Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V tomto působivém filmu se idealistický profesor (Robert Redford) pokouší přesvědčit svého studenta (Andrew Garfield), aby v životě udělal něco důležitého, zatímco charismatický senátor (Tom Cruise) ve Washingtonu vysvětluje pochybující televizní reportérce (Meryl Streepová) novou válečnou strategii na Středním východě. Ve stejnou dobu se na druhém konci světa v Afghánistánu dva profesorovi bývalí studenti (Derek Luke a Michael Peña) ocitají za nepřátelskou linií a bojují tu nejen za svobodu, ale hlavně o své holé životy. Napětí roste a tito tři Američané si začnou navzájem měnit své životy zcela nepředstavitelným způsobem. (Cinemax)

(více)

Videa (4)

Trailer 1

Recenze (279)

Morholt 

všechny recenze uživatele

Tři linie, které se navzájem dotýkají, ale k vyloženému prolnutí tu nedojde. Já jsem tenhle film vnímal jako společenskou kritiku a kritiku politickou. Bohužel z mého pohledu se povedla jen ta kritika společenská v podání Roberta Redforda a Andrewa Garfielda. Kritika politická v podání Cruise a Meryl Streep promrhala svůj potenciál. Čekal jsem agresivní novinářsko-politickou přestřelku, ale dostalo se mi vlažného rozhovoru, který sice měl svoje záblesky, ale celkově mě zklamal. Třetí linie, která první dvě jaksi zastřešovala a zachycovala příběh dvou vojáků, měla asi zahrát na citovou strunu, ale u mě se to nepovedlo. Škoda. Redford měl výtečný nápad, ale ta realizace pokulhává. 60% ()

Nathalie 

všechny recenze uživatele

50%....Jak lví silou mobilizovat ovčí stádo... Technicky zručná a velmi svižná manipulace, která používá figurek na šachovnici k tomu, aby je dovedla do závěrečného rozestavění páně Redfordova světonázoru. Má jen jeden malý zádrhel. Je hloupá. Redford nabízí prefabrikované pravdy, vykrádá antické moudrosti a velmi neuměle se stylizuje do role sokratovského filozofa, který v dialogu nalézá poznání a osvicuje pravdu. K mudrci má daleko jako Hugo Chávez do Bushovy administrativy, svým omezeným černobílým pohledem a informačním deficitem připomíná Cruisova bezradného republikánského senátora, který stejně jako on naivně věří v jednoduchá řešení složitých problémů. Dalším problémem je patetičnost, která evokuje Baye, s tím rozdílem, že se bere smrtelně vážně, machiavellistický výběr faktů, který se hodí do do ideologického krámu, a všeobjímající povrchnost.... Přesto patří mezi filmy, u nichž se díky dynamickým prostřihům ani chvíli nenudíte a herci s výjimkou upachtěného Redforda(kde jsou ty časy, kdy mámil celuloid svou oduševnělou mužností...) vyplňují své formičky do okraje. Jenže co naplat, co se sebelepší formičkou, když je těsto řídké a nekvalitní. Zas jedna angažovaná hollywoodská hvězda se snaží prodat svůj názor širokému publiku za pomocí stejně zvrácených postupů, jimž se vysmívá u jiných, a totálně bezzubé nevyargumentované kritiky americké role na domácím i zaoceánském hřišti. Její flagelanství může vzbudit sympatie v lidech, jimž je jediná světová supervelmoc trnem v oku, ale myslící demokratický lichokopytník i republikánský chobotnatec (osel a slon jsou symboly oněch stran) se tomu svorně vysmějí. Nekritizuji Redfordův názor, ale způsob, jakým ho podává. Zažila jsem mnoho českých, evropských i amerických politologů, ale nikdo z nich nezapomněl, že se pohybují na poli politické vědy, nikoli agitace. Soudě dle ohlasů je to podívaná určená spíše pro kontinentální Evropany nazlobené na strýčka Sama, jehož mylně chápou jako rovnici Bushovský neokonzervatismus= USA, kteří to zbaští i s navijákem. V pořádku, je ji přáno, ale mně to vážně nestačí. V renomovaných britských i amerických periodikách film odstřelili svorně liberálové i konzervativci, právě pro onu mělkost a plytkost (27% kladných recenzí na RottenTomatoes), více informací dostanu i v několikaminutové relaci BBC nebo CNN. Pan Redford by si měl přečíst Zakariu, Huntingtona, Dahla, Kissingera a jejich akademické souputníky, ubrat agitace a přidat na kritickém myšlení. Takhle totiž nepřinesl do veřejné debaty jediný hlubší argument, neposunul ji ani o půlkrok. A to je škoda. I politický film lze totiž dělat s názorem, neklouzat po povrchu a nezanedbávat důkazní břemeno -viz Clooneyho brilantní Good Night and Good Luck nebo ze starších Všichni prezidentovi muži............. P.S. Ona fráze je samozřejmě Lions led by donkeys, alespoń dle historických pramenů. Maličkost, ale dokládá, jak je na tom Redford s respektováním faktů: http://www.learningcurve.gov.uk/greatwar/g4/ ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Film z roku 2007 o zasadení sa Amerických vojsk na blízkom východe predsa len dnes, v "dobe Islamského štátu" a vojny v Sýrii nemá ten účinok, ako mal pred desiatimi rokmi. Môžeme vyvodzovať paralely medzi týmto neslávnym obdobím hľadania zbraní hromadného ničenia a dnešnou situáciou, lenže Redford nebol jasnovidec a tak komentoval, niekedy veľmi trefne, vtedajší stav. Občas film pôsobí doslovne až didakticky, ale naštastie nikdy nie hlúpo. Len škoda záberov typu Streepová ide v aute a pozerá sa na Biely dom a cintorín padlých vojakov, čo bolo povedané aj nepovedané vo filme chápeme aj bez toho a postava novinárky potom dvojnásobne. Ale potešilo neštandartné mozaikovité rozprávanie, kedy prebiehajú dve dejové línie súčasne a jedna oproti nim v budúcnosti. Alebo dve v minulosti a jedna v prítomnosti, ako chcete. 70% ()

