Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Televízny film na motívy románu nemeckého spisovateľa Ludwiga Ganghofera o honbe na čarodejnice v stredoveku. --- Televízny film na motívy románu nemeckého spisovateľa rozvíja príbeh z obdobia honby na čarodejnice v stredoveku. Rok 1618 - kdesi medzi Salzburgom a Regensburgom. Do náboženských bojov o čistotu viery a vyháňania diabla z ľudských duší vstúpi objav. Keď pri ťažbe v soľnej bani po prvýkrát použijú metódu odstrelu pušným prachom, objaví sa v soli ľudská podoba. Pre fanatikov to znamená aj to, že všetko nové plodí nečisté sily. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (15)

radektejkal 

všechny recenze uživatele

V deseti jedenácti jsme chodili na filmy typu Mandrin a Scaramouche; občas (tedy dost zřídka) dostane člověk chuť podívat se něco podbného (nemusí to být až tak francouzského) i po šedesátce. A taky se mi to líbilo. Ale ne zas tak, abych přitom nad něčím neuvažoval (jeden z možných smyslů filmu jako takového): Tedy, označení "čarodějnice" se se v hovorové řeči téměř nepoužívá, je vyhrzeno určité historické době a tu nepřekračuje. Slovo "bosorka" už je frekventovanější i v běžném úzu. Další (románská) označení "bruja" nebo "strega" se běžně používají v současné literatuře i v hovorové mluvě. U pojmu "witch" není třeba ztrácet slov. Možným důvodem je zakořeněnost těchto pojmů v uvedených jazycích spolu s intenzitou jejich používání ve středověku. Jiným důvodem může ale také být délka slova a jeho snadná vyslovitelnost. Kdo by se namáhal říkat někomu (některé) "čarodějnice", když máme patřičnější slova na dvě slabiky. Tak jako "bruja" nebo "strega" ve španělštině a italštině; o saském ekvivalentu nemluvě. - Dalším zajímavým pojmem je "nečistá síla", ale o tom zas někd jindy. ()

javlapippi 

všechny recenze uživatele

"Bože, daj aby krv tiekla!" Sedemnáste storočie nebola bohvieaká doba k životu. Bežný plebs buďto pracoval alebo bol v kostole a jedna z mála možností k obveseleniu boli katolícko-luteránske spory alebo verejná poprava, najlepšie bosorky prostredníctvom ohňa. Hlavný hrdina je na svoju dobu trošku precitlivelý, pri prvej náhodnej diváckej účasti na upaľovaní pokazí všetkým zábavu a ešte si vybuduje traumu so silnou potrebou chrániť nevinné devy povalením na zem a zaľahnutím. Z nedostatku iných pracovných príležitostí sa zamestná v soľnej bani, kde sa pokúša o vedecko-technickú revolúciu, no objavom nasolenej múmie uvrhne okolie do stredovekého tmárstva, povier a inkvizičných radovánok. Ešteže je tu pokroková inteligencia, prekvapivo v podobe mníchov v kláštore. Prvá časť rozbiehacia, druhá akčnejšia. Solídna výprava, herci nemecko,-slovensko-českí slušní a predabovaní (otec a syn Romančíkovci sa vďaka dabingu stali bratmi), dobrý príbeh, ale v porovnaní s predsa len o niečo lepšou Vojnou volov je to o jeden výsluchový stupeň slabšie. "Klameš, chceš ľuďom vziať vieru v diabla!" ()

Reklama

Morholt 

všechny recenze uživatele

Do určité míry je Muž v soli postavený na půdorysu Kladiva na čarodějnice, což je nejvýraznější v podobě oponenta procesů z řad církve. Nicméně tu chybí tíživá společenská atmosféra, která pronásledování umožnila, věrohodnější příběh a lépe napsané postavy. Samotné pronásledování či vyslýchání na mě pak mělo minimální dopad. Samotný nápad s mužem v soli mi zase nepřišel úplně špatný, ale z mého pohledu se ho nepodařilo využít. Celkem zklamání. 35% ()

argenson 

všechny recenze uživatele

Máme rok 1618, čemuž oficiální text distributora říká středověk (pro upřesnění, za konec středověku se podle nejzazšího termínu počítá objevení Ameriky). Na druhou stranu, hudba tu zní ve stylu Vivaldiho, což je taky mimo mísu. V týhle době ovšem žít zjevně nebyla žádná bžunda. Otázka víry byla na hranici života a smrti, obě víry (katolíci versus protestanti) pak spojuje společný boj proti Ďáblovi, což z pohledu 21. století působí hodně kuriózně (téma, jestli se mumie zakonzervovaná v soli smí pohřbít křesťanským způsobem). Ale jestliže tu funguje nekompromisní řád a disciplína, pak mi trochu nesedí hlavní hrdina David (Michael Roll), kterej dějem proplouvá tak nějak v pohodě, bez peněz, zázemí a náležité úcty k autoritám. Nemluvě o tom, že by to mohl bejt pro ženy celkem šukézní týpek, kdyby neměl kontinuálně sádelnatě mastnou hlavu (smysl to má, když je zpocenej v solným dole, ale nikoli celý tři hodiny). Jinak ale věrohodné, přesvědčivé a místy hodně naturalistické. Suma sumárum, velmi dobrej televizní kousek, neprávem málo známej. ()

PTuranyi 

všechny recenze uživatele

Dobrý televízny film zobrazujúci príbeh ľudí v mestečku spojenom s ťažbou soli. Dej sa odohráva v období protireformácie a začiatku osvietenstva. Upaľovanie čarodejníc a prenasledovanie evanjelikov je bežnou kulisou. Hlavný hrdina Dávid spolu s dekan Söllnom a baníkom Köppelom sú jednými z mála na strane rozumu. Titulný "muž v soli" sa tu objaví iba na krátko a v podstate podružnú úlohu katalyzátora niektorých udalostí. Herci svoje postavy hrajú dobre a poteší v rámci produkcie celkom pekné československé obsadenie. Produkcia pracuje so všetkými svojimi inštrumentami dobre, takže vie navodiť potrebnú náladu. Nijako však neexperimentuje ani príliš netlačí na dramatizáciu. Dĺžka filmu poskytuje dostatok priestoru na rozvinutie niekoľkých ďalších zápletiek, takže stále sa niečo deje a film nie je nudný. K hutnosti Kladiva na čarodejnice či Poslednej bosorke mu ešte niečo chýba. 65% ()

Galerie (11)

Zajímavosti (1)

  • Filmovalo se na hradě Pernštejn, Zvíkov a zámku Červený kámen, zámku Český Krumlov a v Dolanech. (M.B)

Reklama

Reklama