Režie:
Zdeněk TycScénář:
Slávka LiptákováKamera:
Miro GáborHudba:
Silvia MichalidesováHrají:
Tereza Nvotová, Anna Šišková, Bolek Polívka, Agi Gubíková, Olga Schmidtová, Matej Landl, Branislav Matuščin, Milena Minichová, Eva Sakálová (více)Obsahy(1)
Příběh o vztahu mezi matkou a dcerou v rytmu salsy, která je prý stejně dobrá jako sex. Annu Šiškovou a Boleslava Polívku doplňuje talentovaná mladá herečka a začínající režisérka Tereza Nvotová. Filmový vztah matky a dcery je o to opravdovější a intenzivnější, že ho v Malých oslavách ztvárnily skutečná matka s dcerou. Tereza Nvotová je dcerou Anny Šiškové na plátně i v reálném životě. Dospívání a ztracené nevinnosti nás přesvědčí, že za krutostí světa se skrývá radost pronikající všemi směry jako světlo... Osmatřicetiletá Magda (Anna Šišková) má za sebou své životní prohry a tou poslední je vlastní kadeřnický salón, který zkrachoval dřív, než vůbec otevřel. A tak má Magda spoustu dluhů, výpověď z pronajatého bytu a strach o sebe a svoji dospívající dceru Agátu. Agáta (Tereza Nvotová), která právě objevuje první lásku a nesmělé doteky, se snaží s matčinou bezradností a prohlubující se depresí vyrovnat po svém. Magdina kamarádka (Agi Gubíková) jí nabídne, že Agáta může na čas zůstat u ní, ale ve chvíli, kdy se seznámí s bohatým emigrantem (Boleslav Polívka), začne na provokující mladou dívku s krásným tělem žárlit a Agátu posílá okamžitě pryč. Agáta se stěhuje za matkou na ubytovnu, z bolestné reality ale utíká k rebelující partě mladých grázlů a zlodějíčků do světa, kde nic není problém. Záblesky štěstí se však mohou rodit i z nouze.
Zdeněk Tyc je jedním z nejosobitějších českých filmových režisérů. Má za sebou snímky jako Vojtěch, řečený sirotek, Smradi nebo Žiletky, celou řadu televizních filmů a dokumentů, videoklipů, a za tehdejší Československo byl vyslán do boje o Oscary s prvním ze jmenovaných filmů. Malé oslavy jsou jeho pátým celovečerním filmem. Námět a scénář pochází z pera Slaveny Liptákové (Květ sakury, Zostane to medzi nami), za kameru Tyc postavil zkušeného Mira Gábora (Příběhy obyčejného šílenství, Rok ďábla, Oběti a vrazi, Knoflíkáři). V hlavních rolích se představí Tereza Nvotová, Anna Šišková a Boleslav Polívka. Film vznikl v koprodukci ALEF Film & Media Group, MIRACLE FILM, TV a Carlo D´Ursi Produzzioni, a dálších společnosti: Filmové ateliéry, Česká televize, Emita Invest a UN Film. Film vznikl za podpory Ministerstva kultury Slovenské republiky, Státního fondu ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie, evropských fondů Eurimages a Media.
(oficiální text distributora)
Videa (1)
Recenze (59)
Ve filmu se střídají pozoruhodně přesvědčivé momenty s nepravděpodobnými až přehnanými. Těch je bohužel dvakrát tolik než přesvědčivých, nejednou jsem se tak hlouposti Malých oslav musel nahlas zasmát a zároveň litovat jejich potenciálu. Nejvíce tím trpí pozoruhodný výkon Terezy Nvotové, jejíž postava se stejně jako všechny ostatní chová jak jí scénář předepisuje. Výkony ostatních pak netřeba ani zmiňovat. ()
Tereza Nvotová sice přesně vystihla dívku na hranici mezi dítětem a dospělostí, ale co je to platné, když jí scénář každou chvíli hodí nějaký klacek pod nohy. Ale ostatní postavy dopadly ještě hůř. Tento navzdory názvu převážně melancholický film má semtam jednotlivé silné scény, ale jako celek patří mezi ta méně vydařená filmová díla. ()
V reálu asi příjemná Terezka Novotná v absolutně neradostném pohledu na realitu .. ovšem dost přikreslenou. Chtěl bych vědět, pro koho je tenhle film vlastně určen, protože sledovat tuhle depresivní nudu hodinu a půl, nedejbože za současné nekřesťanské vstupné, je mi záhadou. Díky jménu režiséra jsem udiven dvojnásob (Smradi se mi líbili, Vojtěch byl úžasný a Žiletky byli můj generační film). ()
NOC PLNÁ FILMŮ. Ve zkratce: MALÉ OSLAVY jsou lepší než UŽ, ale horší než SMRADI. Pokud bych to měl rozvést, s posledně jmenovaným je pojí zájem o sociální problematiku lidí žijících na okraji a sázka na civilní herecké výkony (překvapivě umírněný Bolek Polívka!) s uvěřitelnými dialogy i zachycení genia loci konkrétního místa (v tomto případě Bratislavy); bohužel ale také celková televiznost obrazu, uchylování se k žánrovým postupům, aby byl film patřičně dramatický, a zkratkovitost jednání postav a s tím spojená psychologická nevěrohodnost v určitých momentech. Zdeněk Tyc ale není Ken Loach, i když by také chtěl točit sociální dramata, a svým filmem nijak neburcuje a problémy neukazuje, spíše od nich utíká. Nedosahuje bulvarizace a banalizace, jaké se dopouštějí Hřebejk s Jarchovským, ale ideologie jejich filmů je totožná: vysvobození ze svrabu a naději pro lepší budoucnost umožní i/emigrant. Abych to shrnul: MALÉ OSLAVY nejsou ničím víc než morálně pochybným mravním imperativem slovenského vtipu končícího pointou "odjebat sa odsud, odjebat sa do piči". ()
To byl zas jednou príma nápad, zařídit pro celou školu výlet do kina. Tak co, alespoň jsme se nemuseli učit. Spustí se film a hned mám výhrady. Úvodní titulky, (pro mě z nepochopitelného důvodu), byly přeloženy i do angličtiny (jako by zrovna s tímto filmem chtěli jet někam do zámoří… :-)) Příběh je sice reálný, i ta Šišková se snaží, ale co je to platné, když tam jsou naprosto rušivé elementy (nevím, kde přišli na Nvotovou, protože ta holka je dřevo)!! A co na tom, že se na ni dá koukat (i když kámoš vedle mě ji okomentoval slovy "OMG, ta vypadá, pal už!" Kdo to ale opravdu zachraňoval, je Bolek, který vypadal, jako by jediný tušil, oč tam běží. Vždy, když byl na scéně on, tak se mi na ten film lépe koukalo. Takže za mě jsou Malé oslavy velmi… málo hodnoceny. Když totiž film stojí jen na dvou charakterech a zbylých šest je tam navíc, tak rozhodně není co slavit. ()
Galerie (15)
Zajímavosti (5)
- V scéne, keď si Magda (Anna Šišková) hľadá prácu v kaderníctvach, sa nachádza na Dunajskej ulici v Bratislave, pričom do jedného z nich vstupuje. Hneď v ďalšej scéne však vidíme, že vošla do úplne iných dverí, navyše na úplne inej ulici. (GTS_PUNK)
- Keď Yuri (Bolek Polívka) vezie Eda (Daniel Fischer) do nemocnice, odchádzajú z bytu na Budovateľskej ulici v Bratislave. Následne však môžeme vidieť, že sa vezú po Ružinovskej ulici smerom do centra mesta. Ak sa postavy nerozhodli spraviť si najprv okružný výlet po Bratislave, nedáva to zmysel, keďže sú tieto ulice od seba pomerne vzdialené. (GTS_PUNK)
- V scéne, v ktorej Magda (Anna Šišková) vystupuje z električky, si môžeme všimnúť, že električka má na priečelí ako konečnú zastávku napísanú mestskú časť Dúbravka. Z hlásenia vnútri električky však počuť ako konečnú zastávku Komisárky, nachádzajúcu sa v mestskej časti Rača. (GTS_PUNK)
Reklama