poster

Velká žranice

  • Francie

    La Grande bouffe

  • Itálie

    La grande abbuffata

  • anglický

    The Big Feast

  • anglický

    The Great Feed

  • Slovensko

    Veľká žranica

  • USA

    La Grande Bouffe

  • Velká Británie

    La Grande Bouffe

  • Velká Británie

    Blow Out

Drama / Komedie

Francie / Itálie, 1973, 135 min

  • Snorlax
    ****

    Bizarní hnus, který však tu morbidní část mé osobnosti dokázal neomylně připoutat v očekávání, v jakém pořadí budou pánové zmírat. Jen nevím, jestli se na tyto Ferreriho pašije budu schopná ještě někdy podívat. (Opětovně viděno během Challenge Tour Speciál 2015: Filmový lov. Asi ambronovi neodpustím, že jsem kvůli němu znovu viděla záchodovou scénu.)(11.1.2015)

  • ad
    ***

    Nevím, ale ve mně tento film nevyvolal ale zhola nic... ani mě neznechutgil, ani mě nenadchnul.. samozřejmě, že jsem prokouknul, že jde o film o posedlostech jejichž pomocí se rozhodnou hlavní postavy spáchat sebevraždu, z níž se stane jejich další posedlost, ale ono je to celé takové... nijaké. P. Noiret je ovšem skvostný a M. Mastroianni nechutný, jako nikdy potom. Spíše 3 a 1/2* .(23.5.2005)

  • pjotr76
    *****

    Problémem tohoto filmu je tato společnost. Vypovídací hodnota filmu je obrovská a právě to je jeho největší klad. Přes velmi silné zvětšovací sklo si bere na tapetu konzum, obžerství, a život, který je pouze o uspokojování primárních potřeb - jíst, pít, defekovat, milovat se. Geniální nápad - tři muži odjedou do luxusního sídla jednoho z nich a tam se obžírají a "ušoustávají" k smrti. Primitivní příběh, ale velké podobenství (podobně jako Nejasná zpráva o konci světa). Neuvěřitelně kontroverzní film, na festivalu v Cannes rok po uvedení byli herci, kteří tam hráli málem pranýřováni. Ten film šokuje, šokuje bez vkusu, ale na správném místě. Opět si neodpustím přirovnání ještě s jedním filmem - Natural born killers - Stone také šokuje, a také bez vkusu, ale bohužel tak, že se to míjí účinkem.(11.1.2004)

  • mchnk
    ***

    Paradoxně jsem zůstal nenasycen. Jako divák jsem hladověl a marně čekal na svůj dezert. Přitom vše, co běhá, létá nebo je oploutveno, leží zpracované na talíři a čeká na svého gurmána. Téma bylo velmi lákavé. K tomu ještě polonahá, přírodně všude vnadná děva, provozující lásku ve stylu hippies. Co víc si přát? Tu třešničku, kterou ani přítomní bohémové nekonzumovali. Pointu. Hlubší důvody jejich jednání, vůči čemu? Komu? Mám jenom hlad. I když tématicky, herecky i režijně výborné, není tento snímek jedním z těch, které bych někdy zařadil znovu do programu. Chvílemi skutečně až nudné.(6.9.2015)

  • GilEstel
    ****

    Asi nejznámější a všeobecně nejuznávanější Ferreriho snímek. Čtyři dlouholetí přátelé se rozhodnou odejít ze světa prostřednictvím jedné z nejstarších lidských neřestí. Na Ferreriho film je děj až překvapivě přímočarý s očekávatelným průběhem. Znovu vystupuje na povrch amorálnost, perverze a zhýralost jako tradiční témata. Trpká ironie je cítit z každého záběru. V hlavních rolích se sešla plejáda nejlepších evropských herců, většinou režisérových oblíbenců, se kterými spolupracoval opakovaně. Postavy, které zde představují, jsou zbaveny tradičních lidských citů. Vystupuje z nich cynismus a pohrdání vším a všemi. Opět se tak setkáváme s karikováním postav i děje. Andréa Ferréol je zase výborná v roli korpulentní učitelky, která se z potencionální oběti promění v dokonalého anděla smrti. Zajímavostí jsou jména Michel, Marcello, Philippe, Ugo, Andrea. Jména hlavních postav jsou shodná se jmény herců. Jde o zjevnou odvolávku na starou školu italského neorealismu. Velká žranice je dalším Ferreriho políčkem zhýralé amorální společnosti. Je to film, který pod svým příznačně pitoreskním zevnějškem skrývá existenciální rozměr. Jde o Ferreriho film asi nejslavnější s významnými oceněními, nikoliv však nejlepší. Alespoň dle mého názoru. 80%(2.11.2011)

  • - Film získal Cenu FIPRESCI na Mezinárodním filmovém festivalu v Cannes v roce 1973. (contrastic)

  • - Snímek byl v době uvedení považován za kontroverzní a byly pokusy jej zakázat. (contrastic)

  • - V závěrečné scéně na zahradě můžeme na lavičce číst báseň Dorothy Frances Gurney. Hovoří se v ní mimojiné o tom, že “na zahradě jsi blíže Božímu srdci, než na jakémkoli jiném místě na světě“. (džanik)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace