drama / Dobrodružný / Thriller / Akční / Historický

USA, 2006, 133 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Lima
    ****

    Osobité dílo osobitého tvůrce. Na Melu Gibsonovi se mi líbí to, že navzdory novinářským výrokům o "sadistovi Gibsonovi" si on stále jede podle svého, na všechny kritiky kašle a drží si tvůrčí svobodu. Ani tady se nebrání zobrazování násilí, ale na rozdíl od Umučení Krista je zde v mezích snesitelnosti (asi jako bitevní scény ve Statečném srdci), scéna dvojího obětního vyříznutí srdce je poměrně decentně snímána a její mediální kritika je zcela od věci - pokud vyprávím příběh z doby pozdní Mayské říše, bylo by podivné tuhle zcela běžně praktikovanou činnost opomenout. Když pominu Gibsonovy lehké narážky na manipulaci davu a zobrazení dekadence společnosti - průvodního jevu úpadku velkých říší, hledat zde nějaký myšlenkový přesah je zcela zbytečné a nesmyslné. Celý film je stavěn jako takové starobylé vyprávění lovců někde u ohně, kteří se s typickou mužskou ješitností předhánějí v tom, kde koho zabili, komu utekli či koho zachránili. V tomhle ohledu je film naprosto skvělý a absenci myšlenky fakt neřeším :o) Navíc Gibsonova režie je nápaditá, maskování a ozdoby protagonistů a vizuál scény z mayské metropole je pak triumfem filmového uměleckého designu. Mel opět nezklamal a nadále pro mě zůstává svěžím průvanem v zatuchlé hollywoodské áčkové produkci :o)(5.2.2007)

  • StarsFan
    ***

    Nějakou hlubší myšlenku či děj tenhle film bohužel nemá. Dokonce i v textu distributora už je řečeno vše, protože zbytek víc jak dvouhodinového dobrodružství toří úplně bezvýznamné vedlejší linie. To ale neznamená, že byste se nudili, Gibson je pořád hodně dobrý v zobrazování nejrůznějších podob násilí: vyřezávání srdcí, sekání hlav, podřezávání krků, oštěpy zabodávající se do těl zajatců; prostě spousta krve, krve a ještě jednou krve, kterou máme přece na Melových filmech tak rádi. Na začátku taky Gibson moc hezky ukazuje kontrast mezi malou vesnicí, která žije v souladu s přírodou a jejíž obyvatelé znají ještě slovo smích, a obrovským komplexem, kde lidi umírají na malárie, dřou na nesmyslných stavbách a oslavují obětování zajatců. Druhá polovina je pak sice o něco akčnější, ale o to šílenější (myšleno hlavně ve špatném, ale i dobrém slova smyslu), protože se stejným úspěchem by si v pralese proti přesile neporadil snad ani James Bond. Apocalypto není špatný film, jenom by člověk od muže, jakým je Mel Gibson, čekal něco víc, proto těch 70% tentokrát zaokrouhluju dolu.(3.2.2007)

  • TeeAge
    ****

    Určite sme mohli byť všetci spokojnejší, keby bol Gibson pridal trocha viac Mayovskej histórie a pôvabu, no on si zvolil znova svoju jedinečnú, krvavejšiu cestu. Film sa stáva výnimočným vďaka pôvodnému mayskému jazyku (vo filme nepadne slovo v žiadnom inom jazyku) a neskutočne autentickým hercom. Čarovný výber na castingoch, absout noncommers prístup režiséra ho robí nenapodobyteľným zo všetkých Hollywoodskych produkcii vôbec. Rudy Youngblood nesmierne zaujal. Dúfam, že ho ešte niekde uvidíme...(29.11.2009)

  • Cervenak
    ****

    Mel možno praktizuje "drink and drive" a nadáva na Židov, ale to nič nemení na fakte, že je výborný režisér. Akonáhle si človek zvykne na digitálnu kameru, ktorá k "dobrodružnej epike" proste nepasuje, už si uvedomuje len to, ako je to famózne natočené. Príbeh je archetypálne dokonalý - je to dobrodružstvo jedného obyčajného domorodca z džungle, pre ktorého je najväčšou zábavou požieranie tapírích vajec a jediným zmyslom života nakŕmiť ženu a deti, a tohto Gibson prevláči neuveriteľnými zážitkami. My možno čakáme niečo viac, ale ten divoch z mexickej džungle spred 500 rokov nemohol zažiť nič úžasnejšie. Tlieskam práve za to, čo ostatní vytýkajú - že Gibson neriešil pád Mayov, ale že sa o túto tému len krátko, ale výdatne obtrel hlavným príbehom. Strhujúcejšie, šťavnatejšie a vzrušujúcejšie ako vypáchnuté Statočné srdce. A totálne, nátlakovo a sympaticky nehollywoodske.(13.3.2007)

  • Cival
    ***

    Gibson si po pitomoučkém Umučení Krista napravil reputaci. I Apocalypto je sice neuvěřitelně jednoduché, přímočaré a očesané o vedlejší zápletky, ale mezi domorodci to lze akceptovat mnohem spíš než při interpretaci života a (hlavně) smrti Ježíše Krista. Ústřední hrdina je sympatický stejně jako celé pojetí filmu ve stylu instinktivní naháněčky dvou znesvářených stran. Bohužel příběh by šlo doopravdy shrnout do jedné věty (aneb cesta tam a zase zpátky), přičemž mě z něj vytrhávala spousta bezdějových a přesto klišovitých pasáží (zajetí a "deportace"), po mém soudu nevhodně nastrkávaná digitální kamera a celkový pocit, že se vlastně o moc nehraje, protože už po dvaceti minutách filmu tušíte, jak to celé dopadne. Gibson sice neřekne, "že všechna voda nakonec steče dolů a Stázina si vezme Kubu za manžela," ale jeho archetypální vypravěčství to ze sebe vyzařuje samo po celou natahovanou stopáž.(8.12.2006)

  • - Největším problémem před natáčením bylo sehnat osobu, která by ztvárnila panovníka mayského města. Tato postava nebyla obsazena ještě den před první klapkou. Melu Gibsonovi se totiž žádný z komparzistů na tuto roli nezdál, a tak scénárista Farhad Safinia nakonec v zoufalství vyrazil hledat adepta na vladaře mezi přístavní dělníky. Mezi nimi ho nakonec skutečně našel. (Specs)

  • - Film se natáčel v té době zbrusu novou digitální kamerou Genesis, která byla již použita při práci na snímku Superman se vrací (2006), kde ale trpěla ještě řadou nedostatků. Tvůrci Apocalypta si ji však nemohli vynachválit. (Specs)

  • - Hromady hnijících těl bez hlavy, které se ve filmu objevují, jsou nesmysl, protože archeologové nenašli z tohoto období žádné hromady kosterních pozůstatků. V 10. století, kterému odpovídá průběh obětního obřadu ve filmu, se navíc praktikoval rituální kanibalismus. Oběti pojídali zejména Aztékové. Žili v oblasti, kde se nevyskytovala velká zvířata, jenom králíci, vodní ptactvo a ryby. Rolníci chovali pouze psy a krocany. V oblasti mexického údolí, kde přebývalo velké množství lidí, panoval takový nedostatek masa, že ho směla konzumovat pouze šlechta. Právě proto ostatní lidé pojídali těla obětí. Nalezené kosterní pozůstatky přesto naznačují, že většina populace trpěla dlouhodobou podvýživou kvůli nedostatku živočišných bílkovin. Rovněž je velmi obtížné představit si, že by někdo dobrovolně zakládal taková obří ohniska infekčních nemocí. (Wences)