Skejpr 

všechny recenze uživatele

Velmi těžko se mi popisuje, čím mne tento film tak zaujal. Možná svojí přirozeností, zajímavým scénářem, který názorně aplikuje manipulaci s fakty, užívání "správných slov", možná krásným znázorněním rozdílu mezi Lvem a Ovcí, určitě skvělými výkony a zajímavou hudbou. A možná ještě něčím.. nevím.. Každopádně velmi silné a velmi dobré... ()

Faidra 

všechny recenze uživatele

Jak lvové bijem o mříže... a pak si spořádaně sedneme zpátky a libujeme si nad svým hrdinstvím. To je ve zkratce můj dojem z války vedené v mrazu afghánských hor, v teple senátorské kanceláře i v bludišti vlastního svědomí. Robert Redford se rozhodl přispět se svou troškou do politicko-protiválečného mlýna a natočil konverzační drama, jemuž chvílemi docházejí slova a omílá fráze stejně nicneříkající jako projevy těch, které kritizuje. Ač má Redford dosud přitažlivosti a kouzla tolik, že by je USA mohly zařadit na seznam exportních surovin a zařídit tak, aby řada mužů už nikdy neslyšela nějakou milou větu typu "o tebe bych si ani neopřela kolo, kriple," nestačí to na vyvážení prázdnotou dunící filosofie jeho postavy. Druhá partie, rozehraná ambiciózním politikem a zkušenou novinářkou, je na tom lépe díky Cruisově senátorovi, v němž by se poznali mnozí čeští politici (být štíhlejší, vzhlednější, rétoricky obratnější a chytřejší - a oplývat darem sebereflexe), odrážejícím s kennedyovskou patkou a žraločím úsměvem ataky spíš unavené než zuřivé reportérky v podání Streepové, jež má svůj úkol ztížený díky neobjevné roli zcyničtělého profesionála v dilematu mezi svědomím a nutností platit nájem. Afghánská pasáž pouze přispívá ke zvýšení množství prvků v množině "viděno stokrát a lépe." Redfordova zkušenost a zručnost se sice nezapřou, povedené okamžiky jako prezidentská ne/kandidatura nebo okamžik, kdy se Cruisův antihrdina dozvídá zprávu o výsledku své nejnovější snahy zabodovat v očích národa, ať to stojí cokoli, jsou ale zakutány v moři vaty jako obzvlášť křehké zboží. Vzdor historické nepřesnosti se mi kontrast lev versus jehně zdá výstižný a přijatelný (navíc ušatý a hýkající symbol demokratické strany by mohl budit jiné asociace, než o jaké filmu patrně jde), navíc tato metafora může odkazovat i na známý výrok Alexandra Velikého: "Raději budu čelit armádě lvů vedených jehnětem než armádě jehňat vedených lvem" vzhledem k tomu, že nejznámějším makedonským rodákem se ohání i senátor Irving při vysvětlování, že válčení v Afghánistánu byla vždycky věc složitá. Naneštěstí veškerým snahám o shovívavost podkopává film židli, když sice kritizuje apatii a aroganci, ale jedním dechem se z nich usvědčuje sám, když ústy Streepové tvrdí, že 2. světová válka netrvala ani pět let. Jak pro koho, milí U.S. friends, jak pro koho... S jiným scénářem by trojjediný příběh hrdinství a zbabělosti možná fungoval dobře, v podání rozhněvaného starého muže (promiň, Roberte) se však toto gesto odporu vůči hloupým bílým límečkům mění v nehrdinské máchnutí do prázdna, které netrefí ani ty mříže a je korektně uhlazené tam, kde by mělo být nesmlouvavé, přeplněné klišé a slovy ve chvílích, kdy by mělo být originální a jednat, a patetické tam, kde by mělo být tiše výmluvné. Nezní už pomalu "politicko-protiválečné drama" jako "mlácení prázdné slámy" v hollywoodštině? ()

Galerie (24)

Zajímavosti (15)

  • Robert Redford se v komentáři k filmu zmiňuje o tom, že chtěl do snímku začlenit i kritiku moderní korporátní žurnalistiky, kterou vidí v ostrém kontrastu k staré žurnalistice, jejíž vrcholný moment spatřuje v chování novinářů kolem aféry Watergate a současně tento úpadek dává do souvislosti stále užšího propojování novinářské scény s velkými korporacemi, přičemž tento negativní zlom klade do období devadesátých let 20. století. (Tarmenel)
  • Film se stal v kariéře Toma Cruise druhým nejméně ziskovým filmem, kdy v USA totálně propadl a zisk přišel až po promítáních ve světě. (Rafik)

Související novinky

Nového Spider-Mana si zahraje... Garfield?

Nového Spider-Mana si zahraje... Garfield?

03.07.2010

Žádný strach, nebude to ten, který nesnáší pavouky a pondělky, tudíž nevznikne bizarní komiksový crossover. Ale jak to vlastně bylo? Kandidátů byly davy. Od Josepha Gordona-Levitta (protože hrál v… (více)

Reklama

Reklama