poster

Valčík s Bašírem

  • Izrael

    Vals Im Bashir

  • Izrael

    ואלס עם באשיר

  • Francie

    Valse avec Bachir

  • Německo

    Waltz with Bashir

  • USA

    Waltz with Bashir

  • Finsko

    Waltz with Bashir

  • Švýcarsko

    Waltz with Bashir

  • Belgie

    Waltz with Bashir

  • Austrálie

    Waltz with Bashir

  • Slovensko

    Valčík s Bašírom

Animovaný / Dokumentární / Drama / Historický / Válečný / Životopisný

Izrael / Francie / Německo / USA / Finsko / Švýcarsko / Belgie / Austrálie, 2008, 90 min

Režie:

Ari Folman

Scénář:

Ari Folman

Hudba:

Max Richter
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • FlyBoy
    ****

    Cesta do hrozivej minulosti Arabsko-izrealských rozbrojov a implementácia dokumentárneho štýlu do subjektívneho cítenia postavy, ktorá vie o čom hovorí, sa vskutku vydarila. Ari Folman apeluje na zložité si vybavovanie nepríjemných spomienok a na nezmyselnosť vojny, ktorá pripravila o život nespočetne veľa nevinných ľudí a na určitom území nastavila medziľudské vzťahy na bod mrazu. Útržkami z pamäte približuje nekompromisné operácie armád až po najhorší masaker v utečeneckých táboroch Sabra a Šatíla. Spája dva svety, animovaný (doplnený burcujúcou a oduševnenou hudbou) a ten reálny (BBC reportáž). "Vals Im Bashir" to je pomník, ktorý emocionálne drtí, ale nevydiera...a to sa veru tak často nevidí. 15.-16. Sept. 1982, مذبحة صبرا وشاتيلا, Bejrút.(13.6.2009)

  • flanker.27
    *****

    Dodnes jsem nevěřil, že se nějaký film co do síly sdělení dokáže vyrovnat jinému protiválečnému dílu, Idi i smotri. Dnes jsem se přesvědčil, že dokáže. Navíc toho dosahuje působivou animací, kterou je zase možno srovnat s tou z The Wall. Dalších slov myslím netřeba.(11.10.2009)

  • Bluntman
    ****

    VALČÍK S BAŠÍREM nedosahuje emociální působivosti a drtivosti jako REDACTED, ve kterém se vyprávělo o mediální (re)prezentaci války, ale jako kombinace animovaného filmu s dokumentem se jedná o velice důslednou podívanou, jež ale nedrží moc pohromadě. Zaujme již nápad rekonstruovat paměť prostřednictvím animace, protože si i neexistující vzpomínky vytvoříme na základě podnětů, ale chybí mi větší pohrávání si s divákem (jako je tomu ve scéně rozhovoru o fotografii z lunaparku, kdy v druhém plánu onen lunapark můžeme vidět - nebo jsem si ho tam přimyslel?). Zamlouvá se mi vypravěčská důslednost a důmyslnost, což je něco, na co dojela také nezvykle animovaná, k politickým otázkám se vyjadřující Satrapiová v PERSEPOLIS, ale takové Linklaterovy filmy jako WAKING LIFE či SCENNER DARKLY na mě více dýchnou atmosférou a donutí se zamyslet. A osobně mám problém s přístupem hlavního hrdiny, kdy buď otřesné zážitky vytěsní, nebo nad nimi smutní. 8+/10(19.2.2009)

  • StarsFan
    ****

    Film, který u mě lehce utrpěl svou roztříštěností. Soundtrack byl nesmírně zajímavý, vizuální zpracování výborné a některé vzpomínkové scény mě zaujaly natolik, že jsem měla chuť dát si okamžitě filmový maraton složený jen válečných snímků. Jenže kromě této části, které bych bez váhání dala pět hvězdiček, se ve Valčíku s Bašírem vyskytovala ještě část druhá tvořená několika málo bývalými vojáky, kteří vyprávěli své dojmy z války. Nepochopte mě špatně, zpočátku mě to bavilo, ale když ta samá postava opakuje pořád téměř to samé, začínám litovat, že kino nenabízí možnost přetočit film zas trochu dopředu. A k tomu ten závěr. Skutečně bylo nutné do kresleného filmu s perfektní stylizací hodit těsně před titulky realistickou dokumentární scénu? Bylo? Nevím, možná to na někoho emocionálně zapůsobilo a možná jsem divná, ale přišlo mi to úplně mimo. Snad tím jen režisér chtěl dokázat, že se celý film stal, na což by podle mě zcela postačilo pár slov v závěrečných titulcích. A když už jsem u režiséra... Mimořádně by mě zajímalo, do jaké míry se u Valčíku s Bašírem jedná o film autobiografický.(30.1.2009)

  • Šakal
    ****

    Ariho působivé autobiografické vypořádání se s traumatem Blízkovýchodních bojů mezi Palestinci a Izraelci vzniklém při neblahém masakru na Palestincích v uprchlických táborech Sabra a Šatíla a vyprávění o tom, že paměť je " mrška " a zároveň geniální obranný mechanismus, který je schopen zcela vytěsnit do pozadí hrůzný zážitek ( popř. toto místo zacelit jiným ). Valčík s Bašírem je netradičním pátráním Ariho Forlana, který dávajíce střípek po střípku dohromady události , které se staly jednoho neblahého dne a za pomocí bývalých kamarádů a " spolubojovníků " se přibližuje stále více vstříc hrůzostrašné pravdě a objasnění tehdejší události. Nepamatuji si, kdy naposledy na mě zapůsobil takovýmto účinkem kterýkoliv hraný film. Myšlenku udělat tento snímek jako animák, vidím teď zpětně jako geniální. Ari si tímto tahem vytvořil prostor pro jeho " surrealistické " výjevy.ˇ Už úvodní snová pasáž, kdy Ariho pronásleduje 26 krvelačných psů je silným zážitkem a patřičným naladěním pro události, které následují. O samotném konci bylo napsáno již dost. Myslím, že netřeba dalšího komentáře. Tak pouze toto: člověk v podvědomí i čeká, že " něco takového " přijde, nicméně stejně dochází ( alespoň v mém případě tomu tak bylo ), k úplnému " vystřízlivění ". Nejsilnější Animák, co jsem měl doposud možnost shlédnout. 4+1/2*(22.3.2010)

  • - Rozpočet: 2 000 000 dolarů. (Saku)

  • - Hlavní designér David Polonsky se odmítl účastnit přípravy scény, kdy se hrdinové dívají na porno. Je to proti jeho uměleckému přesvědení. (Elisebah)

  • - Časopis Empire zařadil snímek v žebříčku „100 nejlepších světových filmů“ na 34. pozici. (Terva)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace