poster

Valčík s Bašírem

  • Izrael

    Vals Im Bashir

  • Izrael

    ואלס עם באשיר

  • Francie

    Valse avec Bachir

  • Německo

    Waltz with Bashir

  • USA

    Waltz with Bashir

  • Finsko

    Waltz with Bashir

  • Švýcarsko

    Waltz with Bashir

  • Belgie

    Waltz with Bashir

  • Austrálie

    Waltz with Bashir

  • Slovensko

    Valčík s Bašírom

Animovaný / Dokumentární / Drama / Historický / Válečný / Životopisný

Izrael / Francie / Německo / USA / Finsko / Švýcarsko / Belgie / Austrálie, 2008, 90 min

Režie:

Ari Folman

Scénář:

Ari Folman

Hudba:

Max Richter
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Ampi
    *****

    Během válek asi platí, že cesta do pekel je dlážděná dobrými úmysly a nepřítel vašeho přítele nemusí být váš nepřítel a ani přítel. Poutavě popsána situace, kdy Izrael intervenoval v Libanonu, kde proti sobě stálo několik ozbrojených skupin, bojujících proti sobě navzájem v různých aliancich plus vojska Sýrie, Izraele a mírové síly OSN. Závěr, kdo má svědomí toho může trápit.(4.12.2017)

  • sud
    ****

    Valčík s Bašírem má své místo ve světové kinematografii jistojistě zasloužené, i když možná hlavně (paradoxně) kvůli neotřelé formě. Jeho největší síla je v detailu a v jednotlivých scénách, jako celek (či příběh) už to tak moc nefunguje a cestou k závěru (oproti očekávání) ztrácí na síle. Nejsilnější scénou tak zůstává ta úplně první (snová s útokem psů) - při té mě skutečně jímala hrůza. Každopádně i tak mohu Valčík s Bašírem směle doporučit. Navíc válka na Blízkém východě je zatím, co se týče zájmu filmařů, víceméně terrou incognitou a ve spojení s animovaným filmem jde vskutku o událost více než pozoruhodnou. 75%.(15.5.2015)

  • Bluntman
    ****

    VALČÍK S BAŠÍREM nedosahuje emociální působivosti a drtivosti jako REDACTED, ve kterém se vyprávělo o mediální (re)prezentaci války, ale jako kombinace animovaného filmu s dokumentem se jedná o velice důslednou podívanou, jež ale nedrží moc pohromadě. Zaujme již nápad rekonstruovat paměť prostřednictvím animace, protože si i neexistující vzpomínky vytvoříme na základě podnětů, ale chybí mi větší pohrávání si s divákem (jako je tomu ve scéně rozhovoru o fotografii z lunaparku, kdy v druhém plánu onen lunapark můžeme vidět - nebo jsem si ho tam přimyslel?). Zamlouvá se mi vypravěčská důslednost a důmyslnost, což je něco, na co dojela také nezvykle animovaná, k politickým otázkám se vyjadřující Satrapiová v PERSEPOLIS, ale takové Linklaterovy filmy jako WAKING LIFE či SCENNER DARKLY na mě více dýchnou atmosférou a donutí se zamyslet. A osobně mám problém s přístupem hlavního hrdiny, kdy buď otřesné zážitky vytěsní, nebo nad nimi smutní. 8+/10(19.2.2009)

  • Allien.9
    ****

    Tak tohle je tedy něco! Na první pohled zastaralá a ne příliš hezká animace je ve skutečnosti mnohem sugestivnější než dnešní (bůh ví jak promakané) 3D technologie a dodává snímku nečekanou reálnost. Samotný děj není téměř ničím originální - zabývá se hrůzami války a psychickým dopadem na přeživší. Film je z části pojatý jako dokument, ostatně jak dokazují autentické postavy a závěrečná hraná sekvence... Počáteční scéna filmu (psí smečka ženoucí se temným městem) je opravdu pozoruhodná. Ale ani zbytek filmu neztrací nic ze své depresivní, fascinující atmosféry. Mě velmi zaujala scéna s tankem, který projíždí ulicemi města a žádná auta ani zdi mu nejsou překážkou... Kamera je naprosto perfektní a působí jako ve skutečném válečném filmu. O hudbě se snad ani nemusím zmiňovat - rockové skladby jsou vážně trefou do černého.;-)(26.2.2009)

  • Renton
    *****

    Scénář: Ari Folman .. Není aktuálnějšího filmu, který, byť nepřímo, byl napojen na současný segment nekonečného válečného stavu v Izraelsko - Arabském konfliktu (míněna válka v Gaze, 29. prosince 2008 - 18. ledna 2009, prozatím). _____ Folmanovo protiválečné pojetí Vals Im Bashir, jako animovaného autobiografického dokumentu o hledání vlastní paměti a jejího tematizování je vskutku geniální a řádně sugestivní záležitostí. Nejde jen o emocionálně silné výpovědi o válečných událostech, jakožto o celkový nádech surreálna, ve kterém se pod nátlakem krutých událostí postupně rozpouští vzpomínky, které od počátku potlačuje vynucená apatie k smrti a strachu v boji, posílená následnou podvědomou snahou raději všechno vymazat z paměti. Někdy se to podaří, ale většinou ne. Zvolená obrazová forma mi bez problémů sedla, je dostatečně apartní a s pomocí fascinující hudební složky (Haunted Ocean na mě měl podobně ohnivě zdrcující účinek jako Surface Of The Sun v Sunshine) tvoří nevšední zážitek. Jsem zvědav, zda někdy najdou obě znesvářené strany svůj klid. Fatální momenty jejich válek nechť jsou k vidění všem. Nemělo by se na ně zapomínat, jen mám obavu, že se naproti povědomí budou ještě mnohokrát opakovat… _____ „Válka je neuvěřitelně zbytečná věc. Nejde tu o slávu ani o hrdinství. Zpravidla nějaký mladíček jde a neví kam; střílí, aniž ví na koho; je zabit nebo zraněn, ani neví kým.(19.1.2009)

  • - Hlavní designér animace, David Polonsky, je pravák, ale veškeré náčrtky kreslil levou rukou, protože jeho přirozenou pravou rukou to bylo prý "příliš hezké". (JayZak)

  • - Název filmu je vyvozen ze scény, ve které Shmuel Frenkel „tančí“ s lehkým kulometem v ulicích Bejrůtu, které jsou polepeny plakáty s Bashirem Gemayelem. (Terva)

  • - Izraelský kandidát na Oscara za Nejlepší cizojazyčný film roku 2008. (HellFire)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace