Reklama

Reklama

Pí a jeho život

  • USA Life of Pi (více)
Trailer 1
Dobrodružný / Drama
USA / Tchaj-wan / Velká Británie / Kanada, 2012, 122 min

Chlapec, tygr a oceán. Strhující dobrodružství nečekaných trosečníků v dojemném příběhu o lidské víře a naději... Působivý vizuální snímek Pí a jeho život byl natočen podle stejnojmenného románu kanadského spisovatele Yanna Martela. Kniha poprvé vyšla v roce 2001 a následujícího roku byla oceněna prestižní britskou literární Man Brookerovu cenou. Děj zachycuje životní vyprávění hlavního hrdiny s jednoduchou přezdívkou Pí, jemuž se podařilo přežít námořní katastrofu na palubě záchranného člunu ve společnosti bengálského tygra. Filmového zpracování se ujal slavný režisér Ang Lee (Ledová bouře, Tygr a drak, Zkrocená hora), jemuž se podařilo jednoduchý příběh převést ve velkolepou vizuální vizi o lidské víře. Za ztvárnění výpravného spirituálního dobrodružství byl Ang Lee nakonec odměněn Oscarem v kategorii za nejlepší režii. Snímek dále získal ocenění za nejlepší kameru (Claudio Miranda), vizuální efekty a filmovou hudbu. (Česká televize)

(více)

Videa (19)

Trailer 1

Recenze (1 103)

Tosim 

všechny recenze uživatele

I když se podle snímku o Bohu mluví jen v těch lepších historkách, pořád to ještě tak úplně neřeší víru v něj, anebo pocit, který se v podstatě rovná důkazu, že extistuje. Škoda těch dialogových pasáží, respektive upovídaného úvodního exkurzu, nevím, stále mám dojem, že film vznikl jen kvůli té mokré části. Knihu jsem nečetl. Obrazově samozřejmě brilantní (i když titulková část v ZOO dost zaváněla kýčem). ()

Tetsuo 

všechny recenze uživatele

Možná jsem naivní, nebo ten film shledávám poněkud sofistikovanější než je. Ale - SPOILER - je to v zásadě o tom, že náboženství je sebeklam, který lidé používají k tomu, aby jim život připadal snesitelnější? Pokud ano, tak 95 % filmu/knihy se sice může leckomu líbit, ale na konci se jim autoři vysmějí "haha, podlehli jste new age kýči". Možná je tohle nejhlubším poselství, možná se nám tu nabízejí dvě varianty "fantazijní-idealistická" vs. "realistická-nepříjemná" (a na vás je, abyste si vybrali podle svého založení), nebo jde o čistou pseudo-spriritualitu a la Paolo Coelho. Z filmařského hlediska je film skvost - potopení lodi, které trvá asi 10 minut a je natočeno v několika málo záběrech, dalece předčí hodinové potápění Titaniku. Tygra a orangutanku hrál nejspíš Andy Serkis. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Po dlouhé době jsem v nějakém filmu horko těžko hledal záblesk přidané hodnoty, vysvobození z ubíjející myšlenkové fádnosti. Neboť ono vážně nestačí, že je to barevné a 3D. Ani kniha nepředstavuje intelektuální veledílo, ale alespoň ponechává mnohem větší prostor naší představivosti a nabídku alternativního výkladu okamžitě nezazdívá debilním shrnutím, které zvířátko zastupovalo koho. Oproti filmu s jediným vypravěčem je také výrazněji strukturována jako zamyšlení nad spolehlivostí vypravěčství, nad nekonečnou modifikovatelností „našich“ příběhů (3,14…). Jsme v ní vedeni k větší obezřetnosti při posuzování, nedozvídáme-li se od daného člověka pouze informace, které zapadají do jeho verze příběhu. Úvodní část, kdy si Pí připravuje půdu pro to, o čem bude vyprávět posléze, tak dává mnohem větší smysl než ve filmu, kde je využita v zásadě jenom k prezentaci mnohosti cest k vyššímu poznání (včetně obyčejné pozemské lásky, která v knize chybí a která filmu dodává nadbytečný melodramatický aspekt). Zatímco v knize je vypravěčů několik a každý z nich může sledovat svůj cíl, např. „uvěříte v Boha“, film nás tím, že ponechává hlavní slovo Piscinovi, vede k „pobožnému“ čtení, které je ještě podpořeno jednoznačným, magicko-realistickým vizuálem. Během čtení knihy, která nešetří popisy bestialit, jež člověk v zájmu přežití páchá na zvířatech, se mi hlavou tolik barviček rozhodně nepřelévalo. Zdaleka nejvíce sugestivním okamžikem filmu je příznačně ten vizuálně nejčistší, kdy Pí pouze slovy převypravuje druhou verzi a je na nás, jak barvitě si ji představíme. Jiné scény jsou sice svým provedením – dlouhé záběry, rozhoupaná kamera, která se drží v těsné blízkosti protagonisty – dechberoucí (potopení lodi, první konfrontace s Richardem), ale působí nárazově, nedoznívají. Film tak nakonec nabízí hlavně viscerální, nikoli intelektuální nebo emocionální obohacení, což je dost málo a nijak tomu nepomáhá český dabing, bolestně vysoká cena za třetí rozměr. 65% ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Barvičky, zvířátka a bohové v milém filmovém dobrodružství s pointou, kterou lze vnímat jakou milou i nemilou. V závislosti na divákově nátuře. Knižní předloha byla, tipuji, ostřejší, Ang Lee nejspíš značně obrousil hrany, ale nevadí. Filmařsky špička, od naivní náboženské vyprávěnky to zachraňuje závěr. Palec nahoru. ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Nesplněná očekávání... Náboženský úvod působil jak z nějakého nepovedeného agitačního videa, až jsem si říkala, že jestli v podobném duchu bude i zbytek filmu, dvě hodiny ho určitě nevydržím sledovat. Naštěstí byl začátek brzy za námi a nastoupila odyssea s tygrem na moři, která byla místy velmi napínavá, vizuálně bezesporu neskutečně zajímavá a líbivá a jako taková by jistě mohla fungovat i sama o sobě. A fungovala by mnohem lépe, než zabalená do rádoby duchovním přemítání a hledání boha. V tomhle balení nevím, co tím chtěl autor vlastně říct. Závěrečné "A bylo to opravdu tak?" také celkovému dojmu nepřidalo a jako celek to na mě celé působilo dojmem krásného vizuálního díla, které vzniklo opravdu jen a pouze pro to, aby bylo krásné (a ve 3D asi ještě krásnější). ()

Galerie (72)

Zajímavosti (29)

  • Během filmu se několikrát změní poměr stran obrazu, což chtěl režisér Ang Lee vyzkoušet už od filmové školy. (Brousitch)
  • Člun, ve kterém se plaví Pí (Suraj Sharma), nese název Tsimtsum. Tsimtsum, také Tzimtzum, česky Cimcum, je kabalistický pojem značící "kontrakci následující po předchozí expansi". Pojem tsimtsum v 16. století zformuloval rabín Isaac Luria pro vysvětlení paradoxu, jak mohl vzniknout svět navíc s přítomným zlem, když je Bůh nekonečný, všudypřítomný, spravedlivý a milující. Luria předpokládal, že Bůh se stáhl a vyklidil oblast v sobě s cílem vytvořit svět. Prostřednictvím tohoto aktu "smrštění", "stažení", nebo "kontrakce" (doslovný význam tsimstum hebrejského slova), Bůh přivedl do bytí vakuum, ve kterém vytvořil něco jiného než sebe. Bůh sestoupil hlouběji do svého vlastního bytí a omezil sebe sama, aby umožnil existenci světa a lidí – to je "Tzimtzum Aleph", čili první omezení. Kabala má také pojem "Tzimtzum Bet" (druhé omezení), které se vysvětluje jako dobrovolné a uvědomělé sebeomezení člověka pro přiblížení se božskému řádu, neboli regulace vlastního chování v pomyšlení na existenci Boha jako konečného spravedlivého soudce. (Aelita)
  • Celý snímek byl filmován na Tchaj-wanu. Jediným dalším hollywoodským filmem, který se zde do té doby také natáčel, byl titul Strážní loď Sand Pebbles (1966). (Beagle)

Reklama

Reklama