Reklama

Reklama

Lidé opustili Zemi před 700 lety a přesunuli se flotilu obřích plně automatizovaných hvězdoletů. Ze Země se stalo jedno velké smetiště a uklízecí roboti, kteří ji měli dát znovu do pořádku, přestali dávno fungovat. Zůstal jen poslední z nich, VALL-I. Ten každý den ráno navlékne housenkové pásy, nabije si sluneční články a se svým kamarádem švábem se vydává do práce. Osamělost, sbírání všemožných lidských předmětů, a hlavně koukání na videokazetu s muzikálem Hello Dolly! ho postupně proměnily v citově uvažujícího tvora, který touží po lásce. VALL-I jednoho dne objeví mezi smetím výhonek rašící zelené rostliny. Tentýž den zažije i další nečekanou událost, setkává se s robotkou Evou, která byla vyslána z hvězdoletu Axiom zjistit, zda je planeta obyvatelná. VALL-I pozve Evu do svého příbytku a ukáže jí všechny své poklady, včetně zelené rostlinky. K jeho úžasu mu Eva rostlinu sebere a vypne se. Čeká pouze, až bude přepravena zpět na Axiom. Když pro ni dorazí raketa, zamilovaný VALL-I ji odmítá opustit. (TV Nova)

(více)

Videa (22)

Trailer 3

Recenze (1 550)

Lavran 

všechny recenze uživatele

K dokonalosti dovedený, technicky brilantní, s láskou a obdivuhodnou péčí připravený. Lze si ho prý nezamilovat, ale pouze proti přírodě. Opravdu nevím, k jakým kosmickým dálavám se Pixar pokouší doletět, ale jestliže bude pokračovat ve zvyšování standardu svých filmů stejným raketovým tempem jako doposud, předběhne i rozpínání vesmíru a ocitne se mimo sféry lidského chápání a poznání. Nejlepší animák v naší galaxii! ()

whack 

všechny recenze uživatele

SPOILER! Zem je následkom šialenej nadvýroby a konzumu taká zdevastovaná a zaplavená odpadom, že život na nej takmer vymizol. Zbytok zodpovednej humanoidnej masy je vyslaný na kozmickú loď, kde zdegenerovaný a plne automatizovaný prežíva ničnerobením. Až keď sú odtrhnutí od brainwashingu reklám a ružových okuliarov a začnú si pomaly uvedomovať realitu a rozmýšľať, stávajú sa opäť ľuďmi. Odstavujú nadvládu počítačov, pristávajú na Zemi, ktorú roboty nestihli dať do poriadku ani za 700 rokov a vysádzajú prvý strom... Skutočne tu môže niekto nevidieť ekologickú agitku? ()

Reklama

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Klíčová otázka: Je-li VALL-I filmem konzumním, orientovaným na vyžraného západního diváka (yuppíci po zhlédnutí vytúrujou neonový káry a sešikujou se před McDonaldem), jak muže mít tu drzost a kritizovat konzumní styl života vedoucí ke zdevastované planetě a k obezitě? Tahle ideologie se na první pohled zdá v pořádku. Jako by film cíleně útočil na své vlastní obecenstvo a snažil se ho poučit. Jenže pravda je někde jinde. Ve skutečnosti Pixaři vmanévrovávají diváka do předem utkaného symbiotického systému kalkulu a farizejství, kde filmař není o nic lepší než divák, a stejně to platí i obráceně, přičemž Bursíkovi se oba dva smějí leda tak pod knírek. ____ Celému filmu předchází pětiminutový a odlehčený kraťas z Pixarlandu o rozmíšce kouzelníka a králičího familiára. Jaký to má důvod? Za prvý je třeba odvrátit poučku, která tvrdí, že nezaujme-li film diváka do prvních deset minut, nezaujme ho vůbec. A za druhý kouzlení v tom kraťasu nemá co do věrohodnosti daleko k realitě, přestože se nacházíme v animaci, tedy ve fiktivním meta-světě ještě za filmem. VALL-I přebírá metody hraného filmu, aby se vyhnul nesrozumitelnosti. Animace tedy neznamená popření všech zákonů a zavádění evolučních postulátů. I proto se nedočkáme ve VALL-I jediné transfokace, jevu, který zpřítomňuje kameru a vytrhává diváka. Předměty a postavy zde tudíž zbíhají a vzdalují se od kamery a ona na ně trpělivě čeká, ne obráceně. Kamera ve VALL-I udivuje jistě mnohokrát sama sebe, když zjišťuje za pochodu, že slouží jako pozorovatel, ne jako zachycovatel, a hrdiny následuje jen zřídkakdy. VALL-I nemíní podvracet dohodnutou fikci, naopak sám sebe označuje za G-rated crowd-pleaser, chce zaujmout všechny, vydělat peníze a předně chce vyprávět velký, „anti-lyotardovský“ příběh a legitimizovat nejrůznější společenské činnosti a dát jim celkový smysl. Je proto neomluvitelný podvod na divákovi, když se robot VALL učí s hasícím přístrojem a hraje chaplinovský ping pong, jako by ty předměty viděl poprvé v životě... když by je měl dávno znát z garbage-pyramid, které desítky let hromadí. ____ VALL-I není dramatem děje, ale dramatem okamžiku. Scénu komponuje vždy od detailu k celku a zpátky k detailu. Pokud se přece jen pokouší o zásadní twisty a dramatický oblouky (viz kubánská revoluce ve ¾ filmu), nemůže najít klenební svorník a událostem schází jak motivace, tak nenucená spontánnost. Nedominuje zde text nad obrazem, jako u telenovel, protože Pixaři sebevědomě, a nakonec i oprávněně, předpokládají, že u VALL-I prádlo nikdo žehlit nebude. ____ Enviromentální čtení filmu donutilo přehodnotit filmovou TOPku nejen aktivistu Al Gorea, rodáka z Washingtonu, ale všimli si toho i odborníci přes fokalizaci (vypravěčská finesa zostřující hledisko té které postavy). Zatímco tedy Eve (Expert vegetační evaluace = neboli rostlinářský odborník) trpí klausovským prizmatem, tudíž se jí dostává výhradně fokalizace vnější a neznáme její myšlenky, na Vallovi participuje vypravěč mnohem častěji a poskytuje nám o něm řadu indiskrétních informací a vodítek. ____ Režisér a scénárista Andrew Stanton není zdaleka první, koho sledování běžných životních situací dovádí k soudům nad okolní společností, avšak do svých filmů to promítá s takovou průzračností, že nezbývá než s ním od první minuty (nikoliv však bezvýhradně) souhlasit. Jenže tady se vyskytl majoritní problém v nemožnosti odstředit myšlení od propagandistické rétoriky celého filmu, která se tváří děsně dekonstruktivně tím, jak rezignuje na jednotný smysl a zdůrazňuje pluralismus (už jen v tom smyslu, jak chce mermomocí infiltrovat kina po celém světě), ovšem de facto jen nepřesně parafrázuje Derridu ve smyslu kritického přezkoumání naší kulturní pansofie a výchozích pojmů (právě proto, že tyto pojmy visí nad propastí nepřezkoumané kultury, tudíž ani VALL nechápe, k čemu je Rubikova kostka a kam zařadit vidličku). ____ Je tedy nutno volat do Vatikánu, že je třeba uznat další zázrak? Není. Když na tyhle věci máte oko, vidíte, ze animák VALL-I není stoprocentně atraktivní, ani revoluční. Nakonec všemožnými citacemi a vsuvkami dává VALL-I najevo, že před klasikou se je třeba shýbat (Kubrickovi se jen uctivě přibližuje) a že autonomní klasikou vlastně ani být nechce. () (méně) (více)

Cival 

všechny recenze uživatele

Mohl z toho být super kraťas. Pixar ale primitivní zápletku neskutečně natáhl a ještě vystlal ekologickou agitkou - a odtáhl jen přes tunu roztomilých grimas. WALL-E hezoučce a miloušce žvatlá, koulí oči a publikum zas jihne jak u prvních krůčků vlastního miminka. Škoda že Pixar pořád plýtvá vypravěčským talentem a bezkonkurenční technologii (animace splývá s hranými sci-fi), točením těchhlě prvoplánových dojáků, které z hlavy vyšumí hned po titulcích. A souhlas s C.C. Baxterem - podobě jako Auta je WALL-E neskutečně nadhodnocený a mnohem míň zábavný než Kung Fu Panda. K Birdovým pixarovkám nedoletí ani s tuctem hasících přístrojů. ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Jeden ze 200 nejlepších sci-fi filmů - 200 Greatest Sci-Fi Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Celosvětově divácky úspěšný film. Krásný romanticko - akční animák. Ani mák výhrad. Zdaleka nejde jen o film pro děti, bavit a dojímat se budou všichni. Láska čistícího robota VALL-I (s něžným vzhledem podobným Spielbergovu E.T.-mu) na zdevastované Zemi k robotce Evě, boj za zachování rostlinky a obnovení života na Zemi, tlustí zdeformovaní lidi v kosmické lodi neobratně se stavějící na své nefunkční nohy, ale přesto bojující s řídícím systémem o své právo rozhodovat včetně rozhodnutí o návratu na Zem. Spousta trailerů je na ČSFD: http://www.csfd.cz/film/231646-valli-walle/videa/ ()

Galerie (41)

Zajímavosti (65)

  • Ve filmu je spousta narážek na Apple. VALL-Iho zvuk dobití solární baterie je startovací zvuk původních počítačů Macintosh; loď, která přiveze EVU, má na spodním poklopu ovládací kolečko původního iPodu; VALL-I má doma iPod, atd. (dawe82)
  • Každého z robotů autoři navrhli specificky podle funkce, kterou měl vykonávat a když ho animovali a vytvářeli mu osobnost, snažili se držet těchto funkčních omezení. (Rodriguez)
  • Ve VALL-Iho příbytku se mezi věcmi nachází několik postaviček z předešlých filmů studia Pixar. Např. Tyrannosaurus Rex (Toy Story), "Jednoočko" Mike Wazowski (Příšerky s.r.o.) nebo zapalovač Zippo s logem "Dinoco" (Auta). (T-enter)

Související novinky

Tom Cruise – poslední muž na Zemi?

Tom Cruise – poslední muž na Zemi?

25.05.2011

Kdybyste z nějakého bizarního důvodu zkombinovali Já, legenda a Vall-I, dostali byste Oblivion. Ve vzdálené budoucnosti je Země zdevastovaná a lidstvo žije v oblacích. Na povrchu už pracují jen… (více)

Shyamalan, Smith, Smith a výpravná sci-fi?

Shyamalan, Smith, Smith a výpravná sci-fi?

06.04.2011

Manojovu kariéru může spasit jedině zázrak. Na jeho poslední filmy už se téměř nedá koukat, a když to náhodou někdo udělá, tak spíš pro tu srandu, jak moc špatné jsou. Poslední vládce větru na sebe… (více)

OSCARY – výsledky

OSCARY – výsledky

23.02.2009

Snad jen jednoho většího překvapení jsme se dočkali při vyhlašování Oscarů za rok 2008 v hlavních kategoriích: nejlepším hercem v hlavní roli se nestal Mickey Rourke za Wrestlera, ale Sean Penn za… (více)

Reklama

Reklama