VOD (1)
Obsahy(1)
Autobiografický hrdina Ari se vydává za dávnými známými i dalšími lidmi, kteří mu mohou prozradit, jestli kdysi byl při krutých masakrech v palestinských uprchlických táborech Sabra a Šatíla. Netradiční dokument je po snímku Persepolis další animovaný film o nedávných dějinách Blízkého východu – stejně poutavý, dojemný i hrůzný. [43. MFFKV 2008] (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (462)
Tento animovaný príbeh rozhodne nie je pre deti, hoci kvalita a príťažlivosť animácie je natoľko lákavá, že som mal problém deťom vysvetliť, aby opustili izbu. Dialógy sú tak vážne akoby išlo o hraný film, často na hrane dokumentu. Je tu množstvo vizuálne úžasných scén. Súhlasím ale s užívateľom Sawym, že jednotlivé fragmenty vám uviaznu v hlave viac ako celok. Dlho mi trvalo, kým som sa k tomu dostal a počas sledovania som si nadával, že som mal dať filmu šancu skôr. Tento film je vlastne nefalšovaným, vážnym vojnovým filmom, len v animovanom podaní. Super. 80%. ()
Trochu mě to mrzí, že nemohu dát plné hodnocení. Od Valčíka s Bašírem jsem po všech čtivých recenzích, které ho vychvalují do nebes čekal i já velmi dobrý snímek. Bohužel mé představy filmové revoluce se nenaplnily. Film je bezpochyby jedinečný a jeho animované ztvárnění je dokonalé a udává úplně jiný rozměr něž na který jsme u takovýchto filmů zvyklý. Nevím ale proč, tak na mě to zas tak nějak vše nepůsobilo. Trochu mi vadilo, že je během vypravování jednotlivých příběhů neustále vytrhován film z děje. Asi nejpůsobivější mi přišla hned úvodní scéna s během 26 psů. To se mi skutečně tajil dech. Jinak je to pro mě ale film, kterému skutečně přeji Oscara ale už se na něj asi podruhé nepodívám. 80% ()
Dynamika animace prolnutá s perfektním soundtrackem, strhujícím půdorys o hledání vlastní paměti prosycený životním pocitem a postojem ne nepodobným americké reflexi Vietnamu v 80. letech. Neustále to jiskří kdesi na hranici dokumentárnosti a animáckého artu (estetika obrazu je moderní, jednoduchá a neskonale působivá). Co je však na Baširovi nejlepší? Určitě jednoduchá metafora a narativní trik v jedné figuře – hledání paměti jako malování, prostředkování traumat "vzdalujícím objektivem" animace... a nakonec zhroucení všech bariér tváří tvář drastické realitě. To, že ona "realita" je totožná s tím, co denně sledujeme s výrazem nezúčastněných pozorovatelů v přívalech zpráv, je jen sarkastický podtón jako malý velký bonus filmu. Valčík s Bašírem vrcholí tak působivě jako málokterý válečný film. Ari Folman bravo! ()
Já vidím na Valčíku s Bašírem jediné pozitivum, že zviditelnil jedno z mnoha bezpráví, které si provádějí navzájem židé, křesťané a muslimové, jinak jako film pro mě zklamání. Něco o "Bašírovi" ze Světa v obrazech z roku 1982: http://svet_islamu.sweb.cz/obsahy/politika/palestina/sabrasatila.htm ()
Režisér Ari Folman se vytasil s několika vpravdě geniálními nápady, ať už obsahovými = vypravěčský styl rozpomínání se, kdy si jednotlivé střípky vzpomínek musí společně s hlavním hrdinou poskládat do konečného celku i divák, a nebo formálními = ohromě sugestivní a hravá animace. Závěr pak na mě dolehl naprosto nekompromisně. Neviděla jsem japonské Okuribito, které získalo letošního (2008) Oscara za neanglicky mluvený film... ale dost možná ho "Valčíku" vyfouklo jen velmi těsně. ()
Galerie (46)
Photo © The Match Factory
Reklama