Režie:
Bohdan SlámaScénář:
Bohdan SlámaKamera:
Diviš MarekHudba:
Vladimír GodárHrají:
Pavel Liška, Zuzana Bydžovská, Ladislav Šedivý, Marek Daniel, Tereza Ramba, Marie Ludvíková, Zuzana Kronerová, Miroslav Krobot, František Prošek (více)Obsahy(1)
Mladý muž z Prahy přestupuje na malou vesnickou školu jako učitel. Rozhodl se utéct od všech svých bezvýchodných vztahů do prostředí, kde snad bude moci najít sebe a další životní cestu. Postupně se sblíží s okolím, především s rozvedenou farmářkou a jejím dospívajícím synem. Lidské vztahy jsou ale komplikované, zvláště ve filmech Bohdana Slámy. Učitel totiž miluje syna, jehož matka je zamilovaná do něj, a syn miluje dívku, která mu uteče... V tomto filmu se zkrátka lásky míjejí, žádná z nich nedosáhne naplnění, ale podstatná je bolest jejich duše, kterou tu režisér nepateticky a přesto s pochopením a dojímavě zachytil, a hledání východiska ve vzájemném odpuštění. Vyrovnat se s odlišností je komplikovaný proces... Pavel Liška v titulní roli dokázal vymodelovat emoce muže, který se zmítá v uzamčeném kruhu své duše, svého údělu. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (666)
VENKOVSKÝ UČITEL je nikoliv český, ale evropský projekt, jehož stylistická figura je formálně opodstatnitelná. Práce s více plány najednou, přesné rozmístění v mizanscéně, co scéna, to jeden záběr či vnitrozáběrová montáž, diegetická hudba přecházející plynule do adiegetické a zase zpátky, práce se (hereckými) šaržemi a pomalým plynutím snímku, založeném na výpovědní hodnotě obrazu a hudbě jako fokalizujícím prvku._____ Bohdan Sláma filmařsky dospěl a našel svůj styl, metaforické či metonymické banality jsou opodstatnitelné vzhledem k užitým formálním prvkům, v první čtvrtině stylistická figura založená na násilném a neplynulém střihu se ukáže jako jazykově promyšlená, vyjadřující pohyb postav v příběhu. Pavel Liška, zbaven své šarže, se až moc soustřeďuje na učitelovskou dikci, věrohodnější je v mlčenlivých scénách. Zuzana Bydžovská po GYMPLU pokračuje ve své odyssey matky s problematickým výrostkem, škála poloh v jedné scéně (jednom záběru) je odzbrojující. Marek Diviš slouží filmu a neexhibuje, Godárova hudba doplňuje obrazovou složku. Zbavit se nadbytečných explikací a tendenčnosti v analogii učitel=režisér a žák=divák, je to za 100%. Ale Sláma si je vědom svých chyb, takže se může zlepšovat._____ P.S. to Rob Roy: Ne že tam je míň než 200 střihů, on je tam méně než 100 střihů - přesně 81! ()
„Víš, ty se musíš naučiť víc si věřit.“ – „Ale jak?“ – „Musíš mýt sám sebe víc rád.“ – „Jenže to nejde. Není proč.“ Spoilery. To čo bolo? Sláma po DIVOKÝCH VČELÁCH a ŠŤASTÍ uzatvára svoju voľnú trilógiu o hľadaní svojho miesta pod slnkom. Pitvou homosexuála. Nemám problém s tým, že hrdina je gay. Síce je smutné, že i v roku 2007 sú homosexuáli tabuizovaní a pokladaní za niečo tajomné, o čom treba nakrúcať filmy, ale to samozrejme viac vypovedá o nás, než o režisérovi. Takisto nemám problém s tým, ak je hrdinom sexuálny deviant. Ale musí sa jednať o dokument, psychologickú drámu, triler alebo horor. Sláma však zo sexuálneho zločinca urobil sympatickú postavu bezstarostne na lúke zbierajúcu slimačie ulity. Podľa režiséra je normálne, že sa deviant s plačom ospravedlní matke zneužitého neplnoletého chlapca. Keď to nepomôže, nafinguje samovraždu (na jej pozemku, aby ho včas našla a stihla mu zabezpečiť prvú pomoc). Nakoniec mu žena odpustí a všetci traja ŠŤASTNE ŽIJÚ POD JEDNOU STRECHOU. Aj kebyže necháme bokom absurdný, jedným slovom neuveriteľný scenár, po ŠŤASTÍ, ktoré zbožňujem, je to radikálny zosun dole. Doslovné, zjednodušujúce. Nadchli ma len niektoré herecké výkony (Voříšková, Krobot, Kronerová) a z dvoch troch scén som mal slzy v očiach, buchot v srdci a čeľusť na stole (keď Liška niekomu oznamuje, že je gay). Na dvojhodinový film málo. Nepotešili ma ani ďalšie zápory (film končí vo chvíli, keď začne byť najzaujímavejší). ()
Bohdan Sláma opět dokazuje, že úplně jinde než většina tuzemských režisérů. I tento film útočí především na city a velmi se mu to daří. Postavy vás totiž osloví, chápete jejich vnitřní pohnůtky i všechny jejich problémy. A po herecké stránce je to také bezchybné. Pavel Liška pod Slámovým vedením předvádí opět jeden ze svých nejlepších výkonů. Debutující Ladislav Šedivý je výborný a má talent, Bydžovská také nic nezkazí a zaujme i Daniel s Voříškovou ve vedlejších rolích. Prostě Bohdan Sláma opět přesvědčil o svých mimořádných kvalitách a já jsem velice zvědav na jeho další počin. ()
Úpadek tuzemské kinematografie nemusí být definitivní. Pobíhá tu totiž hrstka vyvolených, kteří se nebojí a o tom, že tohle řemeslo milují, jen neplkají, ale něco pro to dělají!! Je to jako ozdravná masáž, protože Sláma (jeho Štěstí považuju za nejlepší české dílo 21.století) nás neatakuje množstvím přiblblých hlášek a laciných gest, nýbrž vypráví vpravdě prostý příběh učitele přírodopisu, který vyměnil hlučnou Prahu za venkovskou školu a homosexuální orientaci dočasně za přátelství s unavenou hospodářkou. Citlivě pojatý snímek je silný v herecké sestavě – i ta nejvedlejší postava tu z minima vytěžila maximum, (v jakémkoliv smyslu) dojímají Liška, Bydžovská nebo Daniel, oku lahodí soustředěné dlouhé kamerové jízdy, několik památných momentů (scéna rodičů na balkóně) nebo Tereza Voříšková. Dojemné dílo zralého autora!! Víc jich takových.. ()
Venkovský učitel představuje jeden z nejlepších českých filmů poslední doby, je to zatím nejvyzrálejší snímek talentovaného Bohdana Slámy. Najdou se tam všechny znaky typické pro Slámovu tvorbu, tzn. fascinace venkovem, životem outsiderů, kterým režisér drží palce, zaměřením na sociální a vztahové problémy. Velmi dobře zahrané, Pavel Liška se vymanil z kategorie sympatických troubů a pošuků, když si zahrál intelektuála a použil k tomu velmi střídmých hereckých prostředků. Je to film o lásce, o toleranci a ideálech. Celkový dojem: 80 %. ()
Galerie (23)
Zajímavosti (16)
- Poté, co se Láďa (Ladislav Šedivý) vrací o berlích domů, můžeme na jeho oblečení vidět nášivky a doplňky odkazující na různé punk / punk-rockové kapely, jako například N.V.Ú., Visací zámek (jejichž skladbu uslyšíme ve filmu), Totální nasazení či The Exploited. (Nick321)
- Když dal Bohdan Sláma přečíst scénář Pavlu Liškovi (učitel), ten na něj zprvu reagoval rozpačitě. (Peat)
- Ve scéně, kde chlapec (Ladislav Šedivý) přijede za Beruškou (Terezou Voříškovou) do Prahy, se v malé roli objeví Vojtěch Kotek, který není uveden v titulcích. (Saur.us)
Reklama