poster

Šaráda

  • USA

    Charade

Komedie / Mysteriózní / Romantický / Krimi

USA, 1963, 113 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Faye
    *****

    Američanka Regina Lambert se při odpočinku na horách rozhodne, že se dá rozvést. Po návratu do Paříže zjišťuje, že ji někdo sice ušetřil papírování s rozvodem a manžela zabil, ale ta horší zpráva je, že nebožtík jí po sobě zanechal jen prázdný byt a na policii ji předali ještě poloprázdnou tašku a v ní pár drobností, např. hřeben, kartáček na zuby a několik jeho pasů. „Ještě před dvěma dny jsem si byla u Charlieho jistá jedině jeho jménem. Teď si nejsem jistá ani tím.“ Ještě ke všemu se kolem ní začíná motat skupinka mužů a přitom ona o společnost vůbec nestojí. „Znám už tak dost lidí a dokud některý z nic neumře, nemůžu se seznamovat s nikým dalším“ (a přesně při téhle větě jsem si vzpomněla, že Charade jsem už kdysi dávno viděla). I když u jednoho by snad mohla udělat výjimku, ačkoliv . „Vy jste podvodník a mě by zajímalo proč. - Tak, to je jednoduché. Líbí se mi to co dělám. Baví mě moje práce. Není mnoho lidí, kteří svoji práci milují jako já.“ Skvělé a ještě jednou skvělé dialogy v zapeklité špionážní „Šarádě“ hemžící se hledači pokladu, CIA, mužem mnoha identit, ale hlavně vtipem, trochou napětí , špetkou té romantiky, báječnými herci a především okouzlující Andrey Hepburn.(12.8.2006)

  • sportovec
    *****

    Žánr, který je dnes už klasický sám o sobě, se představuje filmem, který se nezávisle na tom sám o sobě stal rovněž nadčasovým. Zhlédneme-li ho, pochopíme proč. Brilantní výkony obou protagonistů jsou páteří, která činí děj tohoto díla, tažený brilantními dialogy staré školy, zvlášť přitažlivým. V tomto pojetí zaniknou některá méně silná místa (zejména návrat muže s železnou rukou po rvačce na střeše budovy), ale i některé další zvraty včetně poněkud klopotné a tak trochu úmorným opakováním vymleté samoúčelné záměny jmen Grantovy role. Naopak scény mezi oběma protagonisty se vyznačují poměrně slušnou a relativně dobře zvládnutou psychologií obou postav; v některých momentech se přitom více do popředí oproti Grantovi dostává Hepburnová (připomíná to první "ženské" filmy továrny na sny z konce třicátých a počátku čtyřicátých let). Dalším pozitivem je dobře zvládnuté prolínání žánrů starého filmu a výborné humorné komediální scény (výstup s pomeranči). Ve výčtu kladů tohoto pozdního klasického amerického filmu by bylo možné dále pokračovat. Jisté je jedno: divák, který si jeho zhlédnutí dopřeje, rozhodně neprohloupí; v hladivé patině starých časů to na něj nejednou dýchne modernitou "předrockových" raných šedesátých let. A svěžím půvabem mladé a krásné a současně i talentované i již vyzrálé skvělé americké herečky i nestárnoucím Grantovým šarmem. Rozhodně se je na co těšit.(12.9.2008)

  • Blofeld
    *****

    Většina filmu tak na čtyři, přeci jen Na sever severozápadní linkou to není, ale závěrečná půlhodina a úplně poslední pointa to vytáhnou naprosto spolehlivě.(18.11.2006)

  • Vančura
    *****

    Och, Šarádu prohlašuju svým novým oblíbeným filmem. Pro zjev Audrey Hepburn nenacházím slov, snad v žádném filmu se mi nelíbila víc. Film vyniká skvěle napsanými dialogy, výtvarně nápaditými úvodními titulky a nezapomenutelným závěrem ("Och, miluji tě, Adame, Alexi, Petere, Briane, ať se jmenuješ, jak chceš. Miluji tě. Doufám, že budeme mít hodně synů. Můžeme je pojmenovat po tobě."). Vadil mi snad jen věkový rozdíl mezi dvojicí hlavních postav, bělovlasý Grant mi k Audrey moc nesedl. Ó ano, samozřejmě je to proto, že bych se vedle ní nejraději viděl já, pročež už mlčím. Opět si kladu otázku: nebyl bych šťastnější, kdybych se vykašlal na současnou kinematografii a do smrti už koukal jen na staré filmy (řekněme tak s datem vzniku do konce 60's), jako je tento? Přísahám, že to jednou udělám.(6.1.2013)

  • Kulmon
    ****

    Šaráda je dokonalou směsicí všech možných žánrů a všechny jsou na té nejvyšší úrovni. Počínaje černým humorem na počátku filmu a také značně vtipnou konverzační smrští podobně jako v Grantových filmech Jeho dívka Pátek či Jezinky a Bezinky. Stejně tak je hitchcockovským thrilerem, aniž by jej však Mistr režíroval. Nakonec je však i romancí mezi sice stárnoucím Grantem a o generaci mladší Audrey Hepburn, avšak sluší jim to mnohem více než třeba Audrey s Bogartem ve Wilderově Sabrině. V jejich vztahu se zde netlačí tolik na pilu a Cary Grant nechá naplno, i když naposledy, rozvinout své charisma, s nímž často vyhrává ankety největší hereckou legendu všech dob. Přes rozmanitost žánrů působí film jako pevný svazek, který nám na konec zanechá nejedno překvapení a nepřijdeme ani o pořádnou dávku napětí. ... Jak tak čtu, spousta lidí film vidělo s dabingem. Nebuďte barbaři, originál je originál!(5.9.2009)

  • - Snímek inspiroval řadu komických thrillerů, a to například Mirage (1965), Caprice (1967), Fraška (1965), Kaleidoscope (1966) nebo Naslepo (1965). (ZuzaniceB)

  • - Vo filme sa v zanedbateľných rolách predstavili aj sám režisér Stanley Donen so scenáristom Peterom Stoneom. Hrajú dvoch pánov, ktorých Audrey Hepburn stretáva, keď nastupujú do výťahu na americkej ambasáde, kde ide na stretnutie s Matthauom. Hovorí síce Peter Stone, ale hlas patrí Donenovi. Stonov hlas je vložený do úst príslušníkovi námornej pechoty, ktorý stráži vchod do ambasády. (marlon)

  • - Skladatel Henry Mancini útočil po písních "Moon River" z filmu Snídaně u Tiffanyho (1961) a "The Days of Wine and Roses" se svou písní Charade na oscarový hattrick. Cenu však nakonec získala píseň "Call Me Irresponsible" z filmu Papa's Delicate Condition (1963). (Mirokukii)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